تبیان، دستیار زندگی
پس از چند ماه حرف و حدیث و کش و قوس مدیران و مسئولان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر و سینماگران سرانجام روز گذشته این جشنواره آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه نگاری از روز اول جشنواره فیلم فجر

حاشیه نگاری از روز اول جشنواره فیلم فجر


پس از چند ماه حرف و حدیث و کش و قوس مدیران و مسئولان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر و سینماگران سرانجام روز گذشته  این جشنواره آغاز به کار کرد. اما همه ما خبرنگاران به حاشیه های این جشنواره عادت کرده ایم و انگار گوش به زنگ هستیم که ببینیم بزرگترین اجتماع سینماگران، منتقدین و اهالی رسانه چگونه حاشیه های خود را یک به یک رونمایی می کند.

در طی 10 روز آینده سعی خواهیم کرد که هر روز حاشیه های روز گذشته جشنواره فیلم فجر را برای شما عزیزان مطرح کنیم. آنچه در زیر می آید حاشیه های روز اول بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر است:


حاشیه های روز اول جشنواره

• یکی از بزرگترین مشکلات هر ساله جشنواره فیلم فجر، مشخص نبودن برنامه نمایش فیلم ها تا آخرین لحظه هاست. موضوعی که به بیست و نهمین دوره هم سرایت کرد و در اولین ساعت شروع به کار جشنواره، گریبان آن را را گرفت. طبق زمانبندی اعلام شده قرار بود فیلم «خانه امن است» به کارگردانی ناصر رفاعی در سانس اول سالن برج میلاد نمایش داده شود. اما به یکباره به جای این فیلم «باد و مه» محمد علی طالبی به نمایش گذاشته شد و این مسئله مورد تعجب رفاعی و طالبی قرار گرفت. رفاعی در این باره می گوید: «ما خودمان هم برای اكران «خانه امن است» به سالن نمایش‌های برج میلاد رفتیم، اما این فیلم نمایش داده نشد و مانند سایرین اطلاع ندارم كه چرا فیلم اكران نشد. ضمن اینكه عوامل دست‌اندركار هم از علت این موضوع اظهار بی‌اطلاعی كرده‌اند.». البته پس از نمایش ناگهانی «باد و مه» در سانس اول نشست خبری و مطبوعاتی این فیلم به دلیل عدم حضور عوامل برگزار نشد.

• از نکات جالب توجه روز اول جشنواره حضور چهره های سینمایی زیادی برای تماشای فیلم «سوت پایان» به کارگردانی نیکی کریمی بود؛ به طوری که سالن نمایش برج میلاد در سانس پنجم – از ساعت 21:30 تا 23- تقریبا از جمعیت پر شده بود. البته با توجه به ریتم فیلم و برخی از مسائل در مورد صدا، تصویر و داستان، عده ای از اهالی رسانه وقت را مغتنم شمرده و به استراحت پس از یک روز کاری  سخت و پرکار پرداختند!

یکی از بزرگترین مشکلات هر ساله جشنواره فیلم فجر، مشخص نبودن برنامه نمایش فیلم ها تا آخرین لحظه هاست. موضوعی که به بیست و نهمین دوره هم سرایت کرد و در اولین ساعت شروع به کار جشنواره، گریبان آن را را گرفت

• حاشیه دیگر روز اول جشنواره مربوط به نمایش «اسب حیوان نجیبی است» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی است. کاهانی که پیش از این در نامه ای به مهدی سجادپور مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نمایش فیلمش در بخش نوعی نگاه سه شرط گذاشته بود در حالی نام خود را در برنامه نمایش سینماهای جشنواره برای روزهای 16 و 17 بهمن مشاهده می کرد که ساعت 18:50 دقیقه دیروز و تنها چند ساعت قبل از موعد نمایش فیلمش در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» در جدول برنامه‌های جشنواره‌ی فیلم فجر هست، اما تا تكلیف فیلم روشن نشود، فیلم نمایشی نخواهد داشت.». (البته احتمالا تا پایان جشنواره از این مسائل و بی برنامگی ها بسیار مشاهده خواهیم کرد!)

• کارگردان «آینه های روبرو» که فیلمش موضوعی درباره تغییر جنسیت یک دختر و مشکلات اجتماعی که برای او به وجود می آید، دلیل عدم حضور فرشته طائرپور –تهیه کننده اثر- را در این نشست مسائل مربوط به «اتحادیه 2» دانست و نامه وی خطاب به خبرنگاران را قرائت کرد. طائر پور در این نامه گفته بود: «غیبت من، کمترین اعتراض به توهینی است که نسبت به جمع بزرگی از تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران صورت گرفته است... تهیه‌کنندگانی که به دلیل عدم عضویت در «اتحادیه2»، امسال از میزبانی میهمانان خود با فیلم‌هایشان محروم ماندند و اجازه نیافتند که برخلاف سنت چندین ساله، سینمای ویژه خود را داشته باشند. »

• فریدون خلعتبری آهنگساز این فیلم نیز در نشست مطبوعاتی پس از نمایش فیلم ابتدا دقایقی را به انتقاد از قرارگیری برخی از دوربین های ویدئویی و عکاسی که جایگیری نامناسبی داشتند پرداخت وسپس در باره موسیقی این فیلم گفت: «نمی‌دانم كه موسیقی چگونه می‌تواند تغییر جنسیت بدهد گرچه هر روز موسیقی ما در حال تغییر جنسیت است!»«

طائر پور:غیبت من، کمترین اعتراض به توهینی است که نسبت به جمع بزرگی از تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران صورت گرفته است...

• خبرنگاران و اهالی رسانه که مجبورند مدام و بدون استراحت و تنفس میان سالن نمایش  و سالن نشست های خبری و مطبوعتی در رفت و آمد باشند رقابت ویژه ای را برای ارسال سریعتر خبرها بروری خروجی های خود آغاز کرده اند.

• خبرنگاران، منتقدین و حاظران در سالن مرکزی جشنواره بیست و نهم پس از دیدن هر فیلمی ابتدا از صدای فیلم ها در سالن اصلی شکایت و گله می کنند. چون دیالوگ هایی با گفتار آهسته، شنیده نمی شوند و  یا بفهمیدن جملات و مفهوم ازطرف سوالات بسیار سخت است. این موضوع تا آنجا پیش رفت که نگار اذربایجانی در نشست مطبوعاتی «آیینه های روبرو» از صدای فیلمش غذرخواهی کرد.

• امسال برای دوربین‌و ضبط جلسات مطبوعاتی، جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شده بود كه این مساله باعث شد مانند سال گذشته میان عكاسان و فیلمبرداران اختلافی پیش نیاید. البته با این وجود تجمع عكاسان و فعالیت آنها هم‌چنان تا حدی مورد انتقاد حاضران سالن قرار گرفت و برای شروع جلسات از عكاسان خواسته شد تا اجازه بدهند جلسه‌ی نقد و بررسی شروع شود.

• از سینماگران، بازیگران و چهره های حاظر در سالن برج میلاد می توان به علی معلم، شیرین بینا، جمال شورجه، رضا عطاران، پژمان بازغی، نیکی کریمی، نگین صدق گویا، مهوش وقاری، شفیع آقامحمدیان، غلامرضا موسوی، محمد سریر، اشکان خطیبی، محمد رضا عباسیان، وحید جلیلی، شاهپور پور امین، نظام الدین کیایی، بیژن میرباقری، فرزاد حسنی، احسان علیخانی، حبیب رضایی، انسیه شاه حسینی و داریوش بابائیان اشاره کرد. همچنین حضور علاءالدین بروجردی نماینده مردم و عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از نکات قابل توجه روز اول جشنواره در برج میلاد بود. 

در دومین روز جشنواره فیلم فجر در سالن نمایش برج میلاد امروز فیلم های، «عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت» به کارگردانی پوریا آذربایجانی ساعت 10 صبح، «آقا یوسف» به کارگردانی علی رفیعی ساعت 13، «برف روی شیروانی داغ» به کارگردانی محمد هادی کربمی ساعت 15:30، «جعبه سیاه» به کارگردانی محمد رضا اساملو 18:30 و  و «چشم» به کارگردانی جمیل رستمی برای سانس 21:30 برنمه ریزی شده است. 

سید طه مهدیان

بخش سینما وتلویزیون تبیان