تبیان، دستیار زندگی
وقتی بچه یا جوان هستیم، خیلی اوقات جمله ی الهی پیر شی جوون رو از بزرگ ترها به عنوان یک دعا ی خیر می شنویم اما همه ی ما قبول داریم پیری و سالمندی به دنبال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنوز زندگی تمام نشده...

سالمندی


وقتی بچه یا جوان هستیم، خیلی اوقات جمله ی الهی پیر شی جوون رو از بزرگ ترها به عنوان یک دعا ی خیر می شنویم اما همه ی ما قبول داریم پیری و سالمندی به دنبال خود مسائل و مشکلاتی را به همراه دارد که این دوران رو نه دورانی مطبوع و لذت بخش بلکه سخت و مشکل می کند. اما هنوز هم الهی پیر شی یک دعای خیر است زیرا زندگی فرصت بی بدیلی است که خداوند در اختیارمان قرار داده و اگر درست زندگی کنیم، طولانی بودن آن خود یکی از نعمت های الهی است.


همه ی ما در قبال سالمندان در خانواده  و جامعه مان مسئولیم. بایدد به آن ها رسیدگی کنیم ، توجه داشته باشیم و.. ولی خود آن ها نیز بهتر است تلاش کنند تا از این دوران عمرشان کمال استفاده را داشته باشند. اگر هنوز پدر بزرگ و مادر بزرگاتون اهل دنیای مجازی نشدند ، می تونید این مقاله رو براشون پرینت بگیرید و از آون ها بخواین تا اون رو بخونن و بهش عمل کنن.

راهکارهای زندگی بهتر در سالمندی:

1- کاهش دلهره و نگرانی که مادر تمام بیماری هاست.

لذا برای حل این نگرانی ابتدا بایستی منابع ایجاد کننده آن را پیدا کرد. برای مثال صحبت کردن راجع به نگرانی یا درمانگر یا حتی بیان مسائل دلهره آور با یک دوست یا همنشین می تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن، بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب، فعالیت های جسمانی ورزشی می تواند به کسب آرامش کمک کند.

2- روابط اجتماعی را حفظ کنید.

حمایتی که از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران ایجاد می شود به حفظ سلامت روانی کمک می کند. مطالعات نشان داده است در کسانی که با اعضای خانواده، خویشاوندان و همچنین گروه های اجتماعی ارتباط خوبی دارند، علائم آلزایمر دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم ارتباط هستند تظاهر می کند. بنابر این توصیه می شود که در سالمندان این ارتباط را حفظ کنند و فعالیت های داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروه های مختلف به این موضوع کمک کننده است.

3- نگاه مثبت داشته باشید.

وقتی با یک نقطه نظر مثبت و با تقویت هیجانات مثبت به موضوعات نگاه شود حل مسئله و تحمل مشکلات آسان تر می شود. برای حفظ سلامتی به خوبی های دنیا فکر کنید و با فعالیت ها و افرادی که شما را خوشحال می کنند، وقت بگذرانید.

4- ارتباط معنوی.

اگر مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می دهد سعی کنید ارتباط خود را با این موضوع حفظ کنید. هرگونه عقاید معنوی یا مذهبی که دارید سعی کنید تقویت کنید. اینها ممکن است که به تخفیف تنهایی، افسردگی، اضطراب در سالمندی کمک کند و یا حتی عامل دفاعی در برابر مشکلات و بیماری روانی از جمله آلزایمر باشند. کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارندمعمولاً به تبع آن احساس حمایت و راحتی بیشتری می کنند.

5- فعالیت های بدنی را قطع نکنید.

فعالیت های جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی می شود و لذا در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر در دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید، در دوران پیری فواید بیشتری را از آن به دست خواهید آورد. لذا از فواید ورزش کردن می توان به تناسب اندام، انعطاف پذیری بیشتر، بهبود وضعیت تعادل، سر حال بودن و …. اشاره کرد. سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول، از زندگی سالمندی خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.

داشتن روابط محکم با خانواده و دوستان همیشه حایز اهمیت بوده و

است با افزایش سن این روابط اهمیت دوچندانی پیدا می کند

6- مغزتان را ورزش دهید.

زمانی که فکر می کنید عقل و خرد کافی در خود اندوخته اید،ذهن شما بنای ناسازگاری می گذارد و به تعبیری شما را به بازی می گیرد. مثلاً یادتان نمی آید ماشین تان را کجا پارک کرده اید و …. البته کمی از فراموشی ها در سالمندی طبیعی است. فراموش نکنید شما دارای تجارب و اندوخته های فراوان ذهنی هستید، بخاطر داشته باشید که مغز شما مانند یک عضله است برای اینکه آن را قوی نگه دارید باید از آن استفاده کنید. راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه دایمی است لذا در کنسرت ها، سخنرانی ها، نمایش های تئاتر و سینما شرکت کنید.

سالمند

7- به رفت و آمد ها ادامه دهید.

داشتن روابط محکم با خانواده و دوستان همیشه حایز اهمیت بوده و است با افزایش سن این روابط اهمیت دوچندانی پیدا می کند. مطالعات نشان می دهد که اگر روابط اجتماعی شما ضعیف باشد خطر مرگ در شما تا چهار برابر فردی خواهد بود که اطرافش پر از کسانی است که به او مهر می ورزند و او هم به آنها مهر می ورزد. در واقع داشتن دوستان و خانواده های قابل اتکا یکی مهمترین شاخص های طول عمر و سلامت روان است. به انجام فعالیت های داوطلبانه در یک مدرسه، کتابخانه یا موسسات خیریه بپردازید.

با کارهای زیر سعی کنید تا حافظه تان را حفظ کنید:

1- انتظار نداشته باشید همه چیز را بدست آورید. این روزها در دنیای شلوغی زندگی می کنیم که مملو از اطلاعات مختلف است بهتر است همیشه از لیست، یادداشت، مشخص کردن کارها روی تقویم و هر چیز دیگری که به حافظه کمک می کند،‌استفاده کنید.

2- سعی کنید برای کارهای مختلف روال ثابتی مشخص کنید. به عنوان مثال برای دسته کلیدتان جای مخصوص داشته باشید.

3- حافظه بصری معمولاً‌ بهتر از حافظه شنیداری عمل می کند. به عبارت دیگر ما آنچه را که می بینیم بهتر از آنچه می شنویم بیاد می آوریم و استفاده همزمان از هر دو، به خاطر سپردن را آسان تر می کند.

4- برای به ذهن سپردن مطالب و موضوعات جدید آن ها را داستانی کنید.

5-اختصاص دادن زمان بیشتر برای یادگیری، به خاطر سپردن و به یاد آوردن آن را تسهیل می کند. (تقویت حافظه)

6- هر روز به اخبار رادیو و تلویزیون گوش دهید. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید.

7- در جمع دوستان یا خانواده خاطرات گذشته را تعریف کنید. می توانید آلبوم عکس های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنید.

8- خاطرات خود را بنویسید.

9- جدول حل کنید.

10- به همراه خانواده بیشتر به طبیعت بروید و راجع به موضوعات مشخص صحبت کنید.

بخش خانواده ایرانی


منبع : وبلاگ تخصصی طب سالمندی

* مطالب مرتبط:

پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها بخوانند

پیر ی رویایی را تجربه کنید

پیر شدم اما هنوز کارسازم

سایبانی با پاهای لرزان

چرا دریغ؟؟