تبیان، دستیار زندگی
با گذشت روزهای تلخ و سیاه محرم و صفر و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران ایشان و همچنین داغ وفات پیامبراعظم(ص) و امام حسن(ع) و علی بن موسی الرضا(ع) امام غریب خراسان، این هیأت پس از سه روز از شهادت امام هشتم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسومات ایرانیان پس از روز شهادت علی بن موسی الرضا

رسومات ایرانیان پس از روز شهادت امام رضا(ع)

یكی از هیأت‌های عزادار و پایبند به آیین عزاداری اهل بیت در ایران، هیأت آذری زبان تبریز، ارومیه و اردبیل است.

همیشه شهر مشهد در ماههای محرم الحرام و صفر شاهد برگزاری آیین و رسوم مختلف مردم ایران زمین در عزاداری اهل بیت علیهما‌السلام است و نكات جالب و دیدنی در برگزاری این مراسم وجود دارد كه قابل توصیف است.

بهنام وجودی یكی از عناصر فعال در این هیأت در این خصوص توضیح می‌دهد.

عزاداران آذری زبان ایران در تمامی مراسم عزاداری حرم و سفر در مشهد حضور دارند و به طور مداوم و پیگیر این آیین را دنبال می‌كنند اما نكته جالب توجه مراسم آنان گلباران حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) است.

با گذشت روزهای تلخ و سیاه محرم و صفر و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران ایشان و همچنین داغ وفات پیامبراعظم(ص) و امام حسن(ع) و علی بن موسی الرضا(ع) امام غریب خراسان، این هیأت پس از سه روز از شهادت امام هشتم همگی در محلی جمع می‌شویم و تعداد زیادی گل تهیه می‌كنیم با نوای شادی به علت اتمام ماه غم و اندوه و سوگ و به سوی حرم حركت می‌كنیم.

ما با این عمل قصد گفتن شادباش برای فرار سیدن ماه ربیع الاول و ماه شادی به حضور آقا علی بن موسی الرضا(ع) می‌رسیم.

پس از داخل شدن به حرم رضوی رو به ضریح ایستاده و نوای خداحافظی را نوحه خوان هیأت به زبان تركی می‌خواند وما به سمت ضریح رفته و مرقد مطهر امام غریبمان را گلباران می‌كنیم و جامه سیاه عزای ماه‌های سوگ را با رختی نو از گل تعویض می‌كنیم.

پس از این گلباران مرقد مطهر امام(ع) آخرین زیارت‌مان را خوانده و به سمت شهرهایمان می‌رویم.

او در ادامه از احساس خود گفت: می‌دانم كه با عزاداری اهل بیت قلب ایشان از ما راضی است و من با كمال خوشحالی و رضایت مسافت 24 ساعته شهرم را از مشهد طی می‌كنم. همه ما در طول راه خستگی را حس نكردیم چرا كه عشق علی بن موسی الرضا(ع) و اهل بیت علیهماالسلام در دل ما و همه آذری زبانان موج می‌زند.

نكات و رسوم جالب توجه دیگری نیز در خصوص انتهای آیین عزاداری ماههای محرم و صفر وجوددارد كه بیان نكته‌ای دیگر در این خصوص خالی از لطف نیست.

شاید نیمه شب شهادت علی بن موسی الرضا(ع) (روز بعد از شهادت ایشان) تجمعی را در جلوی درب مساجد مختلف شهر دیده باشید كه زمزمه كنان چیزی را زیر لب تكرار می‌كنند.

مردم مشهد و شاید خراسان بنا به رسم دیدنی نیمه شب روز بعد از شهادت علی بن موسی الرضا(ع) خود را موظف می‌كنند كه به درب هفت مسجد شهر بروند و درب مسجد را بكوبند و به پیامبراكرم(ص) و اهل بیتشان اتمام ماه‌های سوگ و غم محرم و صفر و فرا رسیدن ربیع الاول ماه شادی و بخشش را بشارت دهند.

آنان در انتهای این عمل و در درب مسجد هفتم پس از گفتن بشارت و كوبیدن درب مسجد خواسته و حاجات خود را برای پروردگارمنان بیان می‌كنند و براین باورند كه حضرت حق پس از این عمل آنان حاجات آنان را برآورده می‌كند.

بعضی هم علاوه بر كوبیدن درب هفت مسجد بر در هر مسجد تعدادی شمع روشن می‌كنند و در بعضی مواقع تعداد شمع‌های آنان به تعداد حاجاتشان است.

این آیین هر ساله در مسجد به طور پراكنده و بعضاً جمعی برگزار می‌شود.


بخش حریم رضوی