تبیان، دستیار زندگی
پیچیده‌ترین مسائل فکری و سنگین‌ترین مطالب علمی، اگر قدم به قدم و روان مطرح شوند و با مقدمات روشن به نتیجه منتهی شود، به راحتی برای همه قابل درک و هضم و پذیرش خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولایت فقیه به زبان ساده

ولایت فقیه به زبان ساده


کتاب «ولایت فقیه به زبان ساده» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی از سوی موسسه بوستان کتاب برای نهمین‌بار به چاپ رسید که ضرورت وجود ولایت فقیه را در عصر حاضر، به زبان ساده و برای همگان بیان کرده است.


ولایت فقیه که تداوم رهبری امامان(علیهم‌السلام) در عصر غیبت و محور وحدت امت اسلامی است، از مهم‌ترین اصول «قانون اساسی» و پشتوانه نظام اسلامی در ایران به حساب می‌آید و اعتقاد آگاهانه به این مساله، ضروری است.

کتاب حاضر، این اصل مهم و مترقی را با ریشه‌های دینی و عقلی آن به زبانی ساده برای جوانان تبیین می‌کند که پاسخی بر شبهه‌افکنی‌های مخالفان ولایت فقیه است.

پیچیده‌ترین مسائل فکری و سنگین‌ترین مطالب علمی، اگر قدم به قدم و روان مطرح شوند و با مقدمات روشن به نتیجه منتهی شود، به راحتی برای همه قابل درک و هضم و پذیرش خواهد بود. «ولایت فقیه» هم یکی از این موضوعات است.

هر چند این موضوع، یکی از مسائل عمده در فقه استدلالی است و فقها و دانشمندان اسلامی در اثبات آن به منابع دینی و روایات و فتواهای علما استناد کرده و با دلایل عقلی و نقلی آن را طرح می‌کنند، ولی می‌توان با بیانی ساده‌تر نیز آن را تبیین کرد.

ولایت فقیه که تداوم رهبری امامان(علیهم‌السلام) در عصر غیبت و محور وحدت امت اسلامی است، از مهم‌ترین اصول «قانون اساسی» و پشتوانه نظام اسلامی در ایران به حساب می‌آید

ولایت فقیه، از ولایت امامان معصوم(علیهم‌السلام) سرچشمه می‌گیرد. ریشه ولایت امام(ع)، در ولایت پیامبر(ص) است. ولایت پیامبر(ص) نیز ریشه در ولایت خدا دارد. به جاست که این خط سیر را از ولایت خدا شروع کنیم و به ولایت فقیه برسیم.

این اثر تبیین ولایت فقیه به زبانی ساده و همگانی و دور از استدلال‌های پیچیده فقهی و حدیثی است، تا نسل جوان و نوجوان عزیز ما با این اصل بسیار مهم، که سرمایه وحدت ملی و دینی مردم و ضامن حفظ کیان اسلام و انقلاب اسلامی است، آشناتر شوند و در مقابل شبهه‌آفرینی مغرضان و دشمنان که با اصل دین مخالفند، مصونیت داشته باشند و اهمیت تبعیت از ولایت فقیه را که خوشبختانه در قانون اساس کشورمان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد (اصل پنجم و اصول 107 تا 112) از یاد نبرند.

در بخشی از کتاب می خوانیم: «اسلام آمده است تا انسان‌ها را از هرنوع ذلت و بردگی نجات بدهد و میان آنان عدالت برقرار کند و غیر از نیازهای مادی و طبیعی بشر، بعد روحی و معنوی آدمیان را هم تربیت و تقویت کند و جامعه بشری را بر پایه «اخلاق» و «عدالت» بسازد.

اسلام آمده است تا انسان‌ها را از هرنوع ذلت و بردگی نجات بدهد و میان آنان عدالت برقرار کند و غیر از نیازهای مادی و طبیعی بشر، بعد روحی و معنوی آدمیان را هم تربیت و تقویت کند و جامعه بشری را بر پایه «اخلاق» و «عدالت» بسازد

بنابراین برای این که دین خدا پابرجا مانده، و انسان عصر حاضر بتواند مسائل اجتماعی - سیاسی خود را با دینش هماهنگ کند، وجود فقیهان دین لازم است، لذا ضرورت بودن فقیه و ولایت او در جهت استمرار حکومت پیامبر(ص) و اهل‌بیتش(علیهم‌السلام)، امری ضروری است.»

تاکنون از این اثر که چاپ اول آن در سال 1381 منتشر شده، 67000 نسخه وارد بازار نشر شده است.  چاپ نهم کتاب «ولایت فقیه به زبان ساده» در شمارگان 5 هزار نسخه و بهای 9 هزار ریال راهی بازار نشر شد.

بخش‌ کتاب‌خوانی تبیان


منبع: بوستان کتاب