تبیان، دستیار زندگی
رهبر انقلاب از جمله در یك خطبه 20 دقیقه ای به زبان عربی، رهنمودهای مهمی را خطاب به مردم، علما و ارتش مصر بیان كردند و اظهار كردند:شكی نیست كه قیام ملتها بسته به اقتضائات هر كشوری دارای مختصات منحصر به فردی است و نمی توان چیزی را كه در انقلاب اسلامی ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امریکا به نوکری همچون مبارک پاداش نمی‌دهد


حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: امریکاییها به نوکری همچون مبارک حتی پاداش اقتصادی هم ندادند و امروز هم به او پاداش نخواهند داد و هر ساعتی که حاکم مصر فرار کند قطعاً اولین دروازه ای که به روی او بسته خواهد شد دروازه امریکا خواهد بود همانطور که به روی بن علی و محمد رضا پهلوی بسته شد.

مشروح خطبه های رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم مومن و انقلابی تهران در نماز جمعه تهران، دهه فجر و 22 بهمن امسال را دارای شور و حال متفاوتی خواندند و با تشریح تغییرات عمیق و اساسی ناشی از پیروزی انقلاب تاكید كردند: این تغییرات عمیق به بركت ایستادگی ملت در تمام سی و دو سال اخیر ادامه یافته و مردم ایران اكنون پس از سالها مجاهدت، انعكاس فریاد مظلومانه ولی قدرتمندانه خود را در حوادث اخیر شمال افریقا و به ویژه در بیداری اسلامی مردم  مصر و تونس مشاهده می كنند.

می توانید مشروح سخنان را از ایــنــجـا بشنوید

رهبر انقلاب اسلامی در خطبه اول نماز كه با حضور بسیار گسترده مردم تهران در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف برگزار شد با تحلیل شرایط قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی در معادلات سیاسی جهان، خاطرنشان كردند : زورگویان و مستكبران جهان برای حفظ و گسترش منافع خود در منطقه بسیار مهم و استراتژیك خاورمیانه، نقشه دقیقی را طراحی كرده بودند كه سالها نیز با موفقیت آنرا اجرا كردند اما پیروزی انقلاب اسلامی تمامی معادلات آنها را بهم ریخت.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح مختصات نقشه دنیای استكبار برای منطقه خاورمیانه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: وجود كشورهای ضعیف و دشمن یكدیگر، دارای  حكامی دست نشانده و مطیع غرب، از لحاظ اقتصادی مصرف كننده، از لحاظ علمی عقب مانده، در عرصه فرهنگی مقلد غرب، از نظر نظامی ضعیف - از لحاظ اخلاقی، فاسد و منحط و از لحاظ مذهبی كاملاً سطحی و درحد فردی یا تشریفاتی، مختصاتی بود كه استكبار برای كشورهای منطقه خاورمیانه تعریف كرده بود.

ایشان انفجار عظیم انقلاب اسلامی و ظهور امام خمینی را به عنوان عالمی برجسته، حكیم، فقیه، مجاهد، شجاع، خطرپذیر و دارای نفوذ كلمه، برهم زننده استراتژی غرب در منطقه بسیار مهم خاورمیانه دانستند و تاكید كردند: تربیت و ظهور و حضور این مرد بزرگ، حقیقتا كار خدا بود.

رهبر انقلاب بیداری - آمادگی وحمایت بیدریغ ملت ایران از امام را زمینه ساز پیروزی انقلاب خواندند و افزودند: در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، امام و ملت همچون كوه استوار ایستادند و جبهه دشمنان هر كاری كرد نتوانست این انقلاب بزرگ اسلامی را دچار شكست یا انحراف كند.

ایشان با یادآوری اقدامات و طرحهای دشمنان برای شكست انقلاب، به ایجاد درگیریهای خیابانی، جنگهای قومی- كودتا - تحمیل جنگ هشت ساله - تحریم اقتصادی و جنگ روانی بیوقفه در تمامی 32 سال اخیر اشاره كردند و افزودند: دشمن در تمامی این اقدامات سه هدف عمده را دنبال كرده است.

رهبر انقلاب اسلامی سقوط انقلاب و براندازی نظام جمهوری اسلامی را مهمترین هدف جبهه دشمنان در 32 سال اخیر خواندند و افزودند: هدف دوم امریكا در صورت ناكامی در براندازی نظام، استحاله انقلاب بود یعنی صورت و ظاهر انقلاب باقی بماند اما باطن و روح آن از بین برود.

ایشان فتنه سال 88 را آخرین نمایشنامه دشمنان برای استحاله انقلاب خواندند و خاطر نشان كردند: درآن فتنه، طراح و

مشروح خطبه های رهبر انقلاب

نقشه كش و مدیر در بیرون از مرزها بوده و هست و عده ای بخاطر حب به نفس و حب به مقام اسیر توطئه آنها شدند و دانسته یا ندانسته با آنها همكاری كردند.

رهبر انقلاب در تشریح هدف سوم جبهه سلطه افزودند: آنها تصمیم گرفته بودند اگر با وجود همه تلاشهای آنها، نظام اسلامی باقی ماند عناصر ضعیف النفس را كه میتوان در آنها نفوذ كرد طرفهای اصلی خود در مسائل كشور قرار دهند و نظامی بوجود آورند كه ضعیف و مطیع باشد و در مقابل آمریكا نایستد.

ایشان مردم بیدار ایران، برخورداری كشور از نخبگان خوب و مسئولان خوب را باعث ناكامی دشمنان در همه اهداف خود خواندند و افزودند: انقلاب به علت عمق و ماهیت خود تغییراتی بسیار اساسی در كشور بوجود آورده است و امام و ملت پایه ها را بگونه ای محكم گذاشته اند كه این حركت عظیم ادامه یافته و خواهد یافت.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین تغییرات عمیق و اساسی كه در ایران پس از پیروزی انقلاب اتفاق افتاده، به اسلام ستیزی عمیق رژیم پهلوی اشاره كردند و افزدند: انقلاب، این سیاست را 180 درجه تغییر و اسلام را محور اداره كشور و مدیریت جامعه قرار داد.

تغییر وابستگی شدید حكومت پهلوی به امریكا و انگلیس و تبدیل ایران به نمود كامل استقلال سیاسی در جهان، دومین موردی بود كه حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین پیامدهای ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی به آن اشاره كردند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: این استقلال و عزت سیاسی بیشترین جذابیت را برای ملتها دارد و بخش مهمی از احساس احترام ملتها نسبت به انقلاب اسلامی به همین مسئله مهم برمی گردد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سلطنتی بودن حكومت و نقش نداشتن مردم در حكومت پهلوی  افزودند: بعد از انقلاب، مبنای حكومت، مردم سالاری دینی شد و برخلاف دوران قبل از انقلاب كه حكومت وراثتی بود، خواست مردم درحكومت تعیین كننده شد.

ایشان با یادآوری حاكمیت دیكتاتوری امنیتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطر نشان كردند: انقلاب اسلامی فضای نقد، اصلاح و تذكر و حتی فضای مخالفت و اعتراض را برای مردم باز كرد و این روند در 32 سال گذشته همواره ادامه داشته است.

حضرت آیت الله خامنه ای خودباوری علمی و اعتماد به نفس ملی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمردند و تأكید كردند: پیش از پیروزی انقلاب، كشور از لحاظ علم و فناوری كاملاً متكی به غرب بود اما اكنون كشور ضمن پیشرفتهای خیره كننده علمی و فناوری - دارای دانشمندان جوان برجسته و بزرگی در رشته های مختلف است كه در سطح جهان كم نظیرند .

ایشان تأثیرگذاری ایران در مسائل منطقه و جهان را از دیگر پیامدهای پیروزی انقلاب اسلامی دانستند و خاطر نشان كردند: اكنون عزت و عظمت ملت ایران و تأثیرگذاری آن در مسائل جهانی و منطقه ای، دشمنان را مبهوت كرده و آنها دائماً از نفوذ ایران می گویند.

رهبر انقلاب اسلامی، خروج از تقلید محض در عرصه فرهنگی و طراحی موضوع تهاجم فرهنگی از جانب دشمنان را از

مشروح خطبه های رهبر انقلاب

دیگر تأثیرات ناشی از انقلاب اسلامی بیان كردند و افزودند: كشور با چنین ویژگیها و مبانی می تواند پایه گذار تمدن جدیدی در جهان باشد.

ایشان یا یادآوری سخنان یك مقام غربی درباره توانایی الگو شدن «قانون اساسی مردمی و پیشرفته جمهوری اسلامی» و نیز جذابیت كارنامه موفقیتهای علمی سیاسی، اقتصادی و نظامی جمهوری اسلامی برای ملتهای جهان افزودند: با وجود كارشكنی های دشمنان ملت، این اتفاق هم اكنون روی داده است و ملت ایران در ابعاد مختلف به الگوی ملتها تبدیل شده است.

ایشان برخی اشتباهات غرب را در الگو شدن ملت ایران و جمهوری اسلامی موثر دانستند و افزودند: پافشاری آنها بر تضییع حقوق  هسته ای ملت ایران باعث پایداری بیشتر ملت و مسئولان نظام شد و همه جهانیان فهمیدند ایران در مسئله هسته ای به پیشرفتهای غیرقابل انتظاری دست یافته و هیچ فشاری نمی تواند ملت ایران را وادار به عقب نشینی كند.

ایشان تلاش غرب برای تحریم فروش بنزین به ایران را از دیگر مسائلی دانستند كه باعث شد مسئولان كشور، جدی تر به فكر خودكفایی در تولید بنزین بیفتند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: براساس گزارش مسئولان، كشور از 22 بهمن امسال به طور كامل از واردات بنزین بی نیاز می شود و حتی قادر است بنزین صادر كند.

رهبر انقلاب اسلامی اشتباهات  غرب در بحث تحریم نظامی و ایجاد جریان موازی و افراطی اسلامی در همسایگی ایران را از دیگر مسائلی دانستند كه در نهایت باعث تقویت ایران شد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در فتنه 88 نیز آنها به قدری جنجال و هیاهو كردند كه ملت به صحنه آمد و حماسه عظیم 9 دی را آفرید.

ایشان در ادامه خطبه اول خاطرنشان كردند: یك انقلاب اگر بخواهد بر دیگران تأثیر بگذارد باید خصوصیات ویژه ای داشته باشد كه مهمترین آنها استقامت و ایستادگی است.

رهبر انقلاب اسلامی، درتبیین استقامت ملت و نظام اسلامی بر سرمبانی و ویژگیهای انقلاب افزودند: از همان آغاز انقلاب، امام و ملت بر اسلامی بودن آن تأكید كردند اما عده ای در جهان هیاهو كردند كه اسلامی بودن با دمكراسی نمی سازد كه البته امام و مردم بی توجه به این جنجالها ایستادند وفریاد زدند انقلاب ما اسلامی است و اسلامی خواهد ماند .

ایشان با اشاره به استمرار فضای اسلامی جامعه خاطر نشان كردند: اگر فضای اسلامی در جامعه امروز از دوران انقلاب بیشتر نباشد حداقل مانند آن دوران است بگونه ای كه جوانان خوب امروز، در این زمینه حتی از برخی افراد دوران انقلاب جلوتر هستند .

ایشان به تلاش ناكام برخی ها در 32 سال اخیر برای دور كردن جامعه از فضای اسلامی اشاره كردند و تأكید كردند: ملت و مسئولان پای اسلام ایستاده اند و می ایستند.

رهبر انقلاب اسلامی، ایستادگی بر سر مردم سالاری را از دیگر نمونه های استمرار مبانی و ویژگیهای انقلاب خواندند و افزودند: امام از اولین روز پیروزی تأكید می كردند مردم باید نظر دهند و این ویژگی تا امروز در همه مسائل و انتخابات استمرار یافته است.

ایشان به برگزاری بیش از 30 انتخابات در 32 سال اخیر اشاره كردند و افزودند: حتی در دوران جنگ و زیر بمباران ها و

مشروح خطبه های رهبر انقلاب

موشكباران های دشمن – انتخابات یك روز هم به تأخیر نیفتاد و این معنای حقیقی ایستادگی بر سر مردم سالاری است.

حضرت آیت الله خامنه ای به روی كار آمدن گرایشهای مختلف سیاسی درچند انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره كردند و در تشریح عمق تأثیرگذاری رأی ملت افزودند: از انتخاب مجلس خبرگان كه رهبری را عزل و نصب می كند تا ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و دیگر مسائل، همه چیز به رأی مردم در انتخابات متكی است.

ایستادگی بر سر آرمان عدالت اجتماعی از دیگر نكاتی بود كه رهبر انقلاب به آن پرداختند. ایشان استقرار عدالت اجتماعی را مهم تر و سخت تر از هر كار دیگری دانستند و خاطر نشان كردند: آنچه در كشور وجود دارد با عدالتی كه اسلام از ما خواسته فاصله زیادی دارد اما مهم این است كه حركت به سمت عدالت اجتماعی همچنان ادامه داشته و قوی تر نیز شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، توزیع مناسب امكانات زندگی و فرصتها در سراسر كشور، سفرهای استانی مسئولان، سهام عدالت، مسكن روستایی و هدفمند كردن یارانه ها را از نمونه های مختلف تلاش نظام برای استقرار عدالت اجتماعی برشمردند و خاطرنشان كردند: اگر كار مهم و اساسی هدفمند كردن یارانه ها با همت مسئولان و مردم به خوبی و درستی انجام شود روند استقرار عدالت اجتماعی شتاب بیشتری می گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین افزودند: زندگی ما و دیگر مسئولان باید مانند ضعیف ترین اقشار جامعه باشد كه نیست اما زندگی مسئولان غالباً مانند طبقه متوسط است كه این هم خیلی با ارزش است.

حضرت آیت الله خامنه ای، ظلم ستیزی و تسلیم نشدن در مقابل زورگویان جهانی را از دیگر ویژگیهایی دانستند كه انقلاب اسلامی در ایران بوجود آورده و در 32 سال اخیر به همت مردم و مسئولان ادامه یافته است.

ایشان تلاش برخی در اوایل انقلاب و سه دهه اخیر را برای تضعیف آرمان ظلم ستیزی مورد اشاره قرار دادند و افزودند: آنها می خواستند ابتدا روابط با آمریكا را با فراموش شدن شعارهای انقلاب عادی كنند سپس به تدریج كشور را تابع سیاستهای آمریكا سازند.

رهبر انقلاب اسلامی ثبات و استقامت 32 ساله ملت و جمهوری اسلامی را موجب عظمت ایران در چشم ملتها خواندند و افزودند: این كار پر زحمت، بركت و رحمت الهی را به دنبال آورده و نتایج بزرگ آن به تدریج آشكارشده و ملت ایران را هم اكنون به الگویی جذاب برای دیگر ملتها تبدیل كرده  است.

ایشان در جمع بندی خطبه اول نماز تأكید كردند: مسائل و واقعیات یاد شده نشان می دهد كه دهه فجر امسال مهم، حساس و پر شورتر است و ان شاءالله راهپیمایی 22 بهمن ملت، بر همه افتخارات 32 سال اخیر خواهد افزود.

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نماز جمعه، حوادث اخیر شمال آفریقا بویژه تحولات  تونس و مصر را بسیار مهم و زلزله ای واقعی خواندند و افزودند: اگر ملت مصر به كمك خداوند متعال بتواند حركت خود را به پیش ببرد، برای آمریكا و رژیم صهیونیستی شكست غیر قابل جبرانی در منطقه، رقم خواهد خورد.

ایشان با اشاره به نگرانی فزاینده رژیم صهیونیستی از تحولات مصر، خاطرنشان كردند: صهیونیست ها بهتر از همه می

مشروح خطبه های رهبر انقلاب

دانند كه اگر مصر از هم پیمانی آنها خارج شود، چه اتفاق عظیمی در منطقه رخ خواهد داد كه نتیجه آن تحقق پیش بینی های امام بزرگوار خواهد بود . رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل علت تحولات اخیر در تونس و مصر به تحلیل های انحرافی غربیها اشاره كردند وافزودند: در تحلیل های جهانی تلاش بر این است كه عامل اصلی قیام مردم در تونس و مصر فقط مسائل اقتصادی معرفی شود در حالیكه عامل اصلی احساس تحقیری است كه به دلیل عملكرد حاكمان تونس و مصر در میان مردم بوجود آمده است .

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به عملكرد بن علی در طول حاكمیت خود در تونس  خاطر نشان كردند: بن علی فردی كاملاً وابسته به آمریكا بود و حتی برخی گزارشها نشان می دهد كه وی وابسته به سازمان جاسوسی آمریكا بوده است.

ایشان افزودند: برای یك ملت بسیار سخت است كه حاكم آنها نوكر رسمی دستگاههای آمریكایی باشد و همین واقعیت یكی از دلایل قیام مردم تونس است .

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سیاستهای ضد دین بن علی در تونس از جمله ممنوعیت انجام دادن شعائر دینی و حجاب در اماكن عمومی، تاكید كردند: یكی از انگیزه های اصلی مردم تونس در قیام خود، انگیزه های اسلام خواهی است كه تحلیل گران غربی تلاش دارند این موضوع را كتمان كنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اكنون در تونس یك تغییر سطحی بوجود آمده است و مردم تونس باید با هوشیاری، مصالح خود را تشخیص دهند و فریب دشمن را نخورند.

ایشان در ادامه خطبه دوم نماز با اشاره به تحولات فوق العاده مهم مصر- به سابقه تاریخی، فرهنگی، سیاسی و دینی این كشور اشاره كردند و افزودند: مصر اولین كشور اسلامی بود كه با فرهنگ غربی در قرن هجدهم آشنا شد و اولین كشور اسلامی هم بود كه در مقابل این فرهنگ ایستاد .

حضرت آیت الله خامنه ای از مصر بعنوان پایگاهی برای حضور اسلام خواهان و اندیشمندان اسلامی در طول تاریخ یاد و خاطرنشان كردند: سرزمین مصر یادآور اسلام خواه شجاع و بزرگ، سید جمال الدین اسد آبادی و شاگردان او از جمله محمد عبده است.

ایشان در تشریح جایگاه فكری و سیاسی مصر به حركتهای استقلال خواهانه و آزادیخواهانه در مصر و در جنگ ارتش مصر با ارتش رژیم صهیونیستی، اشاره كردند و افزودند: كشور مصر با چنین جایگاه و سابقه رفیع تاریخی، سی سال در دست فردی بود كه نه فقط آزادیخواه و ضدصهیونیست نبود بلكه دشمن آزادیخواهی و همكار و نوكر صهیونیستها بود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: در دوران حكومت نامبارك - وضعیت مصر آنچنان شد كه از جایگاه كشوری الهام بخش برای دنیای عرب و اسلام، به كشوری همكار صهیونیستها و دشمن فلسطینی ها تنزل یافت  .

حضرت آیت الله خامنه ای در همین خصوص به عملكرد حسنی مبارك در جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی بر ضد مردم غزه و محاصره این مردم مظلوم اشاره كردند و افزودند: این عملكرد - مردم مصر را به ستوه آورد زیرا نظام مصر به یك رژیم طرفدار اسرائیل و دنباله رو محض آمریكا تبدیل شده بود و مردم كاملاً احساس تحقیر می كردند .

ایشان با اشاره به سابقه اسلام خواهی مردم مصر، یكی از عوامل اصلی نهضت مردم مصر را انگیزه های دینی برشمردند و تأكید كردند: مردم مصر حركتهای خود را از نمازهای جمعه و مساجد شروع می كنند و شعارهای دینی به ویژه شعار الله اكبر سر می دهند و قویترین جریان مبارز در مصر نیز، جریان اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: غربیها بشدت نگران آشكار شدن انگیزه اسلام خواهی قیام مردم مصر در میان ملتهای منطقه هستند بنابراین تلاش می كنند علت حركت مردم را فقط عامل اقتصادی نشان دهند .

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه تأكید كردند: همین عامل اقتصادی كه بی تأثیر هم نیست نتیجه وابستگی و نوكری مبارك به آمریكا است كه باعث شده  اقتصاد مصر شكوفا نشود و وضع بجایی برسد كه صد ها هزار نفر از مردم قاهره به دلیل فقر، در قبرستانها زندگی كنند.

ایشان افزودند: امریكاییها به نوكری همچون مبارك، حتی پاداش اقتصادی هم ندادند و امروز هم به او پاداش نخواهند داد و هر ساعتی كه حاكم مصر فرار كند قطعاً اولین دروازه ای كه به روی او بسته خواهد شد دروازه امریكا خواهد بود همانطور كه به روی بن علی و محمد رضا پهلوی بسته شد.

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: این قضایا درس عبرتی است برای كسانی كه دلشان برای دوستی با آمریكا می تپد. این افراد باید ببینند كه امریكاییها به نوكران خود چگونه پشت می كنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دستپاچگی آمریكا و رژیم صهیونیستی در قبال قیام مردم مصر افزودند: آنها اكنون بدنبال راه خروج از این شرایط هستند و فریبكاری را آغاز كرده اند كه البته موفقیت یا عدم موفقیت سناریوهای آمریكا و غرب به عملكرد و تصمیم مردم مصر بستگی دارد.

ایشان درپایان خطبه ها سخنانی را به زبان عربی خطاب به مردم منطقه بیان كردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این سخنان اوضاع كنونی مصر را جنگ اراده ها میان مردم مصر و دشمنان آنان خواندند و افزودند: در این جنگ، هر طرف كه اراده قویتری داشته باشد پیروز خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اقدامات امریكا و رژیم صهیونیستی برای غلبه برتحولات كنونی مصر و به شكست كشیدن

مشروح خطبه های رهبر انقلاب

قیام مردم این كشور خاطرنشان كردند: آنها در تلاش هستند تا مردم را از محقق شدن اهدافشان مأیوس كنند اما مردم مصر باید با تكیه بر خداوند، لحظه ای در وعده الهی مبنی بر یاری آنان، تردید نكنند.

حضرت آیت الله خامنه ای سلاح مهم مردم مصر در مقابله دشمنان را اتحاد و انسجام خواندند و تأكید كردند: مردم مصر باید مراقب نیرنگ ها و خدعه های دشمنان برای ایجاد تفرقه باشند، و با تكیه بر جوانان غیور خود و توكل بر خداوند - ثابت قدم و استوار به قیام خود ادامه دهند.

ایشان مردم مصر را به هوشیاری در قبال توصیه ها و سناریوهای سیاسی امریكا و غرب فراخواندند و خاطرنشان كردند: امریكایی ها  كه تا چند روز پیش حامی مبارك بودند اكنون كه از او مأیوس شده اند در تلاشند تا خود را هم نوا با مردم مصر نشان دهند تا بتوانند فرد مورد نظر خود را بر سركار بیاورند.

رهبر انقلاب اسلامی نقش علمای دینی مصر بویژه علمای الازهر را در شرایط كنونی بسیار حساس خواندند و تأكید كردند: علمای دینی مصر باید نقش تاریخی خود را در قیام مردم ایفا كنند.

ایشان همچنین با اشاره به سابقه ارتش مصر در دو جنگ با ارتش رژیم صهیونیستی افزودند: ارتش مصر، نقش تاریخی خود را در تحولات جاری ایفا كند و با مردم همراه شود.


بخش سیاسی

منبع:khamenei.ir