تبیان، دستیار زندگی
در فوتبال ایران در تاریخ لیگ برتر، دفاع از عنوان قهرمانی هیچ معنی ندارد چرا كه تیم‌های قهرمان در فصل بعد از قهرمانی حسابی افت می‌كنند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای گل‌ها خوشبخت نمی‌شوند

محسن خلیلی

در فوتبال ایران در تاریخ لیگ برتر، دفاع از عنوان قهرمانی هیچ معنی ندارد چرا كه تیم‌های قهرمان در فصل بعد از قهرمانی حسابی افت می‌كنند. جالب اینكه این مطلب در مورد آقای گل‌ها هم تقریبا صدق می‌كند چرا كه با بررسی آمار تاریخ لیگ، خیلی از مسایل روشن می‌شود. در لیگ برتر اكثر بازیكنانی كه به عنوان آقای گلی رسیده‌اند در سال‌های آینده حسابی افت كرده‌اند.

البته رضا عنایتی در این بین یك استثنا بوده كه توانسته سه عنوان آقای گلی را در اختیار بگیرد. مرور سرنوشت آقای گل‌های لیگ در تاریخ لیگ خالی از لطف نخواهد بود.

لیگ اول حرفه‌ای

رضا عنایتی

در اولین دوره لیگ حرفه‌ای رضا عنایتی مهاجم ابومسلم با به ثمر رساندن 17 گل در لیگ چهارده تیمی به مقام آقای گلی رسید تا نامی برای خودش دست و پا كند. عنایتی برای لیگ دوم هم در ابومسلم ماند تا با این تیم عنوان آقای گلی‌اش را تكرار كند اما موفق به این كار نشد و با به ثمر رساندن 11 گل در رتبه سوم برترین گلزنان این فصل قرار گرفت.

لیگ دوم حرفه‌ای

ادموند بزیك

در دومین دوره لیگ حرفه‌ای ادموند بزیك بود كه در 26 هفته 13 گل به ثمر رساند و عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد. بزیك بعد از كسب این عنوان در اصفهان ماندنی شد و در لیگ سوم هم برای زردپوشان این شهر توپ زد. بزیك در لیگ سوم تنها هفت بار موفق به گلزنی شد و نتوانست از عنوان آقای گلی‌اش دفاع كند.

علی دایی با پیراهن پرسپولیس

لیگ سوم حرفه‌ای

علی دایی

در لیگ سوم این علی دایی بود كه با پیراهن پرسپولیس در لیگ درخشید و با به ثمر رساندن 16 گل در 26 هفته به مقام آقای گلی رسید. دایی بعد از كسب این عنوان پرسپولیس را ترك كرد و راهی صبا باتری شد. شهریار در صبا به گلزنی‌هایش ادامه داد اما نتوانست روند فصل گذشته‌اش را ادامه دهد. دایی در لیگ چهارم با صبا یازده بار موفق به گلزنی شد و چهارمین گلزن لیگ نام گرفت.

لیگ چهارم حرفه‌ای

رضا عنایتی

رضا عنایتی كه با پوشیدن پیراهن استقلال به دنبال آقای گلی لیگ بود، بالاخره در لیگ چهارم به هدفش رسید و با ثبت یك ركورد جدید آقای گل شد. عنایتی در این فصل در مجموع 30 هفته، 20 گل به ثمر رساند تا برای دومین بار به مقام آقای گلی لیگ برتر رسید. جالب اینكه عنایتی در لیگ پنجم هم این روند را ادامه داد تا برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر طلسم ناكامی‌های آقای گل‌ها را شكسته باشد. عنایتی در لیگ پنجم با به ثمر رساندن 21 گل یك بار دیگر عنوان آقای گلی را در اختیار گرفت تا در این زمینه هت‌تریك كرده باشد.

لیگ پنجم حرفه‌ای

رضا عنایتی

عنایتی در لیگ پنجم برای آخرین بار آقای گل لیگ شد تا با پیشنهادی از تیم‌های اماراتی روبه‌رو شود. او در پایان این فصل استقلال را ترك كرد و راهی امارات شد. عنایتی در فوتبال امارات درخشش چندانی نداشت و عملكردش سال به سال بدتر شد تا اینكه در آغاز لیگ نهم به استقلال بازگشت. این بازیكن در حال حاضر در سپاهان توپ می‌زند اما نشانی از عنایتی آقای گل ندارد.

عرفان اولروم

لیگ ششم حرفه‌ای‌

عرفان اولروم- مهدی رجب‌زاده

در ششمین دوره لیگ حرفه‌ای هم عرفان اولروم و مهدی رجب‌زاده به صورت مشترك به مقام آقای گلی رسیدند و هر كدام 17 بار موفق به گلزنی شدند. رجب‌زاده بعد از این افتخار راهی فوتبال امارات شد، اما دوران خوبی در این كشور نداشت و بعد از چند فصل از فوتبال امارات دیپورت شد. آقای گلی لیگ ششم برای اولروم به هیچ عنوان آمد نداشت چرا كه او بعد از كسب این عنوان حسابی افت كرد تا جایی كه این روزها گلزنی برایش آرزو است. اولروم در لیگ هفتم تنها پنج بار برای ابومسلمی‌ها گلزنی كرد.

لیگ هفتم حرفه‌ای

محسن خلیلی- هادی اصغری

محسن خلیلی و هادی اصغری با پیراهن تیم‌های پرسپولیس و راه‌آهن در لیگ هفتم هر كدام 18 گل به ثمر رساندند تا به صورت مشترك عنوان آقای گلی را در اختیار بگیرند. این آقای گلی برای خلیلی و اصغری به هیچ عنوان آمد نداشت چرا كه خلیلی برای لیگ هشتم مصدوم شد و اصغری هم به سپاهان رفت تا یك فصل كامل نیمكت‌نشین شود. البته در فصل‌های بعد وضعیت اصغری كمی بهتر شد، اما خلیلی سال به سال بدتر شد.

لیگ هشتم حرفه‌ای‌

آرش برهانی

آرش برهانی در لیگ هشتم با پیراهن استقلال 21 گل زد و به مقام آقای گلی رسید. برهانی بعد از این آقای گلی حسابی افت كرد و نتوانست آمارش در لیگ هشتم را تكرار كند. برهانی فصل پیش تنها 11 گل برای استقلال به ثمر رساند.

لیگ نهم حرفه‌ای‌

عماد محمدرضا

عماد محمدرضا هم بعد از آقای گلی در فصل گذشته دوران خوبی را سپری نكرد. این مهاجم عراقی كه در لیگ نهم با به ثمر رساندن 19 گل آقای گل شده بود، برای فصل جدید به الزمالك مصر رفت و بعد از پشت سر گذاشتن دورانی ناموفق به فوتبال ایران بازگشت.

بخش ورزشی


منبع: گل