تبیان، دستیار زندگی
گردشگران حرفه ای می دانند که در یک سفر طبیعت گردی هیچ چیز به اندازه سرپناهی امن اهمیت ندارد. سرپناهی که اگر چادر در دسترس نباشد، تجربه یک گردشگر طبیعت گرد را برای ساخته شدن می طلبد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه ای از خار و خس

کمپ


گردشگران حرفه ای می دانند که در یک سفر طبیعت گردی هیچ چیز به اندازه سرپناهی امن اهمیت ندارد. سرپناهی که اگر چادر در دسترس نباشد، تجربه یک گردشگر طبیعت گرد را برای ساخته شدن می طلبد. سرپناه ساختن با خار و خاشاک و برگ و شاخه های درخت، یا به عبارتی همان پسماندهای طبیعی چیزی است که دانستن راه و روش آن می تواند شما را در شرایط بحرانی نجات دهد.


به خصوص که ساخت این پناهگاه ها خیلی ساده است و وسایل مورد نیاز آن در دسترس است. پس احتمالا دردسر زیادی برایتان نخواهد داشت. شما به برگ و علف خشک و شاخه و کنده و هر مصالح طبیعی مرده ای شبیه اینها نیاز دارید. اما باید به یاد داشته باشید که حتما ساخت این پناهگاه ها را تمرین کنید تا در شرایط واقعی به مشکل بر نخورید. در اینجا شما را به صورت تصویری با ساخت این پناهگاه ها آشنا می کنیم.

ساخت پناهگاه
ساخت پناهگاه
ساخت پناهگاه
ساخت پناهگاه

5 اشتباه در ساخت پناهگاه

1- از ساخت پناهگاه در نقاط کم ارتفاع، جائی که در اثر بارندگی شدید آب جمع می شود و یا کنار رودخانه و دریاچه که امکان بروز مد و یا طغیان وجود دارد اجتناب کنید.

2- در گشتن به دنبال جایی مناسب برای ساخت پناهگاه و یا جمع آوری مصالح مورد نیاز آن واهمه نداشته باشید و تنبلی نکنید. شاید مسخره به نظر برسد اما اغلب مردم فکر می کنند تا شعاع 45 متری دور تر از محل اقامت خود نباید بروند! اطراف را برای پیدا کردن درختان برگ ریز که برگ زیادی در اطراف خود دارند بگردید. از خزه ها ، برگ های سوزنی، علف ها و پوست درختان مرده چشم پوشی نکنید.

3- معمولا اشتباه گردشگران این است که پناهگاه ها را خیلی بزرگ تر از حد نیاز می سازند. در نظر داشته باشید که ساخت پناهگاه کوچک و مناسب وقت و انرژی کمتری می برد و شما را زودتر به هدفتان می رساند. پناهگاه قرار نیست خانه مجللی برای اقامت طولانی شما باشد!

4- به جای چند بار رفتن و آمدن برای جمع کردن شاخه و برگ بهتر است با استفاده از پیراهن و یا کمربندتان کپه ای از آنها را جمع کرده و با هم حمل کنید. درست شبیه خارکن های بیابان.

5- چیزی شبیه به شن کش بسازید و با استفاده از پتو یا پیراهن ، برگ ها و سایر خار و خاشاک را جمع آوری و حمل کنید.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: پورتال طبیعت گردی، سایت بقا در طبیعت