تبیان، دستیار زندگی
انتظاری میرود که یورو در سال 2011 هم با بحران روبرو باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی برای بحران یورو

یورو


دامنه بحران مالی آمریکا که به کشورهای اروپایی هم نفوذ کرده بود هنوز بر اقتصاد اروپا اثر گذار است. به طوری که احتمال میرود سال 2011 هم متاثر از این بحران به کار خود ادامه دهد. این مسئله به وضوح در تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای تشکیل پیش از موعد نشست سران اتحادیه اروپا قابل تشخیص است


در روزهای پایانی سال 2010 بلومبرگ طی گزارشی به نقل از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرد بحران مالی اروپا در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه یابد و ارزش یورو در برابر دلار بیش از پیش کاهش یابد. به گزارش بلومبرگ کارشناس ارشد موسسه مالی کردیت سوییس تاکید کرد بحران مالی و بدهی اروپا در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه خواهد یافت . رای فاریس تصریح کرد یورو بدترین عملکرد خود را از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون داشته و بحران بدهی و کسری بودجه منطقه یورو در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه خواهد داشت و تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی اروپا خواهد داشت .

یورو اولین پول متحد 16 کشور اروپایی است که در سال 1999 متولد شد. بحران اخیر ایرلند و اسپانیا موجی از نگرانی را در بین کشورهای اروپایی به وجود آورده است با این حال ژان کلوتریشه، رییس بانک مرکزی اروپا در آخرین اظهارنظر خود درباره بحران یورو اطمینان داده که محرک‌هایی که برای نجات یورو به اقتصاد اروپا تزریق می‌شود-شامل خرید اوراق قرضه دولتی اسپانیا و ایتالیا موجب کاهش تنش‌های بازار خواهد شد.

وزرای مالی اتحادیه اروپا در نشست بروکسل برای بازگرداندن اعتماد به نفس یورو در بازار فشارهای تازه ای را بر اتحادیه اروپا اعمال می کنند تا بدهی های یونان و ایرلندی ها را برطرف کنند. بعضی از کارشناسان نظام بانکی اروپا معتقدند آنچه باعث نجات و رهایی از این بحران می شود مبلغی فراتر از 750،000،000،000 یورو می باشد. که نام آن را یک سردرد بزرگ گذاشته اند.

استراتژیست‌های ارزی می ‌گویند سال 2011  برای یورو بدترین سال ممکن است و به دلیل گسترش دامنه بدهی کشورها و کاهش نرخ رشد اقتصادی و بیکاری مردم دوباره اروپا شاهد بحران خواهد بود. بانک استاندارد چارتر، پیش‌بینی کرده که نرخ برابری دلار با یورو به کمتر از 1.20 دلار در سال 2011 برسد.

بر همین اساس منابع آگاه اروپایی اعلام كردند نشست سران اتحادیه اروپا برای بررسی شرایط بحران مالی و بدهی منطقه یورو قرار است زودتر از موعد مقرر برگزار شود،این درحالی است كه آلمان مخالفت خود را با افزایش منابع مالی صندوق ثبات اروپا اعلام كرده و خواستار طراحی و اجرای طرح كامل و جامعی برای مقابله با بحران مالی منطقه یورو شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد كه هنوز معلوم نیست نشست سران اروپایی با شركت سران منطقه یورو برگزار شود یا كل سران اتحادیه اروپا در این نشست شركت كنند.

كارشناسان و مقام‌های شركت كننده در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس هشدار داده بودند فروپاشی یورو می‌تواند سبب شود تا وضعیت همچون شرایط اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا ایجاد شود و بدون شک هیچ یک از کشورهای اروپایی – حتی کشورهایی که باید از اتحادیه خارج شوند- خواستار وقوع آن اتفاق تلخ نیستند.

بحران اقتصادی کشورهای اروپایی و وضعیت کشورهای ایرلند و پرتقال و اسپانیا و یونان بزرگترین خطری است که اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند.

طلا

بر اساس گزارش بلومبرگ مهمترین مشکلات و چالشهای اقتصادی منطقه یورو عبارتند از افزایش بدهی و کسری بودجه شدید . این مسائل مانع از کاهش نرخ بهره بانکی اروپا تا اواسط سال ۲۰۱۱ خواهد شد . بر اساس این گزارش کسری بودجه ایرلند امسال به بیش از ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید . کسری بودجه اسپانیا نیز تا پایان سال ۲۰۱۰ به بیش از ۹٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید . میزان بدهی های پرتغال امسال به بیش از ۸۳ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. این رقم سال گذشته به ۷۶ درصد رسیده بود . یک ماه قبل در پی تصمیم فدرال رزرو امریکا برای تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار نقدینگی بیشتر به اقتصاد بحران زده این کشور ارزش یورو در برابر دلار افزایش یافت و هر یورو در برابر ۱٫۴۲۸۲ دلار داد و ستد شد که این بالاترین رقم از ژانویه ۲۰۱۰ به شمار می رفت . در حال حاضر به دنبال تصمیم کشورهای اروپایی برای اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی و کاهش کسری بودجه و بدهی و کاهش احتمالی رشد اقتصادی منطقه یورو در سال ۲۰۱۱ فشار زیادی بر یورو پول واحد اروپایی وارد شده است .

با این حال كارشناسان شركت كننده در اجلاس داووس پیشنهاد دادند كه احتمال وقوع موج دوم بحران در اقتصاد اروپا طی هفته‌های گذشته كاهش چشمگیری داشته است زیرا آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا تاثیر و نقش مهمی در تصمیم سازی‌های اتحادیه اروپا داشته است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادی نگرانی‌ها و فشارهای افكار عمومی در خصوص بحران مالی منطقه یورو طی هفته‌های اخیر كاهش یافته است.

نیل روبینی استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک در این رابطه گفت: بحران اقتصادی کشورهای اروپایی و وضعیت کشورهای ایرلند و پرتقال و اسپانیا و یونان بزرگترین خطری است که اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند. مدیریت این خطر راه نجات جهان است و خروج کشورهای بحران‌زده از اتحادیه اروپا تنها راه نجات منطقه یورو و واحد پولی جوان این منطقه.

كیت برایت اقتصاددانان ارشد دانشگاه میشیگان امریکا نیز گفت: فروپاشی منطقه یورو و واحد پول آن هزینه زیادی به دولتمردان اروپایی تحمیل می‌کند و می‌تواند جایگاه سیاسی و اقتصادی آنها را متزلزل سازد. سیاستمداران اروپایی سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای تقویت ارزش یورو و تثبیت آن در دنیا کرده‌اند و فروپاشی آن به معنای فروپاشی نظام پایدار سیاسی در اروپا است. در همین حال ورنر فایمن صدر اعظم اتریش نیز تاكید كردكه سران اتحادیه اروپا باید هر چه سریعتر در خصوص دستیابی به راهكار جامع و هماهنگی برای مقابله با بحران مالی اروپا تصمیم گیری كنند.

این گزارش می‌افزاید: طرح كاهش كشورهای عضو منطقه یورو به عنوان یك نظریه همچنان مطرح است و مسئولان اقتصادی اتحادیه اروپا با آن مخالفت می‌كنند با این حال تحلیل گران منطقه یورو این احتمال را رد نمی‌كنند.

انگلا مرکل پیش از این اعلام كرده بود كه كشورش از هر طرحی که باعث تداوم بقای یورو و حفظ منطقه یورو شود حمایت می‌كند.

باید تا تشکیل نشست و نتایج احتمالی آن صبر کرد و دید که آیا ایتحادیه اروپا قادر به عبور از بحران هست و یا تنشهای سیاسی جهانی که شاهد آن هستیم شوک دیگری را به اقتصاد جهان و مخصوصا کشورهای بحران زده اروپایی وارد می کند و ایتن برنامه های ریاضت اقتصادی تنها در حکم فشار مضاعف بر مردم این کشور ها خواهد بود


اکونیوز

خبرگزاری کار ایران

ایران فارکس

فرآوری: حمیدی فر

بخش اقتصاد