تبیان، دستیار زندگی
کارگردان فیلم «آینه​های روبرو» در جلسه نقد و بر رسی فیلمش گفت که ایده اولیه را از زندگی پسری گرفته که در همسایگی آن​ها زندگی می​کرده و تغییر جنسیت داده​است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلسه نقد و بررسی فیلم  «آینه­های روبه­رو»

جلسه نقد و بررسی فیلم  آینه های روبرو

همسایه ما تغییر جنسیت داد،همه از او فرار می کردند / نگار آذربایجانی:همین مساله کنجکاوم کرد


کارگردان فیلم «آینه های روبرو» در جلسه نقد و بر رسی فیلمش گفت که ایده اولیه را از زندگی پسری گرفته که در همسایگی آنها زندگی می کرده و تغییر جنسیت داده است.


نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آینه­های روبه­رو» با حضور نگار آذربایجانی کارگردان ونویسنده، فردین خلعتبری آهنگساز، غزل شاکری و شایسته ایرانی بازیگر، دکتر خطیبی مشاور پزشکی فیلم و رامتین شهبازی منتقدفیلم در سالن کنفراس برج میلاد برگزار شد.

در این جلسه فرشته طائر پور تهیه کننده و یکی از نویسندگان فیلمنامه حضور نداشت و نگار آذربایجانی یادداشت کوتاه او را درباره دلیل حضور نداشتنش در جشنواره خواند.«جشنواره فیلم فجر بر شما مبارک باد. متاسفم که به دلیل توهینی که به برخی از تهیه­کنندگان مستقل شده و آن­ها نتواسته­اند سینمای مستقل خود را داشته باشند، از حضور در جشنواره ممانعت می­کنم. اجازه بدهید بیرون بایستم  و برایتان آرزوی پیروزی کنم.»

کارگردان فیلم «آینه های روبرو» در پاسخ به این پرسش که ایده اولیه فیلم از کجا آمده،گفت: «زمانی که نوجوان بودم در همسایگی ما پسری زندگی می کرد که در دوران جوانی خود تغییر جنسیت داد.»

او که فیلمنامه را به صورت مشترک با فرشته طائرپور نوشته،ادامه داد:  «این مسئله باعث کنجکاوی­ من شد.این فرد تلاش بسیاری می­کرد تا با جامعه اطراف خود رابطه مناسبی داشته باشد، اما هیچ وقت نفهمیدم چرا دیگران از او فرار می­کردند و  رفتار مناسبی با این فرد نداشتند.»

زمانی که نوجوان بودم در همسایگی ما پسری زندگی می کرد که در دوران جوانی خود تغییر جنسیت داد. این مسئله باعث کنجکاوی­ من شد.این فرد تلاش بسیاری می­کرد تا با جامعه اطراف خود رابطه مناسبی داشته باشد، اما هیچ وقت نفهمیدم چرا دیگران از او فرار می­کردند و  رفتار مناسبی با این فرد نداشتند

نگارش و بازنویسی فیلمنامه فیلم سینمایی «آینه­های رو به رو»،به گفته آذربایجانی  یک سال و نیم زمان برده است.

در ادامه این نشست، غزل شاکری بازیگر فیلم ، در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به افرادی که مشکل جنسیتی دارند، شناخت داشته یا نه؟، گفت:«در ابتدا با شخصیت آدینه آشنا شدم؛ زیرا طراح صحنه و دکور پروژه نیز بودم ،اما زمانی که به عنوان بازیگر نقش رعنا انتخاب شدم به مسائل روانشناسی و جست­وجو در شخصیت­های این دو کاراکتر پرداختم.»

شایسته ایرانی دیگر بازیگر  این فیلم هم درباره ویژگی­های نقشش گفت:«از دور با افرادی که چنین مشکلی دارند، آشنا بودم. البته نقش آدینه بسیار برایم جالب بود به این دلیل که انسان­ها به دلیل عدم اطلاع کافی خود این دست از افراد را به ناحق عامل رسوایی می­دانند.»

در ادامه فریدون خلعتبری آهنگساز فیلم سینمایی «آینه­های رو به رو»، با بیان این که آذربایجانی در اولین ساخته خود مسائل بسیاری را به او یاد داده است، گفت: « از آنجا که امور مختلف در این فیلم به راحتی به انجام می­رسید، من در ساخت موسیقی آن مشکلی نداشتم و البته نمی­دانم رابطه موسیقی با تغییر جنسیت کجاست!  و این امر در موسیقی یعنی چی؟! هر چند موسیقی کشور ما هر روز دارد تغییر می­کند.»

در ادامه آذربایجانی درباره فرم و حالت مستندگونه  فیلم خود در خارج از کشور، گفت:« ما در طراحی امور مختلف مانند چگونگی لوکیشن­های داخلی، کارگردانی، فیلمبرداری، طوری برنامه­ریزی داشتیم که هیچ مسئله­ای مانع ارتباط تماشاچی با فیلم نشوند.»

وی ادامه داد: «در لوکیشن­های خارج از کشور می خواستیم که تصاویر به شکل مستندگونه نمایش داده شوند، البته با توجه به صداهایی که شنیده می­شود، نمی­توان گفت «آینه­های رو به رو» یک مستند تیپیکال است.

وی افزود: «آینه­های رو به رو» تنها قصه آدینه نیست بلکه زندگی رعنا را نیز به تصویر می­کشد  و اگر مسئله تغییر جنسیت تا اواسط فیلم گنگ به نظر می­رسد، به دلیل آن است که می­خواستیم تماشاچی همزمان با رعنا بتواند با این مسئله ارتباط برقرار کند، بدون آن که حساسیتی ایجاد شود.

خلعتبری هم از اهالی رسانه خواست که مشکل صدای سالن را مطرح و پیگیری کنند تا فیلم­های بعدی در شرایط مناسب نمایش داده شوند.

سینما و تلویزیون تبیان


خبرآنلاین