تبیان، دستیار زندگی
اهالی هنر هفتم به فراخوان خانه سینما پاسخ مثبت دادند تا با کمک های خود گرهی از مشکلات مالی این تشکل صنفی بگشایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهالی سینما آستین بالا زدند

خانه سینما

برای خروج خانه سینما از بحران مالی


 اهالی هنر هفتم به فراخوان خانه سینما پاسخ مثبت دادند تا با کمک های خود گرهی از مشکلات مالی این تشکل صنفی بگشایند.


مشکل جدی بود، اما اوایل کسی به آن توجهی نمی کرد. باید چند سالی می گذشت و اتفاقاتی رخ می داد تا هنرمندان به این نتیجه برسند که برای سرپا نگهداشتن یک تشکل صنفی بیش از هر چیز به استقلال مالی نیاز دارند.

شاید به همین خاطر بود که هیأت مدیره جدید خانه سینما پیش از هر چیز به فکر ایجاد کارگروهی افتاد تا بتواند با طراحی ساز و کارهایی منابع مالی تازه ای را برای این نهاد صنفی بیابد. مریلا زارعی، مازیار میری، منوچهر شاهسواری، سیدرضا میرکریمی و مهدی فخیم‌زاده به عنوان اعضای این کارگروه انتخاب شدند تا خانه سینما را از بار مشکلات مالی رهایی بخشند.

اولین اقدام این کارگروه اعلام فراخوانی بود برای کمک اعضاء به صنف، بعد، یک هفته (از 9 تا 14 بهمن)به عنوان هفته همیاری اعلام شد تا در آن هنرمندان کمک های مالی خود را به تشکل صنفی شان اهدا کنند.دلیل این مسئله هم از سوی خانه سینما چنین عنوان شد: «بودجه عمومی خانه سینما در این سال‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد آیین‌نامه اجرایی مصوبه هیأت وزیران همه ساله در توافقنامه برنامه‌ای تنظیم و ماهانه پرداخت می‌شد. از دی ماه 1388 معاونت سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پایبند نبودن به تعهداتش، خانه سینما را دچار بحران مالی سختی کرد تا آنجا که در اسفند سال گذشته علاوه بر توقف همه فعالیت‌ها، امکان پرداخت حقوق و دستمزد 16 نفر کارکنان خانه سینما نیز میسر نبود.»

بودجه عمومی خانه سینما در این سال‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد آیین‌نامه اجرایی مصوبه هیأت وزیران همه ساله در توافقنامه برنامه‌ای تنظیم و ماهانه پرداخت می‌شد. از دی ماه 1388 معاونت سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پایبند نبودن به تعهداتش، خانه سینما را دچار بحران مالی سختی کرد

این اقدام با استقبال هنرمندان بخش های مختلف سینمای ایران مواجه شد، در دو روز اول از هفته همیاری صنفی، بیش از 44 نفر از سینماگران جامعه اصناف سینمای ایران، همچون رسول صدرعاملی، محمدحسین لطیفی، مجید مجیدی، کمال تبریزی، سامان مقدم، فرشته صدرعرفایی، بهرام دهقانی، ژیلا ایپکچی، محبوبه هنریان، پرویز شکری، محمد اطبایی، مهرداد میرکیایی، حسن بهرام‌ز‌اده، حسن حسندوست، مسعود بهنام، ‌مصطفی خرقه‌پوش، پرویز شهبازی و. . . با حضور در خانه سینما کمک‌های خود را اهدا کردند.

در این بین اما یک اتفاق دیگر هم رخ داد و معاون سینمایی وزیر ارشاد از پرداخت 100 میلیون تومان به خانه سینما خبر داد: «‌دستور داده‌ام که طبق ارائه هزینه‌های قطعی تا سقف 100 میلیون تومان از هزینه‌های خانه سینما مستقیم پرداخت شود.» او در گفت‌وگو با ایرنا از این حرکت خانه سینما و اعضایش تعریف کرد و در مورد مشکل پرداخت بودجه به خانه سینما هم سخن گفت. «بارها اعلام کرده‌ایم آنچه مانع می‌شود نتوانیم پرداختی داشته باشیم ناشی از منع‌های قانونی است. دوستان خانه سینما تا به حال نتوانسته‌اند این موانع قانونی را برطرف کنند و قرار شد در جلسات کمیته مشترک این مسائل به بحث گذاشته شود و به امید خدا موانع برداشته شود.»

نکته جالب در این بین اما اظهار نظرهای هنرمندان در زمان اهدای کمک?هایشان بود،اظهار نظر?هایی که از تصمیم آن?ها برای صیانت اط تشکل صنفی شان حکایت داشت.

رسول صدر عاملی، کارگردان

راه دیگری نیست، خانه باید بماند

کمال تبریزی، کارگردان

استقلال در زندگی ما انسان‌ها موهبتی است الهی. برای حفظ استقلال خانه خود می‌کوشیم، راز پایداری هر جمعیتی حفظ استقلال آن است

امین تارخ، بازیگر

خانه می‌ماند، نه به زر نه به زور، خانه می‌ماند، به شور و شعور

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان

برای خانه خودم، خانه ما، خانه سینما

محمد حسین لطیفی، کارگردان

آرزوی من همیشه استقلال صنفی بوده است، وزارتخانه نباید از ابزار مالی به عنوان اهرم فشار استفاده کند

مهناز افشار، بازیگر

چه خوب است اعضا یک خانه برای حمایت و حفظ خانه‌شان کوشا باشند و دوستش بدارند. پس هستیم که بمانیم.

باران کوثری، بازیگر  

این کمک نیست، خرج خانه است. . . مگر جز خودمان کس دیگری را هم داریم؟

سینما و تلویزیون تبیان


محمدرضا رستمی/ خبرآنلاین