تبیان، دستیار زندگی
هم‌اکنون آثار کوئیلو در کتاب‌فروشی‌های ایران در دسترس عموم قرار دارد و افراد می‌توانند تهیه کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت آثار کوئیلو در ایران

پائولو کوئیلو


مدتی پیش بعضی از خبرگزاری‌ها از عدم انتشار کتاب‌های پائولو کوئیلو، نویسنده‌ی مشهور برزیلی،‌ خبر دادند. هم‌زمان با انتشار این اخبار،‌ زمزمه‌هایی مبنی بر اعتراض این نویسنده به اقدام مذکور شنیده شد و اعلام شد که این نویسنده قصد دارد آثار خود را به طور کامل بر روی اینترنت منتشر کند.


مدتی پس از اعلان این خبر، وزیر فرهنگ برزیل نیز ممنوعیت انتشار آثار پائولو كوئیلو نویسنده برزیلی در ایران را محكوم كرده و خبر از پیگیری این ماجرا داد.

اما آیا حقیقتاً انتشار آثار این نویسنده‌ی برزیلی در ایران ممنوع شده است؟

ظاهراً این‌گونه نیست و تنها فعالیت انتشارات کاروان که مسوول آن، یعنی آرش حجازی، از جانب مقامات قضایی ایران تحت پیگرد قرار گرفته، ممنوع شده است.

آرش حجازی، ناشر آثار کوئیلو در ایران، که اکنون به کشورهای غربی پناهنده شده است، در جریان کشته شدن "ندا آقا‌سلطان" در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته(1388) مورد اتهام قرار گرفته است. وی به دلیل اقدام به تهیه و انتشار فیلمی در مورد این واقعه در شبکه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران مورد پیگرد قرار گرفت.

جلوگیری از فعالیتهای چنین فردی در ایران کاملا" طبیعی است اما آنچه باعث سوء تفاهم برای نوسینده برزیلی شده این است که او تصور کرده انتشار آثار او در ایران ممنوع شده حال آنکه به دلیل ممانعت از فعالیت انتشاراتی که آرش حجازی که از ایران فرار کرده است تمام آثاری که تا کنون در آن موسسه طبع و نشر می شده موقتاً منتشر نخواهد شد.

آرش حجازی، ناشر آثار کوئیلو در ایران، که اکنون به کشورهای غربی پناهنده شده است، در جریان کشته شدن "ندا آقا‌سلطان" در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته(1388) مورد اتهام قرار گرفته است

در حالی که چندی پیش کوئیلو اعلام کرده بود، قصد دارد تمامی آثار خود را در شبکه‌ی جهانی به صورت رایگان منتشر کند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با اعلام "عدم ممنوعیت انتشار آثار کوئیلو در ایران" افزود: "انتشار آثار کوئیلو به آثار این نویسنده ربطی ندارد؛ بلکه مجوز ناشر آثار او در ایران که یک فراری ضدانقلاب است، لغو شده است."

وزیر ارشاد درباره‌ اظهارنظر اخیر کوئیلو در وب‌سایتش مبنی بر این‌که آثارش در ایران ممنوع‌الانتشار شده‌اند، اظهار کرد: «هم‌اکنون آثار این نویسنده در کتاب‌فروشی‌های ایران در دسترس عموم قرار دارد و افراد می‌توانند تهیه کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد.»

او در عین حال گفت: «فردی به نام آرش حجازی که جزو معاندین و ضدانقلاب‌هاست، ناشر آثار این نویسنده بوده و به طور طبیعی، فعالیت انتشاراتی که داشته، متوقف شده است.»

وزیر ارشاد در ادامه متذکر شد: «آرش حجازی سعی کرده یک فضاسازی ایجاد کند و به گونه‌ای بر روابط ما با برزیل - که در سطح خوبی قرار دارد - تأثیر بد بگذارد که عملاً موفق نشده و این توضیحات از سوی سفارت ایران در برزیل ارائه شده است.»

وزیر ارشاد درباره‌ اظهارنظر اخیر کوئیلو در وب‌سایتش مبنی بر این‌که آثارش در ایران ممنوع‌الانتشار شده‌اند، اظهار کرد: هم‌اکنون آثار این نویسنده در کتاب‌فروشی‌های ایران در دسترس عموم قرار دارد و افراد می‌توانند تهیه کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد

حسینی همچنین در پاسخ به این سؤال که "آیاانتشار آثار کوئیلو منع قانونی دارد؟" تأکید کرد: «هم‌اکنون آثار این نویسنده در دسترس عموم قرار دارد و فردی که مدعی انتشار آثار این نویسنده‌ برزیلی است، فرد مشکل‌داری است.»

او در ادامه در پاسخ به این‌که انحصار امتیاز انتشار آثار پائولو کوئیلو در ایران در اختیار این ناشر (انتشارات کاروان) بوده است و حالا تکلیف انتشار این آثار به زبان فارسی چه می‌شود، گفت: «این مسأله در انحصار کسی نیست و به هر حال، این ناشر فردی ضدانقلاب و فراری است و اشکال از آن فرد است. ضمن این‌که دیگران می‌توانند آثار این نویسنده را در ایران منتشر کنند.»

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع:

خبرآنلاین

سایت تحلیلی‌خبری عصرایران