تبیان، دستیار زندگی
پس از رحلت آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی ، که مرجعیت عامه شیعه به آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی سپرده شد، ایشان از پذیرش و قبول این مسؤ ولیت سنگین بسیار ناراحت و غمگین گردید. لذا با خواندن نمازهای حاجت و نماز جعفر طیار از خداوند متعال درخواست می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غروب خورشید

رحلت

شیشه های پر از اشک

پس از مرگ

رحلت

پس از رحلت آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی ، که مرجعیت عامه شیعه به آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی سپرده شد، ایشان از پذیرش و قبول این مسؤ ولیت سنگین بسیار ناراحت و غمگین گردید. لذا با خواندن نمازهای حاجت و نماز جعفر طیار از خداوند متعال درخواست می کرد که مرگش زود فرا برسد.

پس از آن ، بیماری سختی بر آقا عارض شد و ایشان احساس کرد که خداوند دعایش را اجابت کرده و لحظه ترک این دنیای فانی فرا رسیده است . سرانجام ایشان دقایقی پس از طلوع آفتاب روز پنجشنبه 14 ربیع الاول 1366 ق . در 84 سالگی به دیار باقی شتافت و جهان اسلام را که چند ماهی به غم از دست دادن آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی عزادار شده بود به فوت فرزانه ای دیگر داغدار ساخت .

پیکر پاک مرحوم آیت الله العظمی قمی ابتدا در شهر بغداد تشییع و سپس آن را به شهر کربلا روانه ساختند. مردم کربلا با حضور وسیع و کم نظیر خود در تشییع جنازه وی ارادت و اخلاص گذشته خویش را بار دیگر به اثبات رساندند و پس از طواف آن پیکر پاک در حرم مطهر حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام و اقامه نماز میت ، با جنازه مطهر وی وداع کردند. با انتقال جنازه ایشان به نجف ، مردم با شور و حماسه وصف ناشدنی ، آن را بر دوش خود حمل کرده ، راهی حرم مطهر حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام شدند پس از طواف ، در مقبره شیخ الشریعه اصفهانی (واقع در صحن مطهر) به خاک سپردند.

شیشه های پر از اشک

پس از گذاردن جنازه مطهر مرحوم حاجآقا حسین در میان قبر، آقازاده بزرگ ایشان، چندین شیشه کوچک حاوی قطرات اشک آقا را که در نیمه های شب از خوف خدا ریخته بود و به فرزندان خود وصیت نموده بودند که با ایشان دفن شود، در میان قبر گذاشت.

پس از مرگ

شخصی که مدتها در مقبره مرحوم حاج حسین آقا قمی قرآن قرائت می خواند، می گوید:

گاهی در مقبره آقا احساس معنویت خاصی می کردم، روزی در آنجا خواب رفتم، در عالم خواب وارد باغی با صفا شدم که تمام وسایل و آمکانتات از قبیل، آب های روان، و میوه های متنوع در آن به چشم می خورد، به من گفتند: این باغ از آن حاج آقا حسین است.

از مرحوم حاج آقا حسن قمی فرزندان دانشمند و نوادگان فرهیخته ای به یادگار مانده است . آیت الله آقا موسی صدر نوه دختری ایشان می باشد.


منابع:

1. مجله نور علم ، شماره اول سال دوم.

2. کتاب عنصر فضیلت و تقوا.

3. کتاب نقباءالبشر، ج 2.

تهیه: گروه حوزه علمیه