تبیان، دستیار زندگی
در این كتاب علاوه بر یادداشت‌ها، ده گفت وگویی كه مطبوعات مختلف با این پژوهشگر خستگی‌ناپذیر مطبوعات ایران داشتند، هم آمده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرزوهای یک روزنامه‌نگار

مطبوعات ایرانی

کتاب "مطبوعات ایرانی" که برگزیده‌ای از مقالات و یادداشت‌های خواندنی سید فرید قاسمی، محقق و مورخ سخت‌كوش تاریخ مطبوعات ایران است از سوی انتشارات علم در 800 صفحه به بازار كتاب عرضه شد. در این کتاب، برگزیده‌ای از مقاله‌ها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی را كه قاسمی، از فروردین 1380 تا بهار 1389 در نشریات و رسانه‌های مختلف نوشته بود،‌در این كتاب آورده است.


در این كتاب علاوه بر یادداشت‌ها، ده گفت وگویی كه مطبوعات مختلف با این پژوهشگر خستگی‌ناپذیر مطبوعات ایران داشتند، هم آمده است و قاسمی در این گفت وگوها به تناوب از دغدغه‌های خود درباره مطبوعات و رسانه‌های مكتوب و پیشه روزنامه‌نگاری سخن گفته است.

در این كتاب 123 نوشتار آمده است كه قاسمی آن را به سرفصل‌هایی چون: تاریخك، سرآغاز،خطابه، تك‌نگاری، آغازگران، تجلیل، دریغ، یاد، گوناگون، نظر و گفت وگو تقسیم كرده است و در هر بخش مطالب متنوع، كاربردی و البته خواندنی و جذاب آمده است.

سه سخنرانی «تاریخك» (ارائه شده در كنگره یكصدمین سالگرد انقلاب مشروطیت در مجموعه دائره المعارف بزرگ اسلامی كه به صورت مقاله‌ای مفصل و پر و پیمان تنظیم شده است كه حجم آن خود یك كتاب است)، فارسی‌نویسی مطبوعاتی در جهان،‌و مقاله خواندنی «سیر مدیریت مطبوعات در ایران» سه مقاله این كتاب را شكل می‌دهند كه 356 صفحه از حجم كتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

بخشی از نوشته‌ها و یادداشت‌های سیدفرید قاسمی به تجلیل از سه شخصیت تاثیرگذار در حوزه مطبوعات و كتاب اختصاص دارد كه در بخش تجلیل آمده است

در بخش آغازگران مطالبی درباره میرزا محمدصالح شیرازی، میرزا محمدجعفر ادیب شیرازی، محمدحسن اعتماد السلطنه و عزت ملك خانم آمده است.

بخشی از نوشته‌ها و یادداشت‌های سیدفرید قاسمی به تجلیل از سه شخصیت تاثیرگذار در حوزه مطبوعات و كتاب اختصاص دارد كه در بخش تجلیل آمده است. یادداشت‌هایی خواندنی و البته برآمده از دل نویسنده درباره ایرج افشار، عبدالحسین آذرنگ و یونس شكرخواه.

بخش دریغ، نوشته‌هایی درباره مهدی آذر یزدی ،احمد بورقانی، محمدمهدی‌بهشتی‌پور، مهدی سمسار، غلامحسین صالحیار، عمران صلاحی و سیف‌الله وحید‌نیا آمده است. چهره‌هایی كه قاسمی با آنها حشر و نشری داشته و در زمره دوستان و یا استادانش در روزنامه‌نگاری به شمار می‌آمده‌اند.

در بخش یاد نوشته‌هایی درباره محمدعلی امیرجاهد،مهدی بامداد، محمدعلی تربیت، عباس چهارمحالی، علی اكبر دهخدا، محسن صبا،سید محمد صدر هاشمی، مرتضی فرهنگ، حسین كوهی كرمانی، میرزا علی لبیب‌الملك شیرازی، خانبابا مشار، غلامحسین مصاحب،حسن مقدم، زین‌العابدین موتمن و ابراهیم ناهید آمده است.

در بخش نظر دیدگاه‌های قاسمی درباره نشریاتی چون اباختر، جام جم، دوچرخه، ماهنامه صنعت چاپ، ماهنامه فیلم، گفتار سبز و گیله‌وا آمده است كه از نگاه كارشناسانه و همه‌جانبه او به این نشریات حكایت می‌كند

بامداد روزنامه‌نگار نیز از جمله مطالب دیگر این كتاب است كه به همراه مطالب هم‌چون تاریخچه سالنما، خصوصی‌سازی فیپا، رسانه‌سازان مشروطه‌ساز، ریشه‌های تاسیس روابط عمومی، سرآمدان شكلی مجله در نیم سده، شركت سهامی مطبوعات اسلامی، فرهنگ وسیاست، فهرست ناشران كتابفروش، قصه پرغصه، مجلس و چاپ مطبوعات، مطبوعات قرآنی، موزه مطبوعات، نقد نویس و فهرست‌نگاری مطبوعات در این بخش آمده است.

در بخش نظر دیدگاه‌های قاسمی درباره نشریاتی چون اباختر، جام جم، دوچرخه، ماهنامه صنعت چاپ، ماهنامه فیلم، گفتار سبز و گیله‌وا آمده است كه از نگاه كارشناسانه و همه‌جانبه او به این نشریات حكایت می‌كند.

آخرین بخش این كتاب آثارشناسی آقای قاسمی است كه خود كتابچه‌ای را شامل می‌شود و نشان می‌دهد كه این چهره ‌فروتن عرصه تاریخ مطبوعات ایران چگونه در كنج كتابخانه خود نشست و انبوهی از مطالب مرتبط با روزنامه‌نگاری و كتابنگاری وكتابشناسی را تولید كرده كه هر كدام از آنها به عنوان منبعی ارزشمند می‌تواند محققان و اهل پژوهش در تاریخ و مسائل روزنامه‌نگاری ایران را به كار آید.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان


منبع: همشهری آنلاین