تبیان، دستیار زندگی
دكتر تیجانی چگونگی راه‌یابی خود را به مذهب شیعه در كتاب معروف خود به تفصیل شرح داده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در جست‌وجوی راه حق

تابش نور ولایت بر دل یك مسلمان اهل سنت

كتاب «راه یافته، یا چگونه شیعه شدم»، سرگذشت فكری و عقیدتی دكتر سیدمحمد تیجانی، استاد دانشگاه تونس و دانش‌ور بزرگ جهان اسلام است كه پس از سال‌ها مطالعه درباره مذاهب مختلف اسلامی و تتبع در منابع كهن و گفت‌وگو با اندیشوران و فقیهان همه فرقه‌ها، سرانجام مذهب اهل‌بیت(ع) را برگزید. وی در این اثر جذاب، چگونگی راه‌یابی خود را به طور مبسوط و مستند شرح كرده است.


مذهب شیعه، بستری كامل برای اندیشه‌ورزی، عبودیت و رشد فضائل اخلاقی و انسانی است. دانش‌ورانی كه با مطالعه همه مذاهب و مكاتب دیگر به این مذهب درآمده‌اند آموزه‌های آن برایشان جذابیت خاصی داشته؛ به طوری كه با آگاهی، یك‌سره دل در گرو آن گذاشته‌اند و مفهوم درست «عشق» را به منصه‌ی ظهور رسانده‌اند. بی‌شك این جذابیت، ناشی از گستره‌ی تعالیم شیعه، واقع‌نگری آن در عرصه‌های فردی و اجتماعی و نگرگاه‌های عرفانی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی‌اش است كه آن را به صورت الگویی برای اهل‌ بینش و نگرش درآورده است.

از همین‌رو شاهدیم كه دانشمندان واقع‌بین از مكاتب و ادیان گوناگون، مذهب شیعه را با آغوش باز می‌پذیرند و در جهت نشر و گسترش آن می‌كوشند.

یكی از این اندیش‌وران سخت‌كوش، دكتر سیدمحمد تیجانی، از شخصیت‌های برجسته‌ی كشور تونس و استاد دانشگاه آن سامان است كه سال‌ها پس از مطالعات تطبیقی و جست‌وجوهای فراوان علمی و اعتقادی، مذهب شیعه را انتخاب كرده است.

دكتر سیدمحمد تیجانی، از شخصیت‌های برجسته‌ی كشور تونس و استاد دانشگاه آن سامان است كه سال‌ها پس از مطالعات تطبیقی و جست‌وجوهای فراوان علمی و اعتقادی، مذهب شیعه را انتخاب كرده است

وی ابتدا مالكی مذهب و در سلك تصوف و از طایفه «قادریه» بوده و تاملات فراوانی در دیگر مذاهب داشته است.

بر اساس مطالب كتاب، دكتر تیجانی چگونگی راه‌یابی خود را به مذهب شیعه با قلمی روان و بیانی شیرین در كتاب معروف خود «ثم اهتدیت» به تفصیل شرح داده و با تكیه بر منابع سنی و شیعه، به بحث و مناقشه با علمای طراز اول مذاهب گوناگون اسلامی پرداخته است.

اطلاع خوانندگان پارسی زبان از این اثر ماندگار، امری لازم بود كه سال‌ها قبل، مترجم توانا حجت‌الاسلام عباس جلالی از سوی مركز مطالعات و تحقیقات اسلامی آن را عهده‌دار شد و در سال 1368 نخستین چاپ آن منتشر شد. این اثر با استقبال خوانندگان مواجه شد و چند بار به چاپ رسید.

دكتر سیدمحمد تیجانی سماوی كه روزی در مورد اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در وادی سراسر كینه گام برمی‌داشت، اكنون دل به نور ولایت آن بزرگواران داده؛ می‌گوید: «شیعه شدم و به حول و قوه‌ی پروردگار، بر كشتی نجات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) سوار گردیدم و به ریسمان دوستی و محبت‌شان چنگ زدم، تردیدی ندارم كسی كه به علی و اهل‌بیتش(علیهم‌السلام) دل ببندد به ریسمان ناگسستنی هدایت خدای سبحان چنگ زده است.»

دكتر تیجانی چگونگی راه‌یابی خود را به مذهب شیعه در كتاب معروف خود به تفصیل شرح داده و با تكیه بر منابع سنی و شیعه، به بحث و مناقشه با علمای طراز اول مذاهب گوناگون اسلامی پرداخته است

سال‌ها پیش مولف این اثر به مترجم كتاب حاضر می‌گوید: «روزی در شهر "قفصه" تونس تنها فرد شیعه من بودم، ولی امروز با بحث و مناقشاتی كه با هم كیشان داشته‌ام؛ بیش از چهار هزار تن شیعه ناب در سطح استاد دانشگاه و دانشجو به این افتخار نائل آمده‌اند.»

این كتاب بیانگر رخ‌دادی عظیم در زندگی این مرد بزرگ است كه می‌تواند فراراه بسیاری از حق‌پژوهان قرار گیرد. وی با تب و تابی خاص در پی حقیقت برآمده و با تحقیق و بررسی و پژوهشی عمیق در منابع شیعه و سنی، آن گونه پابرجا و مستند سخن می‌گوید كه هر انسان منصفی را به شگفتی وا می‌دارد.

مطالعه‌ی دوران سخت و دشواری كه بر او گذشته و تحمل آن همه رنج و گرفتاری و بحث و مناقشه با مخالفان و بالاخره خاطره دل نشین ورود به حصن ولایت اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، خواننده را مجذوب خویش می‌سازد. این انسان بزرگ با وجود محدودیت‌هایی كه در كشورهای عربی دارد، هم‌چنان پرتوان و بانشاط به تبلیغ آیین اسلام و مكتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌پردازد و همه دشواری‌ها را به جان می‌پذیرد.

دکتر تیجانی با وجود محدودیت‌هایی كه در كشورهای عربی دارد، هم‌چنان پرتوان و بانشاط به تبلیغ آیین اسلام و مكتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌پردازد و همه دشواری‌ها را به جان می‌پذیرد

نویسنده‌ی این كتاب، امروزه یكی از شخصیت‌های برجسته جهان تشیع در قلب كشور تونس است و نفوذ و فعالیت‌های چشم‌گیری در سایر ممالك اسلامی دارد و از علاقه‌مندان و وفاداران انقلاب اسلامی ایران و بنیان‌گذار آن، حضرت امام خمینی(ره) به شمار می‌آید. وی چندین بار به كشورمان آمده و در كنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف به مناسبت‌های گوناگون از جمله در مراسم هفته وحدت شركت جسته است.

نویسنده با تكیه بر منابع شیعه و سنی، روایات مورد اتفاق طرفین را برگزیده و با استناد به آنها به بحث و مناقشه پرداخته است، چرا كه اگر تنها به مدارك شیعه استناد می‌كرد؛ اهل سنت به سختی مطالب آن را می‌پذیرفتند. وی با پژوهشی ژرف و بدون تعصب و جانب‌داری از گروهی، موضوعات طرفین را مورد تحقیق قرار داده و به طرح مساله خلافت و اشاره به ماجرای سقیفه و دیدگاه اهل سنت درباره خلفای راشدین و دیگر صحابه و نقض آن و موضوع خلافت امیر مومنان علی‌بن ابی‌طالب(ع) پرداخته و سرانجام با یافتن آیین حق، به تشیع گرویده است.

انتشار این كتاب به دلیل مخالفت حكومت وقت تونس، چند سالی متوقف شد تا این كه به خواست خدا گشایشی در این زمینه پدید آمد و این كتاب در تیراژی بالا چاپ و منتشر شد. كتاب در چند بخش سامان یافته است. "زندگی من"؛ "آغاز پژوهش"، "سرآغاز بیداری"؛ "وجوب پیروی از اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در روایات"؛ "اجتهاد در برابر نصّ"، "منشا تمام كژروی‌ها" و "گفت‌وگو با دوستان"، عناوین بخش‌های كتاب حاضرند.

چاپ هشتم كتاب «راه یافته، یا چگونه شیعه شدم» در شمارگان 800 نسخه، 268 صفحه و بهای 45000 ریال راهی بازار نشر شده است.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان


منابع:

خبرگزاری کتاب ایران