تبیان، دستیار زندگی
دوشنبه 16 بهمن 1357- ضمیمه روزنامه اطلاعات: هزار مقام از مدیر کل ببالا در 25 ساله اخیر ممنوع الخروج شدند. گروهی از بازداشتی ها مربوط به پرونده های تغذیه رایگان حزب رستاخیز – اوقاف و لغو امتیاز روزنامه ها هستند بعدازظهر دیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

200 مقام عالی در معرض بازداشت


دوشنبه 16 بهمن 1357- ضمیمه روزنامه اطلاعات:

هزار مقام از مدیر کل ببالا در 25 ساله اخیر ممنوع الخروج شدند.

گروهی از بازداشتی ها مربوط به پرونده های تغذیه رایگان حزب رستاخیز – اوقاف و لغو امتیاز روزنامه ها هستند

بعدازظهر دیروز غلامرضا کیانپور وزیر اسبق اطلاعات و جهانگردی و دادگستری استاندار آذربایجان غربی و اصفهان بازداشت شد.

همچنین کسب اطلاع شد که در پی بازداشت عبدالمجید مجیدی، هوشنگ نهاوندی و غلامرضا کیانپور سه تن از وزرای پیشین اکنون چندین پرونده دیگر مربوط به خلاف کاری ها و سوء استفاده مقامات پیشین دولتی در دست بررسی است که از آنجمله پرونده مربوط به آنست که در آن چند وزیر و گروهی دیگر از مقامات عالی دولتی دخالت داشته اند. با طرح این پرونده باحتمال قوی بازداشت شدگان بعدی افرادی در رابطه با این پرونده خواهند بود.

پرونده دیگری که تحت پیگرد و رسیدگی است پرونده مربوط به لغو امتیاز روزنامه ها و مسایل مربوط به سانسور و ایجاد اختناق وسیله وزارت اطلاعات و اعلام جرمهائی بر علیه مقامات جهانگردی است که گفته شد غلامرضا کیانپور در رابطه با این پرونده و مسائل بازداشت شده است و باید در انتظار بازداشت بقیه مقامات بود، مسائل دست داشته و سوء استفاده نموده اند بود. امروز یک مقام دولتی گفت هم اکنون در نخست وزیری و مراجع دیگر دولت ده ها پرونده در دست بررسی است که فوری ترین آن پرونده های اوقافی و حزب رستاخیز است. در این پرونده اسامی نزدیک به دویست نفر از مقامات سابق از سطح وزیر، معاون وزیر، مدیر عامل و مدیر کل و همچنین نماینده مجلس، بازاریان و صاحبان صنایع برده شده است که با بررسی هر یک از اعلام جرمها و حصول یقین از خلافکاریها و سوء استفاده های مطرح شده در اعلام جرمها و شکایات اقدام به بازداشت افراد و مقامات مسئول این خلافکاری ها و سوء استفاده ها خواهد شد.

محاکمه وزراء

دکتر شاپور بختیار امروز در یک تماس تلفنی با خبرنگار اطلاعات در باره بازداشت دکتر مجیدی و کیانپور، نهاوندی گفت این سه تن به عنوان کسانی که در سوء استفاده ها و فسادهای دولت های گذشته سهیم بوده اند بازداشت شده اند و بدیهی است پس از تصویب لایحه بازداشت و مجازات نخست وزیران ، وزراء [و] سایر مقامات کشور اینها نیز محاکمه خواهند شد.

نخست وزیر اضافه کرد دادگستری سخت در تلاش است تا پرونده های متهمان را کامل کند تا پس از لغو حکومت نظامی اشکالی در بازداشت آنها نباشد در مورد شایعه ای که پیرامون بازداشت200 تن از مقامات عالیرتبه دولت های سابق وجود دارد نخست وزیر گفت: تعداد مطرح نیست، ولی با تصویب لایحه، همه آنها که در رژیم فاسد گذشته نقش عمده ای داشتند. سوء استفاده کردند، به اموال عمومی خیانت نمودند، وطن فروش و خائن و وابسته بودند و مملکت را به این روز انداختند بازداشت و محاکمه خواهند شد.

3000 ممنوع الخروج

یک مقام آگاه در گفتار با خبرنگار سیاسی اطلاعات پیرامون افرادی که توسط دولت بازداشت خواهند شد گفت تعداد این افراد دقیقاً روشن نیست. ولی هم اکنون نزدیک به سه هزار تن از مقامات روز گذشته و امروز از سطح مدیران کل تا سطح نخست وزیران و وزراء و نمایندگان، سناتورها و استانداران پیشین ممنوع الخروج شدند نام گروهی از صاحبان بخش خصوصی و مدیران بانک ها که در سوء استفاده ها دست داشته اند به چشم می خورد. همین مقام افزود ممنوعیت سفر به خارج در مورد این افراد تا زمانی که برائت این گروه ثابت نشده ادامه خواهد یافت.

دستگیر شدگان امروز

بدنبال شایعه دستگیری عده زیادی از مقامات دولتی و شخصیت های دیگر، یک مقام آگاه توضیح داد این که عده ای به غیر از سه تن از وزرا دستگیر شدند صحیح است، اما از آنجائیکه بازداشت شدگان جدید از زمره مقامات عالی نیستند اسامی آنها فعلاً فاش نمیشود چه ممکن است این تعبیر پیش آید که هدف دولت دستگیری آدمهای بی نام و نشان است . دولت در نظر دارد پس از آنکه پرونده های افراد سرشناس تکمیل و مقامات عالی بازداشت شدند، اسامی افراد بازداشتی جدید را نیز اعلام کند.