تبیان، دستیار زندگی
وقف در اسلام از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و نه تنها در مذهب تشیع بلکه در بین اهل‌سنت و بقیه مذاهب اسلامی نیز از اهمیت و جایگاه برجسته‌ای برخودار است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باشکوه‌ترین وقفیات جهان پیرامون امام رضا(ع)
باشکوه ترین وقفیات جهان پیرامون امام رضا(ع)

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت:

باشکوه‌ترین وقفیات جهان پیرامون امام رضا(ع) شکل گرفته است

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت گفت: باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین وقفیات جهان پیرامون امام رضا(ع) شکل گرفته است که بر رونق و شکوه حرم مطهر ایشان افزوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی حجت الاسلام محمد ناصر سقای بی‌ریا با بیان این مطلب افزود: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین متولی وقف در سطح ایران و بلکه جهان اسلام مدیریت بسیار خوبی در این زمینه داشته و فعالیت‌های گسترده‌ای که صورت می‌گیرد نشان‌دهنده این امر است.

وی اظهار داشت: مسجد جامع گوهرشاد نمونه این وقفیات باشکوه است که در نوع خود در دنیای اسلام بی نظیر محسوب می شود.

سقای بی‌ریا تصریح کرد: وقف در اسلام از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و نه تنها در مذهب تشیع بلکه در بین اهل‌سنت و بقیه مذاهب اسلامی نیز از اهمیت و جایگاه برجسته‌ای برخودار است.

وی با اشاره به این که اسلام صرفا به جنبه‌های دینی توجه ندارد، بلکه ابعاد اقتصادی را نیز مورد توجه قرار داده است اظهار داشت: فرهنگ وقف در اسلام نشان‌دهنده همه بعدی بودن دین اسلام است که با قرار دادن پاداش فراوان برای واقف، زمینه بهره‌مندی جامعه از اموال افراد متمکن را فراهم کرده است و به آن کاملا جنبه شرعی بخشیده است تا مسلمان‌ها در غم و شادی یکدیگر سهیم باشند.

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت وقفیات حضرت علی(ع) را نشان‌دهنده توجه ویژه اهل بیت(ع) به مقوله وقف دانست و بیان داشت: نخلستان‌ها و چاه‌های آبی که آن حضرت ایجاد و وقف کردند هنوز هم باقی مانده و از آن استفاده می‌شود که این موقوفه‌ها اهتمام ویژه‌ ائمه‌ اطهار(ع) به فرهنگ وقف را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به تفاوت وقف با نذر خاطرنشان کرد: وقف نسبت به همه مسایل مالی دیگر در اسلام مثل نذر و هبه و .... ماندگارتر است، زیرا باید تا زمانی که موقوفه باقی است طبق نیت واقف عمل شود و تا زمانی که آن موقوفه باقی است، واقف از باقیات‌الصالحاتی که پس از خود برجای گذاشته است، بهره‌مند می‌شود.

سقای بی‌ریا با تاکید بر این كه فرهنگ وقف باید در جامعه احیا شود، گفت: مردم ما به دلیل علایق دینی به مسایلی مثل وقف علاقه‌مند هستند اما چون این فرهنگ در سطح جامعه ما هنوز خوب تبیین نشده، برخی از مردم از شرایط و احکام وقف ناآگاهند و اگر نهادهایی مانند آستان قدس رضوی که در سال‌های اخیر شاهد فعالیت گسترده آن در این زمینه هستیم، تلاش‌های فرهنگی بیشتری را انجام دهند، این فرهنگ و سنت نیکو در بین مردم جای خود را باز می‌کند.


بخش حریم رضوی