تبیان، دستیار زندگی
اغلب پدیده های جدید علمی به طور غیر منتظره مشاهده می شوند و بر دیدگاه ما از جهان اثر می گذارند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه الكتریسیته

مقدمه الكتریسیته

اغلب پدیده‌های جدید علمی به طور غیر منتظره مشاهده می‌شوند و بر دیدگاه ما از جهان اثر می‌گذارند. این فرآیند‌ها معمولاً توسط افراد پرتلاش و آزمایشگر كه ذهن بازی دارند، هدایت می‌شوند. در ابتدا، پدیده‌های كشف شده عجیب به نظر می‌رسند، اما  با گذشت زمان، فهم علمی درباره این پدیده ها عمیق تر و كامل تر می شود.مقدمه الكتریسیته

بسیاری از این پدیده ها، امكانات جدیدی برای انجام كارها در اختیار ما می‌گذارند و هنگامی كه درك ما از آنها بهتر و عمیق تر می شود به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی مواقع نیز دانش فنی جدیدی اختراع می‌شود. مبحث الكتریسیته كه اكنون در حال مطالعه آن هستیم، یكی از آن مطالب علمی عجیب است! در ابتدا، تحقیقات درباره الكتریسیته بسیار كم و استفاده از آن محدود به ساخت چند وسیله سرگرم كننده بود، گاهی نیز برای شوك دادن و اذیت كردن دیگران استفاده می شد!مقدمه الكتریسیته

با گذشت زمان این وضعیت تغییر كرد، طوری كه در ٢٠٠ سال گذشته، الكتریسیته بخش مهمی از دانش فنی موجود در زندگی اجتماعی را تشكیل داده است، برای مثال، مصرف هر فرد از انرژی برق (الكتریسیته)، به طور متوسط، معادل شش برابر انرژی كسب شده از مواد غذایی مصرفی اوست. این واقعیت، نشان دهنده اهمیت الكتریسیته در دنیای كنونی است.

یك گام مهم برای درك الكتریسیته زمانی حاصل شد كه باتری ها كشف شدند. با استفاده از باتری ها می توان جریان پیوسته ای از بار الكتریكی ایجاد كرد در حالی كه تا قبل از كشف باتری، جریان الكتریكی فقط به صورت لحظه‌ای روی می‌داد. گسترش مطالعه در این باره منجر به ساخت مدارهای الكتریكی جدیدی شد كه زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده اند.

جریان الكتریكی می‌تواند گرما و نور تولید كند، موتورها را به راه اندازد و سیستم‌های صوتی و كامپیوتری …. را فعال نماید. (ظاهراً این لیست بی‌پایان است ).

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا