تبیان، دستیار زندگی
این مجموعه شامل سه فیلم کوتاه و 13 فیلم بلند سینمایی با موضوع دفاع مقدس را شامل می شود که با حمایت و تلاش محمد پیرهادی به عنوان مجری طرح این بسته با کیفیت بسیار مناسب از لحاظ تصویری در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. همچنین در این مجموعه مصاحبه اکبر نبوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زبان امروز جنگ برای جوانانی باشد که جنگ را درک نکرده‌اند

حاتمی کیا

حاتمی کیا در مراسم رونمایی از مجموعه آثار پلاک

مدیران تهیه فیلم‌های جنگی ذهن جمودی دارند


مراسم رونمایی از مجموعه آثار ابراهیم حاتمی کیا با عنوان پلاک امروز با حضور ابراهیم حاتمی کیا و محمدرضا عباسیان مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در این موسسه برگزار شد.


مراسم رونمایی از مجموعه آثار ابراهیم حاتمی کیا با عنوان "پلاک" با حضور ابراهیم حاتمی کیا و محمدرضا عباسیان مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در این موسسه برگزار شد.

در ابتدای مراسم محمدرضا عباسیان مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری گفت: این موسسه به دنبال پخش و توزیع بسته های شخصیت محور است و انتخاب آثار ابراهیم حاتمی کیا برای شروع انتخاب مناسب و قابل تقدیری است. آثار حاتمی کیا به عنوان یکی از مطرح ترین سینماگران انقلاب و دفاع مقدس محسوب می‌شود.

وی به محتویات بسته فرهنگی "پلاک" اشاره کرد و گفت: این مجموعه شامل سه فیلم کوتاه و 13 فیلم بلند سینمایی با موضوع دفاع مقدس را شامل می شود که با حمایت و تلاش محمد پیرهادی به عنوان مجری طرح این بسته با کیفیت بسیار مناسب از لحاظ تصویری در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. همچنین در این مجموعه مصاحبه اکبر نبوی درباره تمامی فیلم های این بسته با ابراهیم حاتمی کیا گنجانده شده است که در مجموع شامل 28 دی وی دی در 14 قاب قرار دارد.

مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری با بیان اینکه نگاه ما در عرضه این مجموعه اقتصادی نیست و صرفاً فرهنگی است، اظهار کرد: نگاه ما به این محصول صد در صد فرهنگی است و کیفیت بسیار خوب این آثار معیار ما را برای کارهای بعدی بسیار سخت کرده است و به دلیل همین حساسیت ها این بسته که قرار بود در هفته دفاع مقدس رونمایی شود با کمی تاخیر در دهه فجر رونمایی خواهد شد.

این مجموعه شامل سه فیلم کوتاه و 13 فیلم بلند سینمایی با موضوع دفاع مقدس را شامل می شود که با حمایت و تلاش محمد پیرهادی به عنوان مجری طرح این بسته با کیفیت بسیار مناسب از لحاظ تصویری در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینمای ایران درباره علت تهیه چنین بسته ای گفت: شروع این پروژه از دو سال پیش که با نمایش فیلم های من در تلویزیون همراه بود به همت محمد پیرهادی و خودم آغاز شد و تلاش کردم تا فیلم ها با کیفیت بهتری در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با کمک و مساعدت تهیه کنندگان این فیلم ها توانستیم نسخه های خوبی را عرضه کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی آژانس شیشه ای با اشاره به مشکل نمایش این فیلم ها به دلیل نداشتن زیر نویس در کشورهای دیگر خاطر نشان کرد: خیلی از کشورهای خارجی خواهان نمایش این فیلم ها بوده است. اما به دلیل نبودن کیفیت مناسب آثار و یا نداشتن زیر نویس های مناسب امکان نمایش در کشورهای دیگر امکان پذیر نمی شد.

حاتمی کیا با بیان اینکه فهماندن بحثی مثل جنگ ایران و عراق به کشورهای دیگر بسیار دشوار است، اضافه کرد: بحث جنگ ایران و عراق برای سایر کشورها امری شناخته شده نیست و مجهول به حساب می آید. من با فیلم هایم بسیار بسیار به کشورهای مختلف سفرکرده ام اما متاسفانه سینمایی که ما حرف می زنیم مساله آنها نیست.

وی کیفیت فیلم های ارائه شده را مناسب دانست و بیان کرد: به غیر از سه فیلم کوتاه که نتوانستم نگاتیوهای اصلی آنها را پیدا کنم وتنها به کپی های خودم اکتفا کردم که متاسفانه از کیفیت خوبی برخوردار نیست اما سایر آثار به لحاظ کیفیت تصویری آثار قابل تاملی است. چون کیفیت تصویر برای من از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خوشحالم که تلاش های ما به نتیجه رسید و جا دارد از موسسه رسانه های تصویری برای انتشار این مجموعه تشکر کنم.

کارگردان فیلم سینمایی از کرخه تا راین به سکانس های افزوده شده در فیلم ها اشاره کرد و گفت: در تعدادی از این فیلم ها سکانس هایی که در اکران عمومی حذف شده بود به کار اضافه شده است. همچنین این مجموعه آثار یک بسته فرهنگی و تحقیقاتی برای کسی که بخواهد درباره جنگ و سیر تحولی آن تحقیق کند مجموعه مناسبی محسوب می شود.

حاتمی کیا با بیان اینکه در آینده ای نزدیک دوباره به سراغ ساخت آثار جنگی خواهد رفت، گفت: قطعاً در آینده فیلم جنگی خواهم ساخت و پروژه هایی که در ذهن دارم را عملی خواهم کرد. اما متاسفانه فیلم های امروز جنگی بوی نا و کهنگی می دهد به دلیل اینکه مدیران تهیه چنین آثار جنگی ذهن جمودی دارد.

وی تصریح کرد: نیاز امروز صحبت از جنگ برای جوانانی است که جنگ را به لحاظ فیزیکی درک نکرده اند اما متاسفانه تصمیم گیرندگان ساخت این آثار به دلیل اینکه دولتی هستند مدیران ترسویی محسوب می شوند و جسارت ساخت آثار جسورانه را ندارند.

حاتمی کیا در پاسخ به سوالی که چرا سینمای جنگی ایران نمی تواند همپای سینمای جنگی دنیا مورد استقبال قرار گیرد، گفت: نگاه دنیا نسبت به جنگ نگاهی ضد جنگ علیه آن است در جشنواره هایی مثل برلین فیلم هایی را به نمایش درمی آورند که از جنگ بد بگویند. نگاه آنها ایجابی است و نه سلبی و نگاه های آرمانی و فضاهای به تصویر در آمده ما را درک نمی کند. به طوری که حتی سینمای جنگی ما نیز در داخل نیز مهجور است و نیاز به ممارست بیشتر دارد. ما می توانستیم از جنگ به عنوان سرچشمه الهام استفاده کنیم. متاسفانه توسط دوستان خیرخواه این چشمه خشکیده است. چشمه ای که می توانست ادامه پیدا کند و جریان ساز شود.

وی درباره فیلم اخراجی ها که توانست مخاطب را به سینما جلب کند نیز یادآور شد: فیلمی مثل اخراجی ها باید بیشتر از این ها تحلیل شود فیلم به نقطه کوری در جنگ اشاره می کند که باید بیشتر واکاوی و تحلیل شود و علت پرفروش شدن آن نیز دست گذاشتن بر روی این نقطه کور نیست. بحث دیگری است که نمی خواهم در این جا درباره‌اش حرف بزنم.

سینما و تلویزیون تبیان


برنا