تبیان، دستیار زندگی
سلطان الواعظین در سفرهاى متعدد خود، علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علماى بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر مى‏پرداخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهابی در شب

خلاصه‌ی کتاب مشهور شب‌های پیشاور

شهابی در شب


تهاجم و تبلیغ علیه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام همواره بوده و هست و متأسفانه به شدت ادامه دارد. گذشته از تلاش های تفرقه افکن استکبار جهانی به ویژه آمریکا و صهیونیست‌ها، برخی از رؤسای جهان اسلام، هزینه‌های هنگفت سم‌پاشی علیه اسلام انقلابی را بر عهده دارند و به هوای حفظ ریاست خویش از تحریک و تشویق قلم به دستان نابخرد کوتاهی نمی کنند و از آن جا که پیروان علی علیه السلام زیر بار ظلم نمی روند، هدف تیر تهمت عاملان استعمار بوده و خواهند بود.


شیعیان به پیروی از رسالت و امامت، خواهان اتحاد و همکاری همه مسلمانان و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام است و بزرگان تشیع به سایر مذاهب جسارت نمی کنند و شرط اتحاد را پاس می دارند، و نشانه‌ی آن کتاب‌های عقیدتی شیعه است که تنها به دفاع و پاسخگویی به شبهه‌ها پرداخته‌اند.

یکی از بهترین نمونه‌های دفاع از کیان اسلام و پاسخ‌گویی به شبهات مطرح شده، شیوه‌ی بزرگانی مانند "سلطان الواعظین" است. مرحوم "سلطان الواعظین" در سال  1314 هجری قمری در تهران چشم به جهان گشود. ایشان در همان اوان كودكى در خدمت پدر ارجمندش مشغول فراگیرى معارف دینى شد و سپس در مدرسه‌ی پامنار تهران از محضر اساتید و علماى دیگر بهره‏مند شد. ایشان پس از مدتى، راهى عتبات عالیات شد و در كربلاى معلى اقامت گزید و مشغول تحصیل علوم دینى گردید.

سلطان الواعظین سفرهاى متعددى به خارج از ایران داشت، وى در همه این مسافرت‏ها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علماى بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر مى‏پرداخت

سلطان الواعظین سفرهاى متعددى به خارج از ایران داشت، وى در همه این مسافرت‏ها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علماى بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر مى‏پرداخت و آراء و عقاید حقه شیعه را با ایشان مطرح مى‏ساخت.

ایشان در یکی از سفرهای خود به شهر پیشاور با تنی چند از بزرگان اهل سنت به مناظره پرداختند و سپس با بررسی مشروح مناظره‌ها که در روزنامه‌ها منتشر شده بود، کتاب شب‌های پیشاور را به چاپ رساند.

ایشان در مقدمه‌ی این کتاب در باره‌ی روند شکل‌گیری این مناظره‌ها می‌نویسند: "پس از ورود به کراچی ـ پایتخت آن روز پاکستان ـ خبر ورود داعی را جراید مهمّ نشر دادند. در هر کجا که وارد می شدیم با تجلیات بی‌‌سابقه ملی مورد استقبال واقع و در غالب این شهرهای مهم از طرف علمای ادیان و مذاهب باب مناظرات باز می شد.

از جمله مجالس مهم، مناظره‌ای بود که با علمای هنود و براهمه در شهر دهلی، با حضور گاندی پیشوای ملّی هند واقع شد که در جراید مفصلاً درج گردید. چون اصرار بر حرکت به سمت ایران داشتم، از اطراف نامه های دعوت می رسید و از طرف رجال مهم شیعه پنجاب به پیشاور ـ که آخرین شهر مهمّ سر حدّی پنجاب به افغانستان است ـ دعوت شدم. عصرها در امام باره (حسینیه) عادل بیک و سالدار، مجلس مهمّی تشکیل و با حضور صاحبان ادیان و مذاهب مختلفه ادای وظیفه می نمودم.

ایشان در یکی از سفرهای خود به شهر پیشاور با تنی چند از بزرگان اهل سنت به مناظره پرداختند و سپس با بررسی مشروح مناظره‌ها که در روزنامه‌ها منتشر شده بود، کتاب شب‌های پیشاور را به چاپ رساند

چون اکثریّت [مردم]پیشاور از برادران اهل تسنن هستند، در مدت سه ساعت که منبر بودم، روی سخن با آن ها بود... پس از منبر شب ها در مجلس خصوصی ساعاتی به مناظره می گذشت. روزی پس از منبر، خبر دادند: دو نفر از اکابر علمای کابل به نام های حافظ محمد رشید و شیخ عبدالسلام وارد شده اند و تقاضای ملاقات نمودند، ده شب پی در پی پس از نماز می آمدند و در هر شب ساعاتی ممتد ـ که غالبا به 7-6 ساعت می کشید و بعضی شب ها تا مقارن طلوع فجر، وقتمان به مباحثات و مناظرات می گذشت. در پایان، 6 نفر از رجال و ملّاکین و اصناف محترم اهل تسنن مذهب حقه تشیع اختیار نمودند."

کتاب شهابی در شب، در حقیقت خلاصه‌ای است از کتاب مفصل "شب‌های پیشاور"؛ این کتاب مشروح مناظره‌های سلطان الواعظین با بسیاری از بزرگان شیعه و سنی در شهر پنجاب هندوستان(پاکستان کنونی)است.

کتاب "شهابی در شب"، که به‌وسیله‌ی دکتر ضیاء توحیدی تالیف شده است، با قیمت 1700 تومان وارد بازار نشر کتاب شده است.

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منابع:

پایگاه اینترنتی حوزه

متن کتاب "شب‌های پیشاور"