تبیان، دستیار زندگی
از آنجا كه احصاء همه فعالیتها و خدمات انجام شده در طول 25 سال حیات جمهوری اسلامی از حوصله مجموعه حاضر خارج است، لذا سعی شد تا به یكی از سه حوزه فوق، یعنی بخش خدمات و فعالیتهای اقتصادی توجه و تأكید شود. اگر چه در این موضوع نیز انعكاس همه ابعاد و فعالیتهای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی (1)

انقلاب

خدمات و فعالیتهای نظام جمهوری اسلامی در ابعاد داخلی از گستره بسیار وسیعی برخوردار است كه می‌توان در چند حوزه آنها را تقسیم بندی كرد:

1. خدمات نظام در حوزه اقتصادی

2. خدمات و دستاوردهای نظام در حوزه فرهنگی، علمی و اجتماعی

3. خدمات و دستاوردهای نظام در حوزه سیاسی

از آنجا كه احصاء همه فعالیتها و خدمات انجام شده در طول 32 سال حیات جمهوری اسلامی از حوصله مجموعه حاضر خارج است، لذا سعی شد تا به یكی از سه حوزه فوق، یعنی بخش خدمات و فعالیتهای اقتصادی توجه و تأكید شود. اگر چه در این موضوع نیز انعكاس همه ابعاد و فعالیتهای اقتصادی میسر نبود، امّا ترجیح این حوزه به سایر حوزه‌ها از این رو است كه در ارائه فعالیتهای اقتصادی امكان آماری كردن آن وجود دارد. در عین حال نگاهی گذرا به برخی از حوزه‌های دیگر نیز صورت گرفته است.

1. دستاوردها و خدمات اقتصادی

با وجودی كه ملموس‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت‌های نظارت جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی است امّا نظام تبلیغاتی كشور نتوانست آن را به طور شایسته‌ای برای افكار عمومی منعكس نماید رجوع به آمار و ارقام این فعالیت‌ها مؤید این نكته است:

1/ 1. نفت

صنعت نفت ایران نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با تحول عظیمی همراه بوده است. زیرا اكنون ایران اسلامی مالك منابع نفتی خود بوده و كارشناسان ایرانی مدیریت اجرایی عملیات صنعت نفت در كلیه بخشها اعم از اكتشاف، حفاری، بهره‌برداری، ‌صادرات، پالایش و انتقال را برعهده دارند.

این در حالی است كه این صنعت پیش از انقلاب كاملاً وابسته بود. از طرف دیگر فعالیتهای اكتشافی صنعت نفت بعد از پیروزی انقلاب با جهش چشمگیر همراه بوده است. طی یك دوره 20 ساله (57 تا 76) حداقل 50 میلیارد بشكه نفت اكتشاف شد جالب این كه كلیه فعالیتهای عملیات اكتشافی نیز توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.

2/ 1. گاز

حجم ذخایر گاز طبیعی شناسایی شده ایران در ابتدای سال 1381 حدود 6/26 تریلیون متر برآورد شده كه این میزان معادل 17 درصد از كل ذخایر جهان و 7/47 درصد از ذخایر منطقه خاورمیانه است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط پنج شهر از نعمت گاز برخوردار بود كه این رقم در پایان سال 80 به 392 شهر افزایش یافته است. و متجاوز از 5/33 میلیون نفر از جمعیت كشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. در واقع سبد انرژی كشور توسط گاز طبیعی به بیش از 43 درصد رسیده است.

حجم ذخایر گاز طبیعی شناسایی شده ایران در ابتدای سال 1381 حدود 6/26 تریلیون متر برآورد شده كه این میزان معادل 17 درصد از كل ذخایر جهان و 7/47 درصد از ذخایر منطقه خاورمیانه است.

3/ 1. پتروشیمی

میزان تولیدات پتروشیمی در سال 57، 7/4 میلیون تن بود كه با وجود تخریب آن توسط رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی، تاكنون بالغ بر 5/12 میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد شده است. با اتمام 16 طرح جدید تولیدات پتروشیمی، در آمد كشور از این طریق از 6/1 میلیارد دلار در سال 80 به بیش از 7 میلیارد دلار در سال 84 می‌رسد.

4/ 1. فن آوری هسته‌ای و انرژی هسته‌ای

جمهوری اسلامی علی رغم تحریم های شدید آمریكا و فشار به كشورهای دیگر برای عدم همكاری در پروژه هسته‌ای ایران، توانست چرخه سوخت هسته‌ای را با دستان دانشمندان داخلی به نقطه قابل ملاحظه‌ای برساند تا جایی كه تعجب جهانیان را برانگیزد. در این ارتباط نظام جمهوری اسلامی توانست با كشف و استخراج اورانیوم طبیعی در یزد و فناوری آن در اردكان یزد و سپس تبدیل آن به سه ماده، هگزا فلوراید اورانیوم، اكسید اورانیوم و تترا فلوراید اورانیوم در پایگاه هسته‌ای اصفهان، بزرگترین گامهای چرخه سوخت هسته‌ای را بردارد و سپس با تأسیس پایگاه در نطنز از طریق به كارگیری دستگاههای سانتریفوژ به غنی سازی اورانیوم دست یابد. این امر ایران را به ردیف دهمین كشور دارای فن آوری هسته‌ای ارتقا داده است. علاوه بر این، طراحی راكتور آب سنگین در اراك و به مرحله نهایی رسیدن نیروگاه اتمی در بوشهر، گامهای دیگری بود كه نشان داد مدیریت انقلابی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را به یك كشور پیشرفته تبدیل كند.

5/ 1. برق

برق رسانی را می‌توان یكی از افتخار آمیزترین فعالیت‌های اقتصادی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد كرد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج فعالیت‌های رژیم طاغوت، فقط 1/3 میلیون مشترك برق (اعم از خانگی، عمومی، صنعتی و كشاورزی) وجود داشت در حالی كه این رقم در سال 1378 به 875 /14 میلیون مشترك و در سال 1380 به 345/16 میلیون افزایش یافت. نكته حائز اهمیت در برق رسانی، دارا شدن بسیاری از روستاهای كشور و دورترین نقاط از نعمت برق است.

6/ 1. آب

در سال 1357 میزان تولید آب 5/1 میلیارد متر مكعب و تعداد انشعاب 7/2 میلیون بود، امّا این رقم در سال 1377 به 976/3 میلیارد متر مكعب و 7 میلیون فقره انشعاب افزایش یافت. آمارها در پایان سال نشان می‌دهد كه انشعاب آب 650 شهر را تحت پوشش قرار داده است. یعنی 43 میلیون نفر تحت آب شهری و روستایی قرار گرفته‌اند.

7/ 1. توسعه مخابرات و تلفن

آمار دقیق تلفنهای كشور در سال 1357، 850 هزار شماره بود در حالی كه این رقم در مرداد ماه سال 82 بالغ بر 599/13 میلیون شماره رسید و تا پایان برنامه سوم توسعه به 16 میلیون افزایش خواهد یافت. تولید تجهیزات مخابراتی تا پیش از انقلاب صرفاً محدود به تولید سوییچ‌های الكترونیكی EMD و دستگاههای مخابراتی رومیزی و برخی دستگاههای مخابراتی بود امّا پس از انقلاب به خصوص از سال 68 به بعد تغییرات شگرفی در تكنولوژی تولید تجهیزات مخابراتی صورت گرفت. شبكه فیبر نوری یكی از مهمترین این تحولات است. در كنار توسعه و گسترش تلفن‌های واگذار شده تلفن همراه تا مرداد سال 1382 به 649/521/2 خط رسید. این تعداد تا پایان برنامه سوم توسعه به 10 میلیون شماره افزایش خواهد یافت. علاوه بر موارد فوق، راه اندازی شبكه‌های اطلاع رسانی و اتصال به بزرگراههای اطلاعاتی از جمله اینترنت نیز از خدمات انقلاب در بخش مخابرات كشور می‌باشد.

برق رسانی را می‌توان یكی از افتخار آمیزترین فعالیت‌های اقتصادی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد كرد

8/ 1. تحولات در بخش راه و ترابری

به اعتقاد كارشناسان، پیشرفت در صنعت حمل و نقل كشور، انقلابی در این بخش محسوب می‌شود. زیرا در 25 سال پیش از پیروزی انقلاب 90 هزار كیلومتر راه آسفالته و شوسه روستایی و 76 هزار كیلومتر جاده و راه اصلی و فرعی در شهرهای مختلف احداث شد و در حالی كه در سال 57 مجموع راههای اصلی و فرعی كشور حدود 36 هزار كیلومتر بود.

در شبكه ریلی كشور نیز در حال حاضر 6100 كیلومتر شبكه اصلی و بیش از 2000 كیلومتر شبكه فرعی راه آهن وجود دارد و در واقع به همت متخصصین داخلی سالانه 600 كیلومتر راه آهن احداث می‌شود كه در آینده نزدیك به 1000 كیلومتر قابل افزایش است و در بخش حمل و نقل هوایی نیز توسعه قابل ملاحظه صورت گرفت در سال 81 بالغ بر 20 میلیون و دویست هزارنفر از طریق فرودگاههای كشور جابجا شده‌اند. دستیابی متخصصین داخلی به توانایی پیشرفته‌ترین سطح تعمیر اساسی (اورهال) هواپیماهای پهن پیكر یكی از موارد پیشرفت در صنعت هواپیمایی است. ساخت هواپیماهای ایران 140 با هزینه هر فروند 5/8 میلیون دلار و توانایی ساخت 12 فروند در هر سال نمونه چشمگیری از پیشرفتهای به عمل آمده پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. ساخت هواپیماهای آموزشی، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین از جمله هواپیماهای 4 نفره فجر 3 از دیگر عملكردهای سازمان صنایع هواپیمایی است. تأسیس فرودگاهها در نقاط دور افتاده و محروم كشور از امتیازات كشور پس از پیروزی انقلاب است.

9/ 1. بخش صنعت

به اعتقاد صاحب نظران خط مشی‌های صنعتی به كار گرفته در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بردارنده افزایش سهم ارزش افزوده صنعتی در اقتصاد كشور از طریق بازدهی سرمایه گذاریهای انجام شده، ارتقای نقش طراحی و مهندسی در تولیدات، افزایش صادرات، ارتقای بهره‌وری و افزایش سهم داده‌های داخلی در تولیدات به همراه فعال نمودن بخش خصوصی بوده است. امروز دامنه ظرفیت‌های ایجاد شده یا بازسازی و نوسازی شده و تنوع محصولات جدید تا حدی است كه در بسیاری از محصولات نه تنها نیاز داخلی كشور برطرف شده بلكه ظرفیت صادراتی نیز به وجود آمده است. با رشد صنایع واسطه‌ای، وابستگی صنعت به منابع خارج تا حد زیادی كاهش یافته و بذل توجه به طراحی و ساخت قطعات و اجزای ماشین آلات و تجهیزات در كشور از یك سو و توجه زیربنایی كشور چون پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی، صنایع سیمان نیروگاه و تأسیسات برقی توسط كارشناسان و متخصصین ایرانی طراحی و توسط واحدهای صنعتی داخلی تولید شود.

10/ 1. میانگین رشد اقتصادی

دستیابی به میانگین رشد اقتصادی بیش از چهار درصد در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود فشارهای خارجی، تحریم، جنگ تحمیلی، تنشهای منطقه‌ای و بین المللی و...، یك موفقیت چشمگیر به حساب می‌آید با وجود آن كه برخی كارشناسان برای كشور در حال توسعه‌ای همچون ایران، تحصیل رشد اقتصادی سالانه بیش از شش درصد برای یك دوره بیست ساله را ضروری قلمداد می‌كنند تا آثار عقب افتادگی‌های گذشته جبران و مسیر توسعه هموار شود. رشد اقتصادی ایران در نخستین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی به حدود هشت درصد و در برنامه دوم به پنج درصد رسید.

ادامه دارد......

بخش تاریخ


منبع:سایت اندیشه قم