تبیان، دستیار زندگی
دهه فجر، همزمان با دهه اول محرم نمایشگاهی از آثار خوشنویسان ایرانی با موضوع امام حسین (ع) در موزه میرعماد برگزار می شود. موزه خط و کتابت میرعماد، به مناسبت دهه فجر و همزمان با عاشورا و تاسوعا نمایشگاه خوشنویسی با عنوان روایت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش قرآن منسوب به امام حسین(ع) در موزه میرعماد


دهه فجر، همزمان با دهه اول محرم نمایشگاهی از آثار خوشنویسان ایرانی با موضوع امام حسین (ع) در موزه میرعماد برگزار می شود.

موزه خط و کتابت میرعماد، به مناسبت دهه فجر و همزمان با عاشورا و تاسوعا نمایشگاه خوشنویسی با عنوان روایت امام حسین (ع) برگزار می کند.

نمایشگاه این موزه که در مجموعه تاریخی ـ فرهنگی سعدآباد قرار دارد، 12 بهمن افتتاح می شود.

مریم فدایی، مدیر موزه درباره این نمایشگاه توضیح می دهد:«15 اثر خوشنویسی قدیمی مرتبط با امام حسین (ع)، 12 اثر از آیات قرآن هماهنگ با موضوع نمایشگاه و یک قرآن منسوب به آن امام بزرگوار ارائه می شود. تمام آثار قدیمی به جز قرآن از آثار موزه میرعماد هستند.»

به گزارش میراث خبر، قرآن منسوب به امام حسین (ع) قرار است از کاخ ـ موزه گلستان به موزه میرعماد امانت داده شود. علاوه بر این تعدادی از هنرمندان خوشنویس نیز آثار خود را برای برپایی نمایشگاه در اختیار موزه قرار می دهند.

به گفته فدایی این نمایشگاه از 12 بهمن به مدت دو هفته برای بازدید عموم دایر است.

بنای موزه خط و كتابت میرعماد احتمالا متعلق به اواخر قرن 13 و اوایل قرن 14 ه.ق است. شیوه معماری آن شبیه به معماری دوره انتقال است كه در اواخر قاجار و اوایل پهلوی شكل گرفت. ساختمان موزه میرعماد در گذشته محل زندگی دو تن از فرزندان پهلوی دوم (فرحناز وعلیرضا) بود.

این بنا در كنار موزه آبكار و موزه بهزاد قرار دارد و شامل دو طبقه است.

درمورد تاریخ دقیق ساخت بنا و كاربرد قبل از سكونت فرحناز هیچگونه مدركی در دست نیست. این بنا پیش از تجهیز به عنوان محل زندگی فرزندان پهلوی دوم مدتی متروك باقی ماند و بعدها تبدیل به دفتر مخصوص شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اموال این كاخ به مكانی دیگری انتقال یافت و در سال 1357 محل استقرار و مطالعه اشیای چرمین بود. پس از مدت زمانی بنا بدون استفاده باقی ماند تا در سال 1371-72 طرح سامان دهی مجموعه آغاز شد و باز سازی بنا ی كاخ مورد توجه قرار گرفت.

در این دوره با حذف دیوارهای اضافی و تبدیل بنا به یك فضای مناسب برای موزه، تغییر کاربری یافت.

در سال 1376 با نام بزرگترین استاد خوشنویسی قرن 11 ه.ق میرعماد الحسنی سیفی قزوینی افتتاح شد.