تبیان، دستیار زندگی
چهل و پنجمین نمایشگاه تصویرگری بولونیای ایتالیا تصویرگران برگزیده‌ خود را معرفی كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندان ایرانی ماندند

چهل و پنجمین نمایشگاه تصویرگری بولونیای ایتالیا تصویرگران برگزیده‌ خود را معرفی كرد. پنج داور از

هنرمندان ایرانی ماندند

كشورهای ایتالیا، فرانسه، بلژیك، نروژ و اسلواكی از میان صدها تصویرگری كه آثارشان را برای داوری فرستاده بودند، 69 تصویرگر را در بخش داستانی برگزیدند تا در كاتالوگ نمایشگاه جای بگیرند و تصاویر ارسالی آنها در زمان برگزاری نمایشگاه به‌نمایش درآید.

ژاپن با 19 تصویرگر، ایتالیا با 12 تصویرگر، فرانسه با 7 تصویرگر، اسپانیا با 5 تصویرگر و كره و آلمان هریك با 4 تصویرگر پیش از ایران جای داشتند.


از ایران، سه هنرمند تصویرگر انتخاب شدند: مرجان فرمانی، برای تصویرگری كتاب سرسره‌بازی، نوشته خانم سرور كتبی، از انتشارات شباویز، راشین خیریه و نوشین صفاخو.

پس از ایران، كشورهای پرتغال، تایوان و بلژیك، هركدام با دو تصویرگر به‌كاتالوگ راه یافتند. كشورهای رومانی، دانمارك، تایلند، بلغارستان، مكزیك، عمان، آمریكا، لبنان و كنیا نیز هركدام یك هنرمند تصویرگر در كاتالوگ داشتند.

تصویرگران ایرانی بدون برخوردارشدن از این‌گونه برنامه‌ریزیهای بنیادی توانسته‌اند همچنان در میان ده كشور برتر جهان با رتبه‌ هفتم باقی بمانند.

درخشش تصویرگران ژاپنی در مهم‌ترین نمایشگاه تصویرگری جهان، در زمانی كه تمامی داوران از كشورهای اروپایی بودند، حاصل تلاش بی‌وقفه و برنامه‌ریزی درست متولیان فرهنگ و هنر آن كشور است. در چند سال گذشته، تصاویر برگزیده‌ی نمایشگاه بولونیا، پس از اتمام نمایشگاه، به‌ژاپن سفر می‌كنند و در شهرهای مختلف آن كشور به‌نمایش درمی‌آیند. كودكان، نوجوانان و بزرگسالان به‌رایگان از این نمایشگاهها بازدید می‌كنند و نسخه‌ی ژاپنی كاتالوگ نمایشگاه را مورد بررسی و توجه قرار می‌دهند. نتیجه‌ی كار، امتیازی است كه تصویرگران ژاپنی به‌دست آورده‌اند.

مسوولان فرهنگ و هنر كره نیز به‌پیروی از ژاپنی‌ها، دو سال است كه تصاویر برگزیده‌ نمایشگاه بولونیا را پس از ژاپن به‌كره می‌برند و دیدن تصاویر را از نزدیك برای شهروندان كره‌ای ممكن می‌كنند.

تصویرگران ایرانی بدون برخوردارشدن از این‌گونه برنامه‌ریزیهای بنیادی توانسته‌اند همچنان در میان ده كشور برتر جهان با رتبه‌ هفتم باقی بمانند. پس، باید موفقیتشان را ارج نهاد.

بخش هنری تبیان