تبیان، دستیار زندگی
شاهد 278 یکی از محصولات بومی کشور بوده که به تولید انبوه رسیده و در نهادهای نظامی و غیر نظامی وارد خدمت شده است. این مقاله به معرفی این بالگرد میپردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهد 278؛ جت رنجر بومی سپاه

بالگرد

شاهد 278 یکی از محصولات بومی کشور بوده که به تولید انبوه رسیده و در نهادهای نظامی و غیر نظامی وارد خدمت شده است.

صنایع هوایی شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف اجرای مطالعه و تحقیقات، پیرامون بالگردها و طراحی و تولید آنها، بر اساس نیازها و تعاریف محیط عملیاتی کشور، در سالهای دفاع مقدس، آغاز به کار نمود و با ساخت چند نمونه بالگرد تحقیقاتی، پس از حداقل یک دهه تلاش بی وقفه، موفق به طراحی و تولید بالگرد ترابری سبک شاهد 278، با الگو برداری از بالگرد سبک و بسیار موفق «جت رنجر» گردید. این بالگرد 5 سرنشینه و چند منظوره دارای کاربردهای متنوعی بوده و هم اکنون هم در نیروهای نظامی مانند سپاه و هم در نهادهای غیرنظامی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست، مشغول ارائه خدمات می باشد.

فراگیری فن پرواز با این پرنده، ساده است که موجب کاربری آسان آن و زمان مورد نیاز کوتاه، برای آموزش خلبانان می گردد و درنتیجه به دلیل کاهش هزینه های آموزش پرواز با آن نیز، از سوی نهادهای غیرنظامی، مورد توجه قرار دارد.

بدنه و ملخ های این بالگرد از جنس مواد مرکب غیر فلزی ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن پرنده عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی و در نتیجه امکان کار در محیط های گوناگون را به دنبال دارد. جذب و مستهلک کردن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه نیز از ویژگیهای استفاده از این مواد پیشرفته می باشد که باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در طول دوره عمر پرنده گشته و استفاده از این بالگرد کاملاً بومی را دارای صرفه اقتصادی بیشتری می نماید.

البته کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزیتی که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزایش وزن بار قابل حمل این پرنده نیز می شود. همچنین استفاده نسبتاً زیاد از سطوح شیشه ای در بدنه بالگرد علاوه بر کاهش وزن، وسعت دید بالایی برای خلبان و سرنشینان این بالگرد ایرانی به ارمغان آورده است. فضای مناسب کابین این بالگرد، امکان حمل سه سرنشین در عقب و یک سرنشین در جلو، در کنار خلبان را ممکن می سازد.

سقف پرواز بالای این بالگرد، امکان اجرای عملیات در محیط های مرتفع و کوهستانی که در کشور ما نیز فراوان هستند را موجب می شود. سرعت پروازی بالای این بالگرد نیز اجرای سریع مأموریت را به دنبال دارد. مداومت پروازی بیش از 4 ساعت، از نقات قوت این پرنده ی بومی است که در کنار برد حدود 600 کیلومتری آن، نیاز به سوختگیری را کمتر نموده و مسافت قابل توجهی را تحت پوشش این پرنده قرار می دهد.

مشخصات عملکردی:

سقف پرواز ایستایی ( IGE):

7750 متر

سقف پرواز ایستایی(OGE):

5800 متر

سقف پرواز سرویس: 8750 متر

بیشترین نرخ صعود: 8 متر بر ثانیه

بیشرین سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت

برد(5000پایی): 605 کیلومتر

مداومت پروازی:بیش از 4 ساعت

مشخصات فنی:

طول: 92/11 متر

عرض: 91/1 متر

ارتفاع: 75/2 متر

قطر روتور اصلی: 16/10 متر

قطر روتور دمی: 57/1 متر

وزن خالی: 682 کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: 1450 کیلوگرم

حداکثر قدرت موتور 420 اسب بخار

کاربردها:

• گشتی و شناسایی در نیروهای مسلح

• جابجایی فرماندهان و کنترل هوایی

• آموزش خلبانی نظامی و تجاری

• کنترل ترافیک شهری

• آمبولانس هوایی و حمل مصدوم

• گشت حفاظت محیط زیست

• بازدید خطوط نفت و گاز و برق

ویژگیها:

• بالگرد 5 نفره چند منظوره

• تناسب با شرایط جغرافیایی متنوع

• سامانه کنترل دوگانه

• بدنه و پرهها از مواد مرکب پیشرفته

• دارای عملکرد بالا و نمای زیبا

گرد آوری:مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:مجله هوایی