تبیان، دستیار زندگی
شاید وقتی با ماشین یا اتوبوس به مسافرت می روید و از شیشه ی ماشین به ماه نگاه می کنید همیشه از خود می پرسید چرا ماه به دنبال ما می آید یا چرا ما را تعقیب می کند؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ماه ما را تعقیب می کند؟

ماه

شاید وقتی با ماشین یا اتوبوس به مسافرت می روید و از شیشه ی ماشین به ماه نگاه می کنید همیشه از خود می پرسید چرا ماه به دنبال ما می آید یا چرا ما را تعقیب می کند؟

هنگامی که در یک ماشین نشسته ایم و ماشین با سرعت در جاده حرکت می کند، ما متوجه می شویم که هر چیزی از کنار ما عبور می کند. درختان، خانه ها، جاده، حصارها، همه ی این ها در جهت عکس ما حرکت می کنند. طبیعتاً ما انتظار داریم که ماه هم این چنین از کنار ما عبور کند. هنگامی که این اتفاق نمی افتد، ما احساس می کنیم که ماه ما را تعقیب می کند. دلیل آن فاصله ی بسیار زیاد ماه از زمین است. در مقایسه با مسافتی که ماشین در ظرف چند دقیقه طی  می کند، فاصله ی ماه از زمین بسیار زیاد است. بنابراین هنگامی ما در امتداد مسیری حرکت می کنیم، زاویه ای که در آن ماه را می بینیم به سختی تغییر می کند.در حقیقت اگر ما در یک مسیر مستقیم مایل ها رانندگی کنیم، زاویه ای که در آن ماه را می بینیم هیچ تغییری نمی کند.

شتر، کشتی بیابان

چرا شتر را کشتی بیابان می نامند؟

شترها به دلیل نوع حرکتشان روی شن و ماسه کشتی بیابان نامیده می شوند.

از آن جایی که شترها هر دوپای یک سمت بدن را همزمان حرکت می دهند، طرف دیگر بدن بالا می رود و به این دلیل آن ها به این سو و آن سو تاب می خورند.

حرکت شترها شبیه حرکت کشتی است و افرادی که سوار شتر می شوند ممکن است مانند زمانی که سوار کشتی هستند دچار حالت تهوع شوند.

چرا رنگ سوسمارهای کوچک تغییر می کند؟

باور شایع این است که سوسمارهای کوچک به هنگام خطر خود را همرنگ محیط می کنند تا به این شیوه استتار شوند و از خطر فرار کنند، اما در واقع تغییر رنگ آن ها به دلیل تغییرات نور و دما می باشد.

مگس

چرا مگس ها پاهایشان را به هم می مالند؟

هنگامی که یک مگس پاهایش را به هم می مالد، یعنی در حال تمیز کردن آن هاست و موادی را که در آن قسمت جمع شده، از خود دور می کند. این مواد ممکن است حاوی باکتری بیماری هایی چون سل، حصبه یا اسهال خونی باشد. مگس ها این میکروب ها را از آشغال ها و فاضلاب ها جمع آوری می کنند.

اگر این میکروب ها به طور اتفاقی وارد غذای ما شود و ما آن را بخوریم ممکن است بیمار شویم.

شاید از خودتان بپرسید چگونه مگس ها این میکروب ها را با خود حمل می کنند؟ اگر شما یک مگس را زیر میکروسکوپ قرار دهید و با دقت به آن نگاه کنید، متوجه می شوید که بدن، چنگال ها و پاهای مگس پوشیده از مو است. زبان مگس هم حاوی مواد چسبنده است. بنابراین اگر مگس حتی یک لحظه جایی بنشیند، حتماً چیزهایی به بدنش، زبانش، یا پاهایش می چسبد.

ترجمه: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان


* مطالب مرتبط:

چرا پای ما بو می گیرد؟

چرا هنگام سرما می‌لرزیم؟

چرا هفته هفت روز است؟ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.