تبیان، دستیار زندگی
اما همه یک سؤال واحد داشتند، چرا چنین اتفاقی افتاده است؟! آقای حسابی گفت: کم کم دارید مثل ریاضیدان ها فکر میکنید! ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

آنچه در گذشته خواندید....

سپس آقای حسابی از بچه ها خواست تا هر کدام یک نوار موبیوس بسازند و دو خط موازی در طول این نوار بکشند و آن ها را ببرند و نتیجه را گزارش دهند. هژیر گفت: شاید یک نوار موبیوس بلند با 3 نیم تاب به دست آید. کلاس ساکت شد و بچه ها مشغول فعالیت شدند.

کم کم صدای پرهیجان بچه ها به دلیل نتایج عجیبی که به دست می آوردند بلند شد. بصیر حاصل کار خود را بلند کرد و به بچه ها نشان داد و گفت: دو نوار موبیوس متقاطع بدست آمده یکی بلندتر با دو نیم تاب و یکی کوتاهتر با یک نیم تاب.

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

نصیر گفت: واقعاً که شگفت انگیز است! اگر سه برش، چهار برش و ... ایجاد کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

آقای حسابی گفت: وقتی به منزل رفتید این کار را انجام دهید، شاید توانستید الگویی بیابید.

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

سپس آقای حسابی دو نوار دایره ای شکل را روی هم قرار داد و به هم چسباند طوری که برهم عمود باشند و روی هر کدام یک خط در طول نوار کشید.

رو به بچه ها کرد و گفت: آیا کسی داوطلب می شود تا این برش را انجام دهد و نتیجه را ببینیم؟ هژیر با خوشحالی گفت: من، آقای حسابی! شاید یک نوار بلند با نصف طول نوار اصلی به دست بیاید! همه بچه ها داشتند به هژیر نگاه می کردند و او مشغول بریدن بود.

نتیجه ای که به دست آمد همه را حیرت زده کرد و بچه ها از شدت تعجب فقط به هم نگاه می کردند! آقای حسابی بچه ها را می دید و فقط به آن ها لبخند می زد! یک قاب! نتیجه یک قاب بود!

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

هژیر که خودش هم تعجب کرده بود گفت: چطور ممکن است؟!

آقای حسابی با یک شکل مشابه که هنوز به طور کامل برش نخورده بود به بچه ها نشان داد که محل تقاطع و چسباندن دو نوار به هم پس از برش باعث ایجاد گوشه های این قاب می شود.

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)
کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

بصیر و نصیرکه هنوز باور نکرده بودند داشتند با هم بحث می کردند. آقای حسابی دو نوار موبیوس را همانند مراحل شکل قبل به هم چسباند و از بچه ها خواست تا آن ها نیز در طول خط کشیده شده برش بزنند و نتیجه را بیان کنند.

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

بچه ها شروع به انجام فعالیت کردند. اکنون پس از مشاهده نتایج شگفت انگیز قبلی انتظار هر چیز تعجب آوری را داشتند!

بعد از انجام فعالیت، بصیر و نصیر مشاهدات خود را به بچه ها نشان دادند. هم زیبا بود، هم شگفت انگیز! بصیر دو شکل مجزا شبیه قلب به دست آورده بود و نصیر دو شکل متقاطع شبیه قلب! اما چرا برای یکی مجزا و دیگری متقاطع بود؟! این سؤال همه بچه های کلاس بود.

کاغذ و تاپ (قسمت دوم)

همین اتفاق برای بقیه دانش آموزان افتاده بود، بعضی دو شکل مجزا و بعضی دو شکل متقاطع به دست آورده بودند!

اما همه یک سؤال واحد داشتند، چرا چنین اتفاقی افتاده است؟!

آقای حسابی گفت: کم کم دارید مثل ریاضیدان ها فکر می کنید!

مشاهده، سؤالات مناسب و سپس نتیجه گیری! این روش کار آن ها است.

سعی کنید خودتان علت این امر را بیابید.

آقای حسابی بچه ها را به دو گروه تقسیم کرد و از آن ها خواست تا بار دیگر این فعالیت را انجام دهند ولی با این تفاوت که گروه اول نوارهای موبیوس خود را در یک جهت تاب دهند و به هم بچسبانند و گروه دوم در دو جهت مختلف تاب دهند و بچسبانند،

سپس از بچه ها پرسید کدام گروه دو شکل متقاطع به دست آوردند؟ بچه های گروه دوم یک صدا گفتند: ما!

آقای حسابی توضیح داد که برای به دست آوردن دو شکل متقاطع باید در دو جهت مختلف تاب ایجاد کنند و برای داشتن دو شکل مجزا در یک جهت باید تاب ایجاد کنند. سپس به بچه ها تکلیف منزل را داد، برگه ای که روی آن نوشته شده بود:

روی یک ورق کاغذ یک علامت بزرگ به علاوه بکشید، قسمت افقی را A بنامید و قسمت عمودی را B بنامید. خطی در طول A رسم کنید که آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کند و دو خط هم در طول B رسم کنید که آن را به سه قسمت مساوی تقسیم کند. دو انتهای A را بدون هیچ گونه پیچ و تابی به هم بچسبانید. در یکی از دو انتهای B یک نیم تاب ایجاد کنید و سپس به انتهای دیگر بچسبانید. ابتدا خطوطی که B را به 3 قسمت مساوی تقسیم می کند برش دهید و سپس خطی که A را به دو قسمت تقسیم کرده ببرید.

نتیجه را ببینید و لذت را ببرید!

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: کلبه آفرینش فکر

تنظیم: سمیرا بادامستانی