تبیان، دستیار زندگی
همه تلاشتان در خواستگاری این باشد که خوب بشناسید و خوب بشناسانید؛ چرا که ازدواج موفق دو شرط دارد؛ خوب انتخاب کردن و خوب انتخاب شدن.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواستگاری پشت درهای بسته

خواستگاری

گفتگو در جلسات خواستگاری همانقدر که مهم و حیاتی است، پر از اضطراب و دلهره هم هست و البته به احتمال زیاد پر از خرابکاری! به هر حال این اولین جلسه صحبت کاملا جدی و کاملا رسمی شماست و پشت در اتاق مذاکره شما چندین نفر چشم انتظار نشسته اند تا به محض بیرون آمدنتان، موافقت یا مخالفت را در صورتتان ببینند!بنابراین لحن صحبت، محتوای حرف ها، چهره و حتی تپش قلبی که دارید، می تواند سمت و سوی این گفتگو را عوض کند.  ما برای این مذاکره مهم و حیاتی، چند پیشنهاد کاربردی داریم که اولین بخش آن را امروز می خوانید:

- همه تلاشتان این باشد که خوب بشناسید و خوب بشناسانید؛ چرا که ازدواج موفق دو شرط دارد؛ خوب انتخاب کردن و خوب انتخاب شدن.

- خواستگاری زمان ابزار احساسات و محبت به یکدیگر نیست؛ زیرا هنوز تصمیمی گرفته نشده و این امر شما را از شناخت کامل و درست دور می کند.

- چنانچه در خلال جلسات احساس کردید شما اصلا با یکدیگر کفویت ندارید، نباید جلسات را ادامه دهید؛ چرا که از طرفی ممکن است باعث دلبستگی شود و از طرف دیگر «نه» گفتن را سخت می کند و باعث ضربه روحی به طرف مقابل می شود.

اگر می بینید طرف مقابلتان در همان لحظه گفتگو نمی تواند پاسخ دهد همیشه دلیل بر نداشتن جواب نگذارید؛ ممکن است یا منظور شما را متوجه نشده باشد

یا نیاز به تامل بیشتری داشته باشد

- برای اینکه صداقت خود را نشان دهید راحت صحبت کنید و از همان کلمات معمول و همیشگی تان استفاده کنید نه از کلمات سخت و ثقیل و غیرمعمول.

- از خود و شخصیتان فردی آرمانی و دست نیافتی نسازید.

- در تمام جلسات سعیتان بر این باشد که گفتگو به حاشیه و صحبت های بیهوده کشیده نشود چون هم دقت از دست می رود و هم موضوعات ناگفته می ماند.

ازدواج

- بعد از هر جلسه خواستگاری نظر خانواده و اطرافیان را بپرسید و به انتقادهای آن ها به شکل منطقی فکر کنید البته انتقادهای آن ها موجب برانگیختن احساسات شما نشود.

- عمده دغدغه افراد، خوب حرف زدن است در حالی که در خواستگاری خوب گوش دادن مهم تر و لازم تر است.

- اگر نمی دانید که در گفتگوهایتان چه موضوعاتی را و چگونه مطرح کنید، یک شخص با تجربه و امین از دوستان یا اقوام یا یک مشاور خوب و حتی یک کتاب خوب در این زمینه می تواند کمک زیادی به شما بکند.

- قبل از جواب دادن، بهتر است در مورد سوالاتی که دارای مفاهیم متفاوت نزد افراد است، به یک تعریف مشترک برسید؛ مثلاً مفاهیمی چون قناعت.

اسراری که بین تو و خدایت است بگذار بین تو و خدایت باقی بماند و به هیچ وجه آن ها را نگو، مثل گناهانی که مرتکب شده ای مگر مواردی که بعد از ازدواج

برای او روشن خواهد شد

- لحن صحبت کردن و رفتارتان نباید طوری باشد که فرد مقابل احساس کند که از او بازجویی می کنید.

عشق

- اگر می بینید طرف مقابلتان در همان لحظه گفتگو نمی تواند پاسخ دهد همیشه دلیل بر نداشتن جواب نگذارید؛ ممکن است یا منظور شما را متوجه نشده باشد یا نیاز به تامل بیشتری داشته باشد.

- در جواب دادن به سؤالات او تأمل کنید، شتاب زده جواب ندهید و خود را واقعا در موقعیت مطرح شده قرار دهید. مثلاً اگر با ادامه تحصیل او موافقت کردید، همه شرایط و مشکلاتی که ممکن است در زندگی بوجود آید را بررسی کنید، بعد جواب دهید.

- اسراری که لازم است در زندگی مشترک، همسرتان بداند و در تصمیم گیری او می تواند مؤثر باشد، هنگام گفتگو با او در میان بگذارید.

- اسراری که بین تو و خدایت است بگذار بین تو و خدایت باقی بماند و به هیچ وجه آن ها را نگو، مثل گناهانی که مرتکب شده ای مگر مواردی که بعد از ازدواج برای او روشن خواهد شد.

- اسراری که تو و خانواده ات می دانید را در جلسات آخر به او بگو مثل زندانی شدن برادرت.

- اسراری که همسایگانتان می دانند در جلسه دوم بگو مثل اعتیاد عمویت.

- اسراری که همه می دانند را در همان جلسه اول بگو مثل معلولیت خواهرت.

- عیبی که امکان دارد گفتن آن یک خواستگاری را بر هم بزند، مطمئناً نگفتن آن. یک زندگی را به هم خواهد زد.

ازدواج

- اگر شما دارای نقص عضو یا بیماری هستید، باید به طور کامل و به دور از ابهام در مورد علایم آن و روش درمانی اش توضیح دهید.

- عنوان کردن بعضی مسائل زمان خاصی را می طلبد مانند عیب ها و اسراری که باید در آخرین مراحل خواستگاری گفته شوند.

در مطلب بعدی، با مهارت های سؤال پرسیدن آشنا خواهید شد.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: کتاب آیینه و شمعدان- بخش خواستگاری

مقالات مرتبط:

اصولی انتخاب کن

همسرایده آل من

ازدواجی در شأن تو

بهترین احساس تا آخرعمر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.