تبیان، دستیار زندگی
هژیر و بصیر و نصیر در حال گذشتن از طبقه اول مدرسه بودند که صدای همهمه ای شنیدند، به سمت صدا رفتند و متوجه شدند که صدا از کلاس بچه¬های سوم الف است، ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

هژیر و بصیر و نصیر در حال گذشتن از طبقه اول مدرسه بودند که صدای همهمه ای شنیدند، به سمت صدا رفتند و متوجه شدند که صدا از کلاس بچه های سوم الف است،

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

بچه ها در کلاس در حال بریدن و چسباندن یک سری کاغذ بودند و به نظر می رسید که از این کار خیلی لذت می برند! کمی تعجب کردند! زنگ خلاقیت ریاضی بود و آن ها داشتند کاردستی درست می کردند.

آقای حسابی که دید هژیر و بصیر و نصیر متعجبانه به کلاس آن ها نگاه می کنند از آن ها خواست تا به کلاس بیایند و با آن ها فعالیت ها را انجام دهند. بچه ها وارد کلاس شدند. آقای حسابی به آن ها کاغذ و چسب و قیچی داد. سپس یک شکل کاغذی را به آن ها نشان داد و گفت: بچه ها این ساختار فقط از یک ورق کاغذ تشکیل شده است آیا شما هم می توانید مانند این را درست کنید؟!

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

هژیر گفت: به نظر سخت می آید! بصیر و نصیر به دقت به الگوی آن نگاه کردند امّا همانند دیگر دانش آموزان متوجه نشدند که چگونه باید این مدل را اجرا کنند. هژیر به دقت نگاه کرد و گفت: فهمیدم! باید کاغذ را از طول آن تا کنیم تا به دو قسمت مساوی تقسیم شود، سپس در یکی از این دو نیمه 3 قسمت مساوی و در دیگری 2 قسمت مساوی ایجاد کنیم و این خطوط را تا خط تای کاغذ برش بزنیم و سپس آن ها را تا کنیم و آخرین قسمت را با زاویه 180 درجه تا بزنیم تا شکل بدست آید.

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

بصیر و نصیر هم این کار را انجام دادند و شکل را درست کردند. آقای حسابی در حین اینکه در کلاس قدم می زد تا مطمئن شود که همه دانش آموزان می توانند این شکل را درست کنند به بچه ها گفت: شما می توانید با همین یک برگ کاغذ و پیچ و تاب دادن آن ساختارهای شگفت انگیزی را ایجاد کنید!

آقای حسابی یک نوار کاغذی را به بچه ها نشان داد که یک طرف آن زرد و طرف دیگر آن نارنجی بود و گفت: من یک نیم تاب به این کاغذ داده ام و سپس دو سر آن را به هم چسبانده ام. چه باور کنید چه باور نکنید این کاغذ فقط یک رو دارد!

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

بصیر و نصیر با تعجب گفتند: چطور ممکن است؟!

آقای حسابی از نصیر خواست پای تخته بیاید تا به کمک او برای بچه ها توضیح دهد. از او خواست تا یک نقطه در هر جای این نوار که می خواهد در نظر بگیرد و شروع به کشیدن خطی در طول آن کند. نصیر پس از انجام این کار متوجه شد که به طرز شگفت آوری به همان نقطه ابتدایی برگشته است! کلاس از همهمه بچه ها که خیلی هم متعجب بودند پر شده بود.

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

آقای حسابی گفت: به این شکل خاص از نوار کاغذی نوار موبیوس گفته می شود.

 این ویژگی نوار موبیوس که نشان دادیم باعث شده است تا از آن به عنوان نوار نقاله استفاده شود.

حتماً از دیدن آنچه که می توانیم با آن انجام دهیم خیلی متعجب خواهید شد!

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

بچه ها بی صبرانه منتظر شنیدن حرف های آقای حسابی بودند. آقای حسابی یک نوار موبیوس را برداشت و روی آن خطی کشید که عرض نوار را به دو قسمت مساوی تقسیم می کرد وسپس این خط را برید و از بچه ها خواست تا حدس بزنند که چه شکلی پدید خواهد آمد. یکی از بچه ها گفت: حتماً دو تا نوار موبیوس جدا بدست می آید که طول آن هم اندازه طول نوار اصلی است.

آقای حسابی همچنان در حال بریدن بود، سپس نتیجه این برش را به بچه ها نشان داد. یک نوار موبیوس بلند با دو نیم تاب! بچه ها به سختی می توانستند نتیجه را باور کنند.

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

 ادامه دارد....

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: کلبه آفرینش فکر

تنظیم: سمیرا بادامستانی