تبیان، دستیار زندگی
در این روزهای پایانی ماه صفر که ایام رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام حسن مجتبی علیهما السلام هم هست مناسب دیدیدم با ارائه بخشی از مطلبی که کاربر محترم باشگاه جناب: hasantaleb در دو بخش ثبت نموده است، توجه شما را بدان جلب نماییم. برای مطالعه کامل این 128 نکت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

128 نكته درباره‌ی روش مرثیه خوانی

روضه حضرت عباس

باشگاه کاربران:

در این روزهای پایانی ماه صفر که ایام رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام حسن مجتبی علیهما السلام هم هست مناسب دیدیدم با ارائه بخشی از مطلبی که کاربر محترم باشگاه جناب: hasantaleb در دو بخش ثبت نموده است، توجه شما را بدان جلب نماییم. برای مطالعه کامل این 128 نکته، به بخش ثبت مطالب روزانه مراجعه کنید.

1- در مرثیه خوانی به «خدا» توكل كنیم.

2- در مرثیه خوانی توسل به معصومان و كمك از آنان بویژه حضرت فاطمه‏ی زهرا و امام حسین و حضرت مهدی - علیهم‏السلام - را فراموش نكنیم.

3- در مرثیه خوانی، از خاندان عصمت و طهارت - علیهم‏السلام - با احترام یاد كنیم، مثلا برای مرد (علیه‏السلام) و برای زن (علیهاالسلام) را به كار بریم.

4- از خدا بخواهیم تا خاندان عصمت و طهارت بویژه حضرت مهدی - علیهم‏السلام - به جلسات مرثیه خوانی ما عنایت كنند و در این گونه مجالس تشریف بیاورند و چشمان گنهكار ما را به جمال دل آرای خویش نورانی بفرمایند.

5- می‏توانیم ثواب مرثیه خوانی خود را به معصومان - علیهم‏السلام - یا مراجع تقلید - رضوان الله علیهم - و یا پدر و مادر و فامیل و مانند آن هدیه كنیم.

6- در هنگام مرثیه خوانی با طهارت و با نظافت باشیم.

7- می‏توانیم پیش از مرثیه خوانی دو ركعت نماز بخوانیم و از خدا بخواهیم تا ما را در مرثیه خوانی موفق بدارد.

8- چناچه شعر یا داستان یا خاطره و یا نظایر آن در مرثیه خوانی مورد استفاده قرار گرفتند، باید از نظر محتوا درست و از نظر مدرك صحیح و معتبر باشند.

9- اگر شنوندگان برای شنیدن مرثیه بطور پراكنده نشسته‏اند، در صورت امكان از آنان بخواهیم به صورت جمعتر بنشینند.

10- سعی كنیم تا مرثیه را بدون مقدمه چینی و زمینه سازی شروع ننماییم. به قول معروف، فوری به «گودال قتلگاه» نرویم.

11- برای مقدمه چینی و زمینه سازی می‏توان مرثیه را با عرض سلام بر معصوم یا شهید مورد نظر، و یا همان گونه كه گفته شد با خواندن شعر و ذكر داستان و خاطره‏ای مربوط به مرثیه‏ی مورد نظر آغاز كنیم.

12- در آغاز یا پایان مرثیه‏ی هر معصومی می‏توانیم قسمتی از دعای توسل را كه مربوط به آن معصوم است بخوانیم، مثلا برای مرثیه‏ی امام حسین - علیه‏السلام- عرض كنیم: «[السلام علیك] یا اباعبدالله یا حسین بن علی ایها الشهید یابن رسول الله یا حجة الله علی خلقه یا سیدنا و مولینا انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بك الی الله و قدمناك بین یدی حاجاتنا یا وجیها عند الله اشفع لنا عندالله».

و...