تبیان، دستیار زندگی
سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی به صورت رسمی از 17 بهمن کار خود را آغاز می‌کند اما بخش «هفت هنر، ههت هنرمند» این جشنواره روز گذشته، دهم بهمن ماه با حضور حمیرضا شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز سومین جشنواره تجسمی فجر

آغاز سومین جشنواره تجسمی فجر

سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی به صورت رسمی از 17 بهمن کار خود را آغاز می‌کند اما بخش «هفت هنر، ههت هنرمند» این جشنواره روز گذشته، دهم بهمن ماه با حضور حمیرضا شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

این بخش از جشنواره به مرور آثار هفت هنرمند در رشته‌های مختلف اختصاص دارد و آثار این بخش از جشنواره در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمده است. در این بخش سفال و سرامیک از منیژه آرمین، پوسترهای محمد خزایی، نگارگری‌های محمدعلی رجبی، آثار خوشنویسی جلیل رسولی، نقاشی‌های غلامعلی طاهری، کاریکاتورهای بهمن عبدی و عکس‌های علی فریدونی به نمایش در آمده است.


جلیل رسولی

استاد جلیل رسولی سال 1326 در همدان متولد شده و خوشنویسی را نزد استاد سید حسن میرخانی آموخته است.  استاد روسلی تاکنون چند کتاب از آثار خود منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به کتاب های جان جانان ، چهار فصل، یادگار عشق و باغ ملکوت اشاره کرد. او کتاب آخرش را به سالار کربلا ، امام حسین (ع) تقدیم کرده است. همچنین دو مرقع  به نام‌های ‌برگ سبز و یادگار. از دیگر کارهایی است که این خوشنویس نامی  انجام داده است. از دیگر کارهای این هنرمند می توان به کتابت دیوان اشعار امام به خط نستعلیق که تاکنون  حدود پنجاه بار تجدید چاپ شده و  همچنین کتابت ترجمه نهج البلاغه دکتر شهیدی اشاره کرد که هنوز در حال انجام است. کتابت داستان فرود از شاهنامه فردوسی، گلشن راز شیخ محمود شبستری و کارهای متفرقه دیگر مانند پوسترهایی که در زمان جنگ و با موضوع دفاع مقدس بوده و ... از دیگر فعالیت‌های هنری این چهره شناخته شده عرصه خوشنویسی است.

استفاده از فرم‌های مختلف ونیز بهره گیری از هنر نقاشی خط که آقای رسولی به نوعی مبدع آن بوده است و نیز رنگ آمیزی و ترکیب‌های بدیع در خطاطی از ویژگی‌های خوشنویسی‌های جلیل رسولی است. رسولی نزدیک به 44 سال  است که  خوشنویسی می کند از وی تاکنون بیش از 32 نمایشگاه  انفرادی در تهران برگزار شده است. وی همچنین در کشورهایی همچون انگلیس، ایتالیا، آلمان، چین، ژاپن و ... هم نمایشگاه هایی برپاکرده است که با استقبال علاقه مندان به هنر خوشنویسی روبرو شد.

استفاده از فرم‌های مختلف ونیز بهره گیری از هنر نقاشی خط و نیز رنگ آمیزی و ترکیب‌های بدیع در خطاطی از ویژگی‌های خوشنویسی‌های جلیل رسولی است

رسولی علاوه بر کار کلاسیک، کار مدرن نیز انجام می دهد. استاد وی در زمینه خوشنویسی، سید حسن میرخانی بودند که در سال 1367مدرک استادی را به وی داد و در زمینه نقاشیخط هم استادی نداشت و خودش در این زمینه کار کرد و تجربه اندوخت.

در بخش «هفت هنر، هفت هنرمند» از سومین جشنواره بین‌المللی فجر 30 اثر خوشنویسی با موضوع اشعار شاعران و آیات قرآن از جلیل رسولی كه مروری بر آثار این هنرمند است در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران نمایش داده شده است.

بهمن عبدی

بهمن عبدی  29 بهمن 1330 در نوشهر متولد شد.  او  هم کاریکاتوریست است و هم در رشته‌های گرافیک و پویانمایی نیز فعالیت می‌کند. او کشیدن نقاشی را از سال 1348 آغاز کرده‌است. در دبیرستان رشته طبیعی خواند اما علیرغم میل باطنی در رشته مدیریدت دانشکده مدیریت لاهیجان ادمه تحصیل داد، اما همزمان با تحصیل چند نمایشگاه فردی و گروهی در دانشگاه برگزار کرد و همزمان به تصویرگری کتاب‌های کودک پرداخت.  او در سال 1356 به استخدام شبکه دو در آمد و تا  سال 1380 در این سازمان مشغول به فعالیت می‌شود. او 5 سال در موسسه فرهنگی هنری صبا مشغول به فعالیت بوده و هم اکنون در خانه کاریکاتور ایران به تدریس هنر کاریکاتور مشغول است.

عبدی از سال 1353 برای نشریات کاریکاتور می‌کشد و تا کنون با مجله کیهان کاریکاتور، مجله طنز و کاریکاتور و روزنامه همشهری و روزنامه جام جم همکاری داشته است. او علاوه بر شرکت در مسابقات مختلف گرافیک و کاریکاتور در بسیاری از مسابقات و جشنواره‌ها از جمله دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان داور همکاری کرده است.  عبدی در زمینه خلق شخصیت در حوزه پویانمایی نیز فعال است که از جمله شخصیت های معروفی که خلق کرده می‌توان به آقای ایمنی در تبلیغات شرکت گاز اشاره کرد.

در بخش كاریكاتور «هفت هنر، هفت هنرمند»  40 اثر با مضامین سیاسی انقلاب اسلامی و مضامین اجتماعی، از آثار بهمن عبدی در فاصله سال‌های 1356 تا 1389 در گالری میرمیران خانه هنرمندان ارائه شده است. 

محمدعلی رجبی

دکتر محمدعلی رجبی سال 1330 در قم متولد شده است. او که تا مقطع دکترا پژوهش هنر در دانشگاه تهران تحصیل کرده، به جز نگارگری در زمینه نقاشی‌ کودکان، زمینه نگارگری اسلامی ایران، آداب معنوی در هنر اسلامی، هنرهای سنتی ـ اسلامی ایران، وجوه نظری و عملی قابل آموزش در هنرهای سنتی در سطح آموزش و پرورش، وجوه نظری و عملی قابل آموزش در هنرهای سنتی در سطح آموزش عالی و تألیف و تدوین كتب آموزشی و كمك آموزشی هنر در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، تربیت معلم و دانشگاهی نیز پژوهش کرده است.

رجبی چند کتاب نیز تا کنون تالیف کرده که از آن جمله می‌توان به ‌كتاب‌ مضامین ‌شیعی‌در‌نگارگری‌اسلامی‌ایران، ‌مبانی معرفتی هنر انقلاب‌اسلامی و ده جلد کتاب آموزش نگارگری اشاره کرد. او همچنین در تاسیس حوزه اندیشه و هنر اسلامی یا حوزه هنری فعلی نیز نقش داشته است.

این  هنرمند نگارگر در بخش «هفت هنر، هفت هنرمند»  شش اثر نگارگری خود مانند آثاری با مضمون شاهنامه و شهید و اثر معراج شهید را به همراه آثار پژوهشی در زمینه هنر و نگارگری در گالری نامی خانه هنرمندان به نمایش گذاشته است.

غلامعلی طاهری

طاهری سال 1335 در تهران متولد شده و نقاشی را تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده است. او علاوه بر تدریس نقاشی در دانشگاه، نزدیک به سیصد برنامه آموزش نقاشی نیز برای تلویزیون اجرا کرده و در کشورهای مختلفی از جمله آلمان، امریکا،فرانسه ، ترکمنستان، بنگلادش، ارمنستان و سوریه نیز نمایشگاه داشته است.

طاهری از سال 1364 تا کنون عضو هیئت موسس و هیئت امنا انجمن هنرهای تجسمی ایران است و در نخستین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دبیرکلی این جشنواره را برعهده داشته است. همچنین او هم اکنون مشاور هنری مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

طاهری از موسسین دانشکده هنر دانشگاه شاهد است و در از سال 1364 تا 65 سرپرستی موزه هنرهای معاصر تهران را نیز برعهده داشته است.  از این هنرمند 20  اثر نقاشی با الهام از عاشورا  در «هفت هنر، هفت هنرمند» ارائه شده که پیشتر درباره این نقاشی‌ها با او در تبیان گفت‌وگو کرده‌ایم.

آغاز سومین جشنواره تجسمی فجر

محمد خزانی

خزایی سال 1340 در تهران متولد شده است. او فارغ التحصیل رشته گرافیک در مقطع دکتراست و هنر اسلامی را در دانشگاه بیرمنگام انگلستان تحصیل کرده. محمد خزائی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دانشكده هنر است و علاوه بر طراحی گرافیک تا کنون مسئولیت‌های متعددی برعهده داشته که از آن جمله می‌توان به دبیر علمی اولین همایش هنر اسلامی و دومین دوسالانه نقاشی جهان اسلام اشاره کرد. خزائی

علاوه بر داوری مسابقات متعدد، تالیف چند کتاب را در کارنامه حرفه ای خود دارد که از آن جمله می‌توان به  كتاب كیمیای نقش/ مجموعه آثار طراحی ایرانی از مغول تا آخر صفوی، هزار نقش، هنر اسلامی‌ (انگلیسی)/ مجموعه مقالات اولین همایش هنر اسلامی، مؤسسه مطالعات هنر‌اسلامی اشاره کرد. طراحی دهها نشانه از جمله نشانه‌های سازمان سنجش، دانشگاههای شیراز، شهركرد، زابل، دانشكده‌های قم و... نیز ار جمله کارهای این هنرمند است.

در بخش پوستر «هفت هنر، هفت هنرمند»  23 پوستر از این هنرمند در نگارخانه چهار فصل خانه هنرمندان به نمایش در آمده است.

وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد او هنوز در ایرانا مشغول کار بود. ستاد تبلیغات جنگ زیر نظر دکتر کمال خرازی در ایرنا شکل گرفت. به دستور هوشنگی، مدیر اتاق خبر آن زمان باید دو عکاس به منطقه اعزام می‌شد. عکاسهای ایرنا که بازمانده عکاسهای تشریفاتی شاه بودند در ابتدا نپذیرفتند اما فریدونی داوطلب شد.

علی فریدونی

فریدونی سال 1334 در شهرستان شهریار به دنیا آمد و از 13 سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. او اولین بار در 15 سالگی وقتی یکی از بستگانش را در سیزده بدر مشغول عکاسی دید، به این حررفه علاقمند و در عکاسخانه‌ای در شهریار مشغول کار شد. او در همین رشته تحصیل کرد. مدرك تحصیلی‌اش هنرمندی درجه دو است كه معادل فوق لیسانس وزارت ارشاد محسوب می‌شود. فریدونی از سال 1356 در خبرگزاری ایرنا کارش را به عنوان عکاس آغاز کرد. وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد او هنوز در ایرانا مشغول کار بود. ستاد تبلیغات جنگ زیر نظر دکتر کمال خرازی در ایرنا شکل گرفت. به دستور هوشنگی، مدیر اتاق خبر آن زمان باید دو عکاس به منطقه اعزام می‌شد. عکاسهای ایرنا که بازمانده عکاسهای تشریفاتی شاه بودند در ابتدا نپذیرفتند اما فریدونی داوطلب شد. نتیجه حضور او به عنوان عکسا در جنگ تحمیلی 200 هزار فریم عکس است.

حالا از عکس‌های این هنرمند 20 فریم عكس مستند و خبری از جمله عكس‌هایی از جنگ و ربودن هواپیمایی كویت گرفته در بخش «هفت هنر، هفت هنرمند» سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در نگارخانه چهار فصل خانه هنرمندان به نمایش در آمده است.

منیژه آرمین

آرمین سال 1324 در تهران متولد شد. اگرچه بیشتر مردم او را با کتاب هایی که نوشته می‌شناسند اما آرمین در زیمنه خلق سفال و سرامیک و آثار حجمی هم فعال است و علاوه بر روانشناسی در رشته مجسمه سازی هم تحصیل کرده است. او معلمی، مشاوره، پژوهش، كارهای مطبوعاتی، خبرنگاری، گزارشگری و كارهای هنری از جمله سفالگری و نقاشی را در کنار هم انجام می‌دهد و عضو هیئت مدیره گروه آبی بیكران هنر است.

نویسنده کتاب‌های آن روز كه عمه خورشید مرد، ای كاش گل سرخ نبود، شب و قلندر، سرود اروندرود، راز لحظه‌ها، كیمیاگران نقش و بوی خاک، در سومین جشنواره هنرهای تجسمی 15 اثر سفال و سرامیك از آثار نقش برجسته و حجمی خود را در بخش «هفت هنر،‌ هفت هنرمند» به نمایش گذاشته است.

با توجه به اینكه سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با ایام پایانی ماه صفر همزمان شده است، «بخش هفت هنر، هفت هنرمند» 10 بهمن در خانه هنرمندان آغازگر جشنواره است و افتتاحیه اصلی جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران، مؤسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران، مركز فرهنگی، هنری انقلاب اسلامی و موزه فلسطین، 23 استان، جزیره كیش و هفت كشور میزبان جشنواره 17 بهمن ماه برگزار می‌شود.


سیما مهاجری

بخش هنری تبیان