تبیان، دستیار زندگی
لغو قراردادهای خرید اسلحه ایران از امریکا یکشنبه 15 بهمن 1357- ضمیمه روزنامه اطلاعات: واشنگتن – آسوشیتدپرس – بنا به گزارشی که در واشنگتن انتشار یافته است دولت ایران که از نظر مالی بدلیل از دست دادن درآمد فروش نفت آسیب دیده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزان معامله 10 میلیارد دلار بود:

لغو قراردادهای خرید اسلحه ایران از امریکا


یکشنبه 15 بهمن 1357- ضمیمه روزنامه اطلاعات:

واشنگتن – آسوشیتدپرس – بنا به گزارشی که در واشنگتن انتشار یافته است دولت ایران که از نظر مالی بدلیل از دست دادن درآمد فروش نفت آسیب دیده تصمیم گرفته است که قراردادهای خرید جنگ افزار از آمریکا را به میزان 10 میلیارد دلار لغو کند.

روزنامه واشنگتن پست در شماره یکشنبه (امروز) خود گزارش داده است که توافق درباره فسخ سفارش های خرید اسلحه آمریکایی از طرف ایران روز شنبه بین اریش فن مابرود فرستاده نظامی آمریکا و فرماندهان نظامی ایران حاصل شده است و ارزش قراردادهایی که بدین ترتیب کان لم یکن شناخته خواهند شد بین 8 تا 10 میلیارد دلار است.

تامس راس سخنگوی پنتاگون اخیراً گفته بود که مذاکرات فن مابرود در ایران احتمالاً سبب خواهد شد که کاهش های قابل ملاحظه ای در سفارش های ایران برای خرید هواپیماها و کشتی ها و سایر اقلام جنگ افزارهای آمریکایی حادث شود. اینها سفارش هایی بودند که بوسیله شاه ایران و قبل از آنکه وقوع اعتصابات و آشوب های داخلی در این کشور منجر به تعطیل تولید نفت و بیرون رفتن شخص شاه از کشورش شود به امریکا داده شده بود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا قبلاً اظهار داشته بود که ارزش کل سفارش های ایران برای خرید جنگ افزار آمریکایی بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده است. کاهش هایی که اکنون در این سفارشها پیشنهاد شده با دشواریهای جاری وضع مالی ایران ارتباط دارد.

رأس روز شنبه گفت که انتظار می رود موضوع کاهش حجم سفارش های خرید اسلحه آمریکایی از طرف ایران بطور رسمی بعد از بازگشت فن مابرود به واشنگتن مورد تأیید قرار گیرد. وی قرار است ظرف امروز و فردا تهران را برای بازگشت به واشنگتن ترک گوید.

طبق گزارش واشنگتن پست سفارش های عمده ای که اکنون تصمیم به فسخ آنها گرفته شده است شامل موارد مربوط به خرید 160 فروند جت اف 16 ساخت جنرال دپنامیکز به ارزش 5/3 میلیارد دلار – 7 فروند هواپیماهای پیچیده اخطار هوابرد از محصولات بوئینگ به ارزش 3/1 میلیارد دلار،دو فروند ناوشکن به ارزش4/1 میلیارد دلار، حدود 20 فروند هواپیماهای جنگنده و شناسایی مک دونل داگلاس به ارزش تقریباً 500 میلیون دلار و 400 فروند موشکهای فونیکس به ارزش تقریباً 1 میلیارد دلار است.