تبیان، دستیار زندگی
این بر عهده پدر و مادر است که در طول مدت رشد و طی ماه ها، هفته ها و سال ها در پیشامدها و شرایط خاص، متناسب با رشد کودک، از طریق آموزش اتخاذ مواضع، نشان دادن کار و برنامه، نکات لازم را به فرزندان شان تفهیم کنند. مسلم است اگر والدین به سوالات کنجکاوانه جنسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالات خجالت آور کودکانه


پاسخ به سوالات تابوی کودکان

مسلم است که نقش اصلی تربیت جنسی در دوران کودکی و ایجاد عادات مناسب به عهده پدر و مادر است. در این زمینه والدین باید خود آموزش های لازم و روشن تربیت را بیاموزند و به آن ها کمک شود تا برای پاسخ گویی به سوالات جنسی و زیستی از طریق رجوع به کتب مناسب و متون مذهبی آمادگی یابند. باید دانست که آموزش زودرس، شتاب زده و ناشیانه مسائل جنسی به کودکان همان اندازه آسیب زاست که این آموزش ها با تاخیر، پنهان سازی و یا نادیده گرفتن همراه باشد.


این بر عهده پدر و مادر است که در طول مدت رشد و طی ماه ها، هفته ها و سال ها در پیشامدها و شرایط خاص، متناسب با رشد کودک، از طریق آموزش اتخاذ مواضع، نشان دادن کار و برنامه، نکات لازم را به فرزندان شان تفهیم کنند. مسلم است اگر والدین به سوالات کنجکاوانه جنسی کودکان واکنش نشان دهند، خطر انحراف نسبت به مسائل جنسی کاهش خواهد یافت.

پاسخ به سوالات جنسی کودکان

نکته ظریف در این مورد این است که والدین در پاسخ به پرسش های جنسی کودکان با مشکلات زیر روبرو هستند:

* شرم و حیا

* حقایق را می‌خواهند بگویند، ولی از شیوه درست آن بی خبرند.

*برخی وحشت دارند که پاسخ ها برای کودک بد آموزی داشته باشد.

موارد فوق باعث می‌شود برخی والدین از پاسخ گویی طفره بروند و یا پاسخ را به یک دیگر ارجاع دهند و یا چنین بیان کنند که: « هنوز خیلی کودکی، وقتی بزرگ شدی خودت می‌فهمی». پیام این گونه پاسخ ها این است که این موضوع خارج از محدوده و تابو است، ولی بچه ها متوجه این بی میلی والدین می‌شوند. والدین نیز نگرانند مبادا که اطلاعات جنسی برای تجربه جنسی استفاده شود. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد، در هر حال کودک و نوجوان به طرق مختلف این پاسخ ها را دریافت خواهد کرد.

در پاسخ به سوالات جنسی کودکان موارد زیر را باید مد نظر قرار داد:

- باید به خاطر داشت که آموزش در این زمینه باید تدریجی باشد و لازم نیست همه جزئیات را یک جا در اختیار او قرار داد. در واقع از شرح و بسط بی مورد باید پرهیز کرد.

- از دروغ گفتن در پاسخ ها خودداری کنیم.

پاسخ به سوالات تابوی کودکان

- پاسخ ها درست و با خرافات همراه نباشد.

- پاسخ به سوالات با زبان ساده و قابل فهم صورت بگیرد.

- اقناع کننده باشد.

- متناسب با سن و درک کودک باشد.

- پاسخ ها همراه با شوخی، مسخره کردن و هرزگی نباشد.

- شیوه بیان به گونه ای باشد که اعتماد طفل را به صحت آن جلب کند و او حساس کند که مطلب را سرهم بندی نکرده اید.

- بر خود تسلط داشته باشیم. بدین معنا که برخود مسلط بوده، بگذاریم کودک سوال خود را به طور کامل مطرح کند.

- شنونده ای خوب باشیم. بدین معنا که بر خود مسلط بوده، بگذاریم کودک سوال خود را به طور کامل مطرح کند.

- اگر احساس کردیم که هنگام گفتگو با فرزندمان چیزی را اشتباه گفته ایم. به اشتباه خود اقرار کنیم و سپس آن را اصلاح کنیم و بیان کنیم اطلاعات من درباره آن موضوع کم بود. الان که درباره آن مطالعه کردم واقعیت موضوع چنین است.

- همواره این مساله را باید در پاسخ به سوالات جنسی مد نظر قرار داد که شرم و حیا تا حدودی لازم است و همواره باید از پاسخهای بی پروای جنسی خودداری کرد.

سن 4 ـ 3 سالگی سن سوال و جواب است و سوالات جنسی اغلب از این سن شروع می‌شود

سوالات جنسی کودکان یک امر طبیعی است و هرگز طفلی را نمی‌توان به خاطر این سوالات مورد تحقیر و سرزنش قرار داد. نوع سوالات کودکان معمولاً در رابطه با آفرینش خود، در مورد کیفیت پیدایش و در مورد کیفیت به دنیا آمدن خود است.

سوالاتی از قبیل: « مرا از کجا آوردی؟»« نوزاد از کجا می‌آید؟»«من کجا بودم؟» این سوالات نشان دهنده انحراف جنسی نیست، بلکه حاکی از « کنجکاوی»، « جلب توجه» و « وقت گذراندن» است.

سن 4 ـ 3 سالگی سن سوال و جواب است و سوالات جنسی اغلب از این سن شروع می‌شود. در پاسخ به این سوالات باید همواره این نکته را توجه داشت که روند آموزشی کودکان باید تدریجی باشد و نباید همه جزئیات را یک باره در اختیار او قرار داد. باید پاسخ به سوالات آن ها کوتاه و ساده باشد. برای ارضاء کنجکاوی این بچه ها باید حداکثر به دو یا سه جمله قناعت کرد. گاهی هم پیدا کردن منشاء‌ کنجکاوی کودک نیز مفید است، مثلاً ،‌آیا در « تلویزیون چیزی ‌دیده؟» «‌آیا معلمش حامله است»؟« آیا دوستش چیزی گفته»؟ دانستن منشاء کنجکاوی، کار پاسخ دهنده را آسان تر خواهد کرد.

در سن 4 - 3 سالگی، کودکان اصرار به محرمانه داشتن بدن خود دارند و نمی‌خواهند لخت وعریان شوند،‌ و از این که دیگران او را ببینند، احساس شرم می کنند. ضروری است والدین نیز این حالت را تقویت کنند تا به بی پروایی جنسی به ویژه در سنین بالاتر کشیده نشوند.

پاسخ به سؤالات کودکتان در مورد رابطه جنسی دردوران قبل از مدرسه

پاسخ به سوالات تابوی کودکان

سؤالاتی که کودک شما در مورد رابطه جنسی می پرسد و پاسخ هائی که برای وی مناسب باشند، به سن کودک شما و توانائی درک و فهم او بستگی دارد . در ادامه برخی از موضوع هائی که کودک قبل مدرسه ای شما ممکن است در مورد آنها سؤال کند و آنچه که او در هر مرحله باید بداند، عنوان میشود:

- ”من چطوری در شکم تو آمدم؟“

- ”قبل از اینکه به شکم تو بیایم کجا بودم؟“

- ”چطوری بیرون آمدم؟“

- ”بچه ها از کجا می آیند؟“

از 18 ماهگی تا3سالگی

کودک شما شروع به فراگیری در مورد بدن خودش می کند . آموزش اسمهای مناسب برای اعضای بدن به کودکتان حائز اهمیت می باشد . کوتاهی در این امر ممکن است این ذهنیت را برای کودک ایجاد کند که حتما چیز بدی در کار است که اسم مناسبی وجود ندارد . همچنین به کودکتان یاد بدهید که کدام اعضاء خصوصی هستند (اعضائی که توسط لباسهای زیر پوشیده می شوند).

4 تا 5 سالگی

پاسخ به سوالات تابوی کودکان

کودک شما احتمالا شروع به ابراز توجه در مورد جنسیت می کند، هم در مورد خودش و هم جنس مخالف. او ممکن است بپرسد که بچه از کجا می آید . او می خواهد بداند که چرا بدن دخترها و پسرها با هم فرق می کند. همچنین او آلت تناسلی اش را لمس می کند و حتی به آلت تناسلی بچه های دیگر علاقه نشان می دهد.

این ربطی به فعالیتهای جنسی بالغین ندارد، بلکه نشانه یک تمایل معمولی است . اگرچه، کودک شما نیاز دارد که بداند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد . قرار دادن یک سری محدودیتها در شناسائی های کودک در واقع یک مسئله خانوادگی است .

شما ممکن است در مورد آموزش موارد زیر به کودکتان تصمیم گیری کنید:

- ابراز تمایل به آلات جنسی امری طبیعی و سالم است.

- لخت شدن در مجامع عمومی درست نیست.

- هیچ فرد دیگری، حتی دوستان و خویشاوندان نزدیک، مجاز به لمس "اعضای خصوصی"  او نیستند. دکترها و پرستارها به هنگام معاینه پزشکی و والدین هنگامی که می خواهند علت درد در نواحی جنسی را پیدا کنند، مستثنی هستند.

ادامه مطلب را در مقاله " آگاهی های جنسی کودک را جدی بگیرید" مطالعه بفرمائید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان

در صورت تمایل می توانید سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دهنوی درباره مسائل و مشكلات جنسی كودكان  را در بانک صوتی تبیان بیابید.


منبع:         

پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

پزشکان بدون مرز   

مقالات مرتبط

پاسخ به کنجکاوی های جنسی

خطرات جنسی برای کودکان

نقش دهی جنسی ، وظیفه ی والدین

تجربه های جنسی در کودکان

سوال‌های کودکان از حوزه ممنوعه

دانش جنسی کودکان در سنین مختلف

سؤال‌های کودکان را دور نریزید

محتوای لازم برای آموزش جنسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.