تبیان، دستیار زندگی
محمد غفاری یکی از نقاشان بزرگ ایران است، که بعدها به نام کمال الملک شناخته شد. محمد درخانواده ای که اهل هنر و نقاشی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمند نقاش

محمد غفاری یکی از نقاشان بزرگ ایران است، که بعدها به نام کمال الملک شناخته شد. محمد در خانواده ای که اهل هنر و نقاشی بودند، بزرگ شد.

او  در یکی از خانواده ‌های هنرمند و سرشناس در کاشان چشم به دنیا گشود.

محمد در این روستای سرسبز و زیبا کم کم بزرگ شد. او بسیار زیاد طبیعت را دوست داشت. از تنور تکه ذغالی بر می داشت و با آن نقاشی های مختلف و زیبا می کشید.

او بیشتر درخت صنوبر را نقاشی می کرد که روی تپه کنار چشمه آب روییده بود .

کنار آن صنوبر می نشست و ساعت ها به آن خیره می شد، به رنگها و برگهای مختلفی که پیدا می کرد، به پوسته ضخیم و قهوه ای آن و به تصویر موج دار درخت که بر روی آب می افتاد.

بعد سر می چرخاند و کوه را که می دید دلش از بزرگی کوه می لرزید ، به هیجان می آمد و چنان به آن نگاه می کرد که متوجه صدای مادرش نمی شد . محمد ...محمد جان ....کجایی؟ چرا جواب نمی دهی؟ مادر می دانست که پسرش مثل همیشه کنار درخت صنوبر مشغول تماشای طبیعت است . « خدای نکرده اگر اتفاقی بیفتد ...آن وقت من چه بکنم؟ » ولی بعد از اینکه محمد در مورد تصاویر جالبی که آن روز دیده بود صحبت می کرد، ناراحتی مادر تمام می شد. یکبار عقاب بزرگی را کشف کرده بود که در بالای کوه پرواز می کرد، و یکباره به شتاب و بدون اینکه بال بزند بسوی زمین حرکت می کرد و پائین می آمد. پدر و مادر محمد بسیار او را تشویق می کردند. پدر محمد نیز هنرمند بود. برای همین نقاشی محمد را با دقت نگاه می کرد وهر جا که لازم بود او را راهنمائی می کرد و به او می گفت :

کمال الملک

(محمد جان اگر می خواهی نقاش خوبی شوی ، باید مداوم کار کنی و تا می توانی طرح بزنی و نقاشی بکشی ).

محمد در نوجوانی برای درس خواندن به تهران رفت و در آن زمان تعدادی تابلو برای ناصرالدین شاه کشید و از همان ابتدا مورد توجه درباریان قرار گرفت. بعد ها برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و پس از مدتی به ایران بازگشت ولی دوباره از کشور خارج شد و این دفعه به عراق رفت و پس از بازگشت، مدرسه ی ( صنایع مستظرفه) را باز کرد و شاگردان زیادی را تربیت کرد. در آخر عمر، محمد به نیشابور رفت و در سن 95 سالگی از دنیا رفت و قبر او در آرامگاه عطار در شهر نیشابور قرار دارد.

کمال الملک آثار بسیاری تا زمانی که چشمش آسیب ندیده بود، از خود بر جای گذاشت که چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

رمال بغدادی، زرگر، تصویر مرحوم ذکاء الملک، تصویر رامبراند،دورنمای چراغ‌برها، بازار مرغ فروش‌ها، صورت سردار اسعد، تصویر مظفرالدین شاه، تصویر احمد شاه، تکیه دولت، تالار آیینه، بازار کربلا ، ...

تصاویر زیر از آثار کمال الملک است:

تصویری از نقاشی عمو صادق شیرازی

تصویری از نقاشی تالار آیینه

تصویری از نقاشی تکیه دولت

فرآوری: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


منابع:

ویکی پدیا، رشد، آفتاب

* مطالب مرتبط:

فیلسوف نقاش!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.