تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه عكس «شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها» یكی از ویژه‌برنامه‌های سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی است كه از دوم بهمن‌ماه در حوزه هنری برپا شده و تا پایان ماه صفر پذیرای علاقمندان خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس‌های عاشورایی در حوزه هنری

عکس‌های عاشورایی در حوزه هنری

نمایشگاه عكس «شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها» یكی از ویژه‌برنامه‌های سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی است كه از دوم بهمن‌ماه در حوزه هنری برپا شده و تا پایان ماه صفر پذیرای علاقمندان خواهد بود.  از سراسر ایران در فاصله زمانی 45 روز 2هزار و پانصد اثر به دبیرخانه عکس‌های عاشورایی ارسال شد که 59 اثر در بخش تک عکس و 3 اثر در بخش مجموعه به نمایشگاه راه یافت.


به گفته رسول اولیازده، رئیس خانه عکاسان ایران عکس‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه یک اتفاق خاص است چراکه پشت هرکدام این عکس‌ها تفکری نهفته است.

وی در این‌باره به خبرنگار تجسمی گفت: ویژگی عکس‌های این نمایشگاه این است که عکاسان شاتر خود را با تفکر زده‌اند و تنها به ثبت مستندات بسنده نکرده و برای هر پلان تفکر داشتند. خوشبختانه این نمایشگاه این پتانسل را دارد که هر کدام از عکس‌ها به تنهایی یک پوستر باشد و جریان‌سازی کند.

احد زاده:عاشورا در خون و فرهنگ ماست و همه با این عکس‌ها آشنا هستند و با شنیدن نام عاشورا تصاویری در ذهن ساخته می‌شود و در جلوی چشم او زنجیرزنان و سینه زنان شروع به حرکت می‌کنند

«نازنین کاظمی نوا» عکاس خبری و مستند اجتماعی که عکس وی در نمایشگاه برگزیده شده است نیز درباره عکس خود گفت: عکس متعلق به نخل گردانی در روستای نوای شهرستان آمل است که خیلی کم به این مراسم پرداخته شده است.

وی افزود: نخل گردانی در استان‌های مختلف وجود دارد و نخل گردانی استان یزد بسیار معروف است. معتقدند که امام حسین(ع) را بعد از شهادت روی نخل حمل کردند و با همین اعتقاد مراسم نخل گردانی در شهرهای مختلف انجام می‌شود. در روستای نیوا نیز این مراسم را به اساس همین اعتقاد انجام می‌دهند. این در حالی است که کسی در روستا زندگی نمی‌کند و تنها برای مراسم نخل گردانی به آنجا می‌رود. نخل را از میدان روستا بیرون می‌آورند و دور روستا می‌چرخانند و به قسمتی به نام حورا می‌برند که شخصی در 900 سال پیش نخل را در آن جا ساخته است. نخل را روی آرامگاه او برای ادای احترام می‌گذارند و دوباره همان مسیر را بر می‌‌گردند و در طول مسیر هر کسی نذری دارد آن را ادا می‌کند.

کاظمی‌ نوا ابراز کرد: عکس من قسمتی از نخل بوده و دستی که در عکس وجود دارد متعلق به بابای نخل است؛ کسی که از نخل حفاظت می‌کند.

این عکاس برگزیده تصریح کرد: اگر عکاس از واقعه عاشورا مطلع باشد می‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد و آگاهی به این ثبت عکسی ماندگار کمک می‌کند.

خسرو احدزاده عکاس دیگری که عکس او به نمایشگاه راه یافته است، گفت: عاشورا در خون و فرهنگ ماست و همه با این عکس‌ها آشنا هستند و با شنیدن نام عاشورا تصاویری در ذهن ساخته می‌شود و در جلوی چشم او زنجیرزنان و سینه زنان شروع به حرکت می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توان با این عکس‌ها اطلاع رسانی انجام داد.

وی درباره اهداف نمایشگاه عنوان کرد: یکی از اهداف این نمایشگاه این بود که از زاویه دید دیگری به عاشورا نگاه و به جز سیاهی حرکت رنگ‌ها، بیرق و دسته‌ها که دارای ریتم و حرکت و جریان است نمایش داده شود.

بخش هنری تبیان


منبع: خبرگزاری برنا