تبیان، دستیار زندگی
ایران - در 30 نشریه‌ی خارجی - را منتشر می‌كند حبیب‌الله آیت‌اللهی تاریخچه كاریكاتور در دنیا و ایران را با مجموعه‌ای از كاریكاتورهای چاپ‌شده درباره‌ی انقلاب ایران را در نشریات خارجی منتشر می‌كند. به گزارش خبرنگار بخش هنرهای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حبیب‌الله آیت‌اللهی كاریكاتورهای انقلاب ایران - در 30 نشریه‌ی خارجی - را منتشر می‌كند


حبیب‌الله آیت‌اللهی تاریخچه كاریكاتور در دنیا و ایران را با مجموعه‌ای از كاریكاتورهای چاپ‌شده درباره‌ی انقلاب ایران را در نشریات خارجی منتشر می‌كند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌اللهی در این كتاب مقدمه‌ای درباره‌ی كاریكاتور نگاشته و به این مساله پرداخته كه خاستگاه كاریكاتور در ایران و سایر كشورهای دنیا كجاست.

در جریان انقلاب اسلامی ایران، نشریات و مطبوعات كشورهای خارجی، كاریكاتورهایی را درباره‌ی انقلاب ایران منتشر می‌كردند كه او در بخش دوم مجموعه یادشده، كاریكاتورهای مطبوعاتی این دوران را با ترجمه‌ی شرح آن‌ها آورده است.

این نشریات محدوده‌ی زمانی اقامت حضرت امام خمینی (ره) در فرانسه را در برمی‌گیرند.

او در این مجموعه‌، كاریكاتورهایی را از نشریه‌های معتبر 30 كشور، ازجمله فرانسه، انگلستان، آلمان و چند نشریه عربی، جمع‌آوری كرده است.

خروج شاه و جریان‌های مبارزاتی ایران، مورد توجه نشریه‌های خارجی بوده است.

آیت‌اللهی برخی را نیز به انتخاب خود حذف كرده است.

او گمان می‌كند كه ضروری است انقلاب‌های بزرگی كه در قرن بیستم رخ داده است، ازجمله انقلاب آفریقای جنوبی، هند و ‌مصر، با انقلاب ایران مورد مقایسه قرار گیرد.

وی هنوز ناشری برای چاپ این كتاب 120 صفحه‌یی‌ خود پیدا نكرده است.

به گزارش ایسنا، او همچنین در حال به پایان رساندن ترجمه‌ی تاریخچه‌ی خط در میان ملل و اقوام مختلف و تالیف جلد دوم "آیینه نور در هنر شیعی"، است.

دو كتاب درس‌های كاندینسكی در باهاوس و واژگان هنری فرانسوی كه به زبان هنری فارسی وارد شده را نیز در دو مجلد به انتشارات "سمت" سپرده است. آیت‌اللهی این كار را از دو سال پیش آغاز كرده بود.

او همچنین ترجمه "نگره‌های هنر از زمان افلاطون تا كنون" و "آیینه نور در هنر شیعی" را كه تفسیر سوره‌ی نور و ارتباط آن با هنر شیعی ایرانی است، به نشر پژوهشگاه اسلامی سپرده است.

"نگره زیباشناسی از افلاطون تا امروز" ترجمه‌ای از یك كتاب درسی دانشگاه "سن دنی" پاریس است.