تبیان، دستیار زندگی

بررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن ها

در این پروژه می خواهیم بررسی کنیم که آیا سرعت آب شدن یخ ها (با توجه به دمای هوا) تاثیری بر مقدار فرسایش و حجم مواد جدا شده از سطح کوه ها دارد یا خیر. برف و یخ روی کوه ها هر ساله در فصل بهار آب می شوند و به دلیل شیب کوه و نیروی جاذبه، جریانی از آب به سمت..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن ها

بررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن هابررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن ها

 

نوع پروژه:  عملی

درجه سختی: متوسط

زمینه: علوم زیستی

مقطع تحصیلی: راهنمایی

تعداد جلسات: 2جلسه

 

 

شرح یک جمله ای:

در این پروژه می خواهیم بررسی کنیم که آیا سرعت آب شدن یخ ها (با توجه به دمای هوا) تاثیری بر مقدار فرسایش و حجم مواد جدا شده از سطح کوه ها دارد یا خیر.

 

خلاصه پروژه :

برف و یخ روی کوه ها هر ساله در فصل بهار آب می شوند و به دلیل شیب کوه و نیروی جاذبه، جریانی از آب به سمت پایین کوه ایجاد می کنند. این جریان رسوبات و مواد موجود در سطح کوه ها را نیز می شوید و با خود به پایین کوه منتقل می نماید.

بررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن هابررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن ها

در این پروژه می خواهیم بررسی کنیم که آیا در صورتی که دما در فصل بهار زیادی بالا رود، مقدار موادی که با جریان آب به پایین منتقل می شوند، از حالت عادی بیشتر خواهد بود؟

جهت این بررسی، دو عدد کوه که یخ روی آنها در حال آب شدن می باشد را در مقیاس کوچک می سازیم. در هنگام آزمایش باید یخ یکی از این نمونه ها با سرعت بسیار بیشتری از یخ دیگری ذوب شود تا بتوانیم صحت فرضیه اولیه مان را بررسی کنیم.

در نهایت از روی مدل ها میزان فرسایش را بررسی و ثبت می کنیم.

 

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه :

- آشنایی با  روش کار آزمایشگاهی

- آشنایی با تفکیک میان پارامترهای ثابت و متغیر

- آشنایی با فرضیه سازی

- آشنایی با نوشتن گزارش پروژه


شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
بررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن ها، جلسه اول
بررسی تأثیر آب شدن برف و یخ روی کوه ها بر میزان فرسایش آن ها، جلسه دوم

تنظیم: نسرین صادقی