تبیان، دستیار زندگی
خواهند داشت؛ اقدامی كه در دولت اصولگرای دهم و مجلس اصولگرای هشتم بی‌سابقه بوده است. البته پیش از این موضوع استیضاح وزرای آموزش و پرورش و جهاد كشاورزی، نیرو و فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مجلس مطرح بود اما هر بار شاهد بازپس‌گیری امضا از سوی درخواست‌كنندگان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلسی‌ها وزیر راه را استیضاح می‌كنند؟!


آنچه 22 نماینده مجلس را واداشت تا به استیضاح وزیر راه دست بزنند سوانح پی در پی هوایی کشور  و بویژه سانحه هوایی اخیر در ارومیه بود


بهبهانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی استیضاح حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری را در دستور كار خواهند داشت؛ اقدامی كه در دولت اصولگرای دهم و مجلس اصولگرای هشتم بی‌سابقه بوده است.

البته پیش از این موضوع استیضاح وزرای آموزش و پرورش و جهاد كشاورزی، نیرو و فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مجلس مطرح بود اما هر بار شاهد بازپس‌گیری امضا از سوی درخواست‌كنندگان و یا رها شدن موضوع استیضاح بودیم. اما ظاهرا این بار نمایندگان استیضاح‌كننده بویژه نمایندگان آذری مجلس مجدانه این موضوع را پیگیری می‌كنند و حتی به گفته یكی از امضاكنندگان، نمایندگان متعهد شده‌اند كه برای حفظ شان مجلس تا آخر پای استیضاح باشند.

آنچه 22 نماینده مجلس را واداشت تا به استیضاح وزیر راه دست بزنند مكتوب و در 11 محور عنوان شده اما به نظر می‌رسد چیزی كه انگیزه طراحان استیضاح را برای طرح در مجلس دو چندان كرد، سوانح پی در پی هوایی در كشور و بویژه سانحه هوایی اخیر در ارومیه بود. در این سانحه هوایی كه 19 دی ماه به وقوع پیوست بویینگ 727 مسافربری به شماره 277 متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر که با یک ساعت تاخیر تهران را به مقصد ارومیه ترک کرده بود در ساعت 19:45در دشت نزدیک به "کلیسا کندی" سقوط کرد كه این حادثه كشته شدن 78 تن از هموطنان را به دنبال داشت و البته در پی آن شاهد برخی اظهارات غیر مسوولانه در این باره بودیم. ابتدا دلیل این حادثه مه شدید و بدی آب و هوا اعلام شد اما پس از گذشت چند روز یکی از نمایندگان مجلس دلیل حادثه را نقص فنی هواپیما اعلام کرد که با اعلام محتویات جعبه سیاه هواپیما احتمال نقص فنی تقویت شد و با تقویت این احتمال بود كه مجلس به استقبال استیضاح وزیر راه رفت.

به موجب آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حمید بهبهانی 10 روز فرصت دارد که در صحن علنی حاضر شود و به سوالات نمایندگان استیضاح کننده پاسخ دهد

البته موارد دیگری مثل وقوع سوانح هوایی پی در پی از جمله در قزوین و ارومیه، اعلام نظرات غیر کارشناسی، استفاده غیر موجه از ناوگان هوایی مستهلک، عدم اجرایی کردن قانون برنامه چهارم در خصوص نوسازی ناوگان هوایی، عدم توجه در استفاده از بودجه سنواتی، دادن قول ها و وعده های فراوان غیر عملیاتی از سوی وزیر، عدم وجود جدیت در اصلاح مسیرهای حادثه خیز کشور، عزل و نصب های پی در پی، کم توجهی به مسیر ریلی کشور، کم توجهی به ایثارگران شاغل در وزارت راه، ناتوانی در حل مشکل پیمانکاران طرف قرارداد در وزارت راه و عدم توجه به ایستگاه های هواشناسی از جمله محورهای طراحان، برای استیضاح وزیر راه و ترابری بوده است.

بهبهانی

طرح موضوع استیضاح وزیر راه و ترابری در مجلس در حالی اتفاق می‌افتد كه پیش از این حتی طرح سوال نمایندگان از وزرا نیز از سوی برخی افراد از جمله آیت‌الله جنتی امام جمعه موقت تهران با انتقاد روبه‌رو شده بود؛ اظهارنظری كه واكنش رییس مجلس را نیز در پی داشت و او را وادار كرد تا حق قانونی نمایندگان برای سوال و استیضاح از وزرا یا رییس‌جمهور را مورد تاكید قرار دهد.

علی لاریجانی همچنین یادآور شد كه ممكن است نمایندگان از راه‌های دیگر برای اصلاح امور به نتیجه نرسیده باشند و مجبور باشند از این ابزار استفاده كنند كه در این صورت كسی نمی‌تواند مانع كار نمایندگان شود.

اصل 89 قانون اساسی نیز این سخن را تایید می‌كند. در این اصل آمده است كه نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏ توانند در مواردی‏ كه‏ لازم‏ می‏ دانند هیات‏ وزیران‏ یا هر یك‏ از وزرا را استیضاح‏ كنند، استیضاح‏ وقتی‏ قابل‏ طرح‏ در مجلس‏ است‏ كه‏ با امضای‏ حداقل‏ ده‏ نفر از نمایندگان‏ به‏ مجلس‏ تقدیم‏ شود.

بر این اساس هیات‏ وزیران‏ یا وزیر مورد استیضاح‏ باید ظرف‏ مدت‏ ده‏ روز پس‏ از طرح‏ آن‏ در مجلس‏ حاضر شود و به‏ آن‏ پاسخ‏ گوید و از مجلس‏ رای‏ اعتماد بخواهد. در صورت‏ عدم‏ حضور هیات‏ وزیران‏ یا وزیر برای‏ پاسخ‏، نمایندگان‏ مزبور درباره‏ استیضاح‏ خود توضیحات‏ لازم‏ را می‏ دهند و در صورتی‏ كه‏ مجلس‏ مقتضی‏ بداند اعلام‏ رای‏ عدم‏ اعتماد خواهد كرد. اگر مجلس‏ رای‏ اعتماد نداد هیات‏ وزیران‏ یا وزیر مورد استیضاح‏ عزل‏ می‏ شود. در هر دو صورت‏ وزرای‏ مورد استیضاح‏ نمی‏ توانند در هیات‏ وزیرانی‏ كه‏ بلافاصله‏ بعد از آن‏ تشكیل‏ می‏ شود عضویت‏ پیدا كنند.

به موجب آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حمید بهبهانی 10 روز فرصت دارد که در صحن علنی حاضر شود و به سوالات نمایندگان استیضاح کننده پاسخ دهد. اگر او بتواند نمایندگان را قانع کند در جایگاه خود باقی خواهد ماند در غیر این صورت باید جای خود را به شخص دیگری دهد.

با همه این اوصاف باید تا روز سه شنبه آینده منتظر ماند و دید كه آیا نهایتا استیضاح وزیر 70 ساله دانش‌آموخته آمریكا كه همانند بسیاری از نزدیكان رییس‌جمهور سابقه آشنایی‌اش با وی به دانشگاه علم و صنعت برمی‌گردد در مجلس محقق خواهد شد یا خیر؟


سارا كیان

بخش سیاست