تبیان، دستیار زندگی
اطلاعات و اخبار صحیح، ‌همواره یك نیاز اساسی و اجتناب ناپذیر برای فعالان سیاسی به حساب می‌آید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلبه، اینترنت و تحلیل سیاسی

قسمت اول

اینترنت، کاندیدای جایزه صلح نوبل

تردیدی نیست كه فعالیتهای سیاسی حساسیتها و پیچیدگی‌های بیشماری دارند كه لازمه ورود هر فعال در این عرصه، بهره‌مندی از اطلاعات خلاقیتها و توانمندیهای متعدد است‌. اطلاعات و اخبار صحیح، ‌همواره یك نیاز اساسی و اجتناب ناپذیر برای فعالان سیاسی به حساب می‌آید كه نقشی حیاتی در ارتقاء دانش و توانایی‌های آنان داشته و تاثیری مستقیم در تصمیم گیری آنها خواهد داشت. هر چند عصر كنونی را عصر ارتباطات و اطلاعات می‌دانند اما انتشار انبوهی از اطلاعات كه صحت و سقم آنها به درستی مشخص نیست‌، افراد را برای اتخاذ تصمیمات درست براساس این اطلاعات دچار مشكلاتی مضاعف، می‌نماید. امروزه نقش «اینترنت» در فرآیند خبر رسانی و توسعه ارتباطات بین المللی بسیار مهم و تأثیر گذار است. از استفاده احزاب و گروه های سیاسی و خبرگزاری های داخلی گرفته تا سرویس های جاسوسی و خبرسازی کشورهای استعمارگر، نمونه هایی از این نقش تأثیر گذار است. بخصوص پس از حماسه 22 خرداد 1388 در انتخاب ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از انتخابات نقش این ابزار جدید در تغییر و تحولات داخلی ایران بیشتر خود را نمایان ساخت.

اینترنت یک کتابخانه گسترده و مجازی با مطالب متنوع و گوناگون است که در همه شبانه روز با هزینه بسیار کم و با سرعت بالا در اختیار استفاده کنندگان قرار دارد. یکی از مهمترین ویژگی های اینترنت در عرصه تحلیل و سیاست، سرعت انتقال اخبار و در جریان قرار دادن لحظه به لحظه اخبار و اطلاعات جهان و در دسترس بودن برای همه افراد است. از این رو حجم اطلاعات در کمترین زمان در اختیار انسان قرار دارد.

ویژگی دیگر اینترنت این است که چون یک صفحه مجازی و هک هزینه است هر کسی با هر گرایشی می تواند با روش ها و سبک های مختلف در آن حضور داشته باشد. لذا نمی توان با چشم اعتماد و صحت به محتوایات آن نظاره کرد. لذا بر جستجوگر اینترنتی لازم است که در مسیر جستجوی خود به مستندات و منابع اعتباری اخبار و اطلاعات توجه کند.

بنابراین با توجه به این دو ویژگی اینترنت، حجم انبوه اطلاعات و همگانی بودن مطالب آن باید برای ورود و بهره برداری صحیح از اطلاعات آن اصولی را رعایت نمود تا در دام اراجیف خود بافته و خبرسازی های منافقانه  گرفتار نگردیم.

1. آگاهی به موضوع

حجم وسیع اطلاعات در اینترنت موجب سردرگمی و اتلاف وقت کاربر می شود لذا قبل از ورود به اینترنت ابتدا باید هدف کلی خود را انتخاب کرده و با درک واضح و متمایز و شناخت جوانب آن و انتخای کلمات کلیدی و کلیدواژه های ورود به بحث به جستجو بپردازد.

2. انواع مطالب

از آن رو که که همه کس با همه گرایش ها در صحنه اینترنت حضور دارند باید مطالب و مستندات اینترنتی را در محورهای کلی تقسیم کرد. تا بدانیم نسبت به موضوع اصلی خود بیشتر چه نوع مستنداتی نیاز داریم. شاید بتوان مطالب و مستندات اینترنتی را به سه دسته تقسیم کرد.

1. 2- حقایق مسلم: اینها حقایقی نظیر وقایع تاریخی هستند و چیزهایی که واقعاً اتفاق افتاده اند و رسماً به صورت مستند در آمده اند.

2. 2- دیتا: اینها نیز در واقع زیرمجموعه هایی از حقایق مسلم می باشند اما به صورت اطلاعات ارقامی مورد نیاز شما می باشند، از قبیل آمارها، اطلاعات مالی، دیتای ارقامی، اطلاعات علمی و امثال آنها.

3. 2- دیدگاه ها و نظرات: شاید نتوان از نظر تکنیکی آنها را مستند نامید، اما با این وجود در همین رابطه می باشند. به عنوان مثال: شاید نیاز داشته باشی که بدانی چند درصد از مردم به یک نظر هستند. هر چند که این دیدگاه آنهاست اما خودش مستندی است و نظر آنها را بیان می دارد.

بنابراین در جمع آوری اطلاعات برای تحلیل سیاسی باید بدانی که از کدام یک از این مستندات نیاز دارید.

ادامه دارد...

منابع:

تفکر سریع (جستجوی مدارک و مستندات) نوشته: ریچارد تمپلار، ترجمه: غلامرضا و طاها صالحی معوا، تهران، نشر سنبله و آیین تربیت، چاپ اول، 1384.

اینترنت و حرفه تاریخ نگاری، نوشته: رولاندو مینوتی، ترجمه: حسن فرشتیان، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول، زمستان 1381.


سیدمهدی موسوی، گروه حوزه علمیه تبیان