تبیان، دستیار زندگی
بزرگ ترین هدیه ای که می توانید به کسی بدهید، نگرش توجه مثبت بی قید و شرط است.به عبارت دیگر،دیگران را با تمام وجودشان و به شکلی که هستند، می پذیرید و محدودیتی قائل نمی شوید.در آنها نه مترصد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه گیرایی در ارتباط با دیگران


انسان از اعماق وجود خود می خواهد احساس ارزش و ارشمند بودن بکند. اگر به کسانی که در حضور شما هستند احساس مهم بودن بدهید، در نظر آنها جذبه و گیرایی شما افزایش می یابد .برایان تریسی می نویسد این رفتارهای کلیدی را می توان به پنج دسته تقسیم کرد:۱-پذیرش۲-سپاسگزاری۳-تایید۴-تصدیق۵-توجه

ارتباط

رفتارهای کلیدی به پنج دسته تقسیم کرد:۱-پذیرش۲-سپاسگزاری۳-تایید۴

-تصدیق۵-توجه

پذیرش: بزرگ ترین هدیه ای که می توانید به کسی بدهید، نگرش "توجه مثبت بی قید و شرط" است.به عبارت دیگر،دیگران را با تمام وجودشان و به شکلی که هستند، می پذیرید و محدودیتی قائل نمی شوید.در آنها نه مترصد عیب و ایراد می شوید، و نه از آنها انتقاد می کنید. به طور کامل آنها را به شکلی که هستند،می پذیرید.انگار که معجزه طبیعت هستند. این نقطه شروع رسیدن به جذبه و گیرایی است.اما چگونه پذیرفتن بی چون و چرا را ابراز می کنید؟بسیار ساده است.تبسم می کنید!وقتی با دیدن اشخاص با شادی به انها لبخند می زنید، عزت نفس آنها خود به خود افزایش پیدا می کند.آنها احساس خوبی درباره خودشان پیدا می کنند. احساس مهم بودن و ارزشمند بودن می کنند. در ضمن، کسی را که این احساس را به انها می دهد، گرامی می دارند.در نظرشان، شما از جذبه و گیرایی برخوردار می گردید.

قدرشناسی و سپاسگزاری: هرگاه از دیگران به خاطر کاری که کرده اند قدرشناسی می کنید، بر عزت نفس آنها می افزایید. به آنها احساس ارزشمند بودن می دهید، به آنها این احساس را می دهید که موجوداتی مهم هستند. این گونه خود را با صلاحیت و توانمند احساس می کنند.تصویر ذهنی آنها رشد می کند و احترام به خود و حرمت نفسشان افزایش می یابد. اما چگونه این احساس عالی و خوشایند را به دیگران می دهید؟ بسیار ساده است.از آنها تشکر می کنید! در هر موقعیتی به آنها می گویید:متشکرم. عادت می کنید که از همه مردم جهان برای هر کاری که می کنند تشکر کنید. از همکارتان به خاطر کاری که می کند تشکر کنید، از فرزندانتان به خاطر کارهایی که می کنند و شما از آنها لذت می برید، تشکر کنید.

در اینجا به سود دوگانه و دو برابر می رسید. هرگاه به کسی تبسم می کنید و از او تشکر می نمایید، نه تنها عزت نفس و احساس مهم بودن او افزایش می یابد، بلکه خود شما هم احساس مهم بودن می کنید. هروقت کاری می کنید یا حرفی می زنید که در اثر آن دیگران خودشان را دوست و گرامی می دارند، خود شما لذت می برید. هرچه شما خودتان را بیشتر دوست داشته باشید،دیگران را به همان نسبت بیشتر دوست می دارید.و هرچه بیشتر خودتان را بیشتر دوست بدارید، کمتر نگران آن می شوید که آیا روی دیگران تاثیر خوب بر جای می گذاریدیا نمی گذارید.این گونه بر گیرایی خود می افزایید.

تایید و تصدیق: می گویند:بچه ها به خاطرش گریه می کنند، و مردان در طلب آن می میرند. در تمام مدت زندگی، همه انسان ها در ذهن نیمه هشیار خود به شدت نیازمند آن هستند که اعمال و رفتار و دستاوردهایشان مورد تایید و تصدیق واقع شود. هیچ اندازه ای از تایید و تصدیق برای همیشه باقی نمی ماند و احساس رضایت نمی دهد. این نیازی ادامه دار است، مانند نیاز به غذا و استراحت.کسانی که پیوسته مترصد فرصتی هستند که تایید و تصدیق خود را ابراز کنند، به هر جایی که بروند با استقبال روبرو می گردند.شاید بهترین تعریف تایید و تصدیق،"تحسین کردن" باشد. هرگاه از دیگران به خاطر کارشان تعریف می کنید، عزت نفسشان افزایش می یابد، نسبت به خود احساس خوبی پیدا می کنند.شما در نظرشان جالب تر به نظر می رسید، موجودی به شدت دوست داشتنی و جاذب و گیرا چهره می کنید.

هرگاه از دیگران به خاطر کاری که کرده اند قدرشناسی می کنید، بر عزت نفس آنها می افزایید. به آنها احساس ارزشمند بودن می دهید، به آنها این احساس را می دهید که موجوداتی مهم هستند

تحسین کردن: همان طور که آبراهام لینکن می گوید: همه موفق شدن را دوست دارند.وقتی دیگران را با تمام وجود تعریف و تحسین می کنید، خود به خود احساس بهتری درباره خودشان پیدا می کنند. احساس می کنند که کارشان را دیده اند و تحسین می کنند . احساس مهم بودن می کنند. خودشان را بیشتر دوست می دارند، شما را هم بیشتر دوست می دارند.تعریف کردن از کسی به خاطر مقاله ای که نوشته است، تعریف کردن از دیگران به سبب حرفی که زده اند یا ویژگی خاصی که بروز داده اند، و مثلا تعریف کردن ازاشخاص به خاطر سروقت بودن یا داشتن استمرار و مداومت، همه و همه نمونه هایی هستند که می توان به آنها اشاره کرد. همیشه مترصد کاری باشید که از آن تعریف کنید، و هرگاه که شما متوجه چیزی می شوید ،طرف مقابل شما را بیشتر دوست خواهد داشت و در شما جذبه و گیرایی بیشتری مشاهده خواهد کرد.

توجه کردن: شاید این از همه کیفیات مهم تر باشد. این قدرتمندترین اقدامات و رفتارها برای ایجاد عزت نفس و کلید رسیدن به جذبه و گیرایی فوری است. وقتی به دیگران توجه فراوان می کنید، احساس مهم بودن بیشتر می کنند و به همان اندازه شما را بیشتر دوست می دارند.

این پنج ابزار قدرتمند در خدمت افزایش عزت نفس نیز هستند که وقتی با تمرین کردن بر آنها احاطه کامل پیدا کنید، تبدیل به یکی از نفوذی ترین اشخاص در اجتماع و محیط کارتان می شوید.


منبع:مطالعات ارتباطی

بخش ارتباطات