تبیان، دستیار زندگی
کار کردن با چند ذهن و چند فکر یک مهارت است؛ مهارتی که در برخی کشورها چندان بر آن تاکید نشده و آموزشی برایش صورت نمی گیرد. کار یک تنه یعنی انرژی بیشتر و کیفیت پایین تر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یه فکر صدا نداره!

مشورت


کار کردن با چند ذهن و چند فکر یک مهارت است؛ مهارتی که در برخی کشورها چندان بر آن تاکید نشده و آموزشی برایش صورت نمی گیرد. کار یک تنه یعنی انرژی بیشتر و کیفیت پایین تر. توی دنیایی که پر است از دغدغه ها، یکه و تنها به همه چیز رسیدن کار آسانی نیست. از فکر انجام یک کار گرفته تا عمل برای راه انداختنش؛ هیچ کدام را نمی توان با یک ذهن و با یک دست پیش برد. دو فکر که واقعیت ها را از دو منظر می بینند. کارها را آرام تر اما آسان تر پیش می برند. کار گروهی ترکیبی است از بهترین ایده ایی که در کار فردی اجرا می شوند. کار گروهی یعنی نقد یک ایده خام و سپس تصمیم گیری مشترک؛ پس تک روی ممنوع!


از امروز تصمیم بگیرید تا تک روی نکنید ،مشورت و همفکری جزئی از زندگی تان باشد و نتیجه اش را در عمل ببینید.اما یزای اینکه به همفکری عادت کنید ، نا انتهای مقاله با ما باشید.

موضوعتان را پیدا کنید :

قبل از آنکه صحبت از یک کار گروهی را به میان بیاورید، باید دنبال ایده ای برای آن بگردید؛ ایده ای که بر آن مسلط باشید و آدم هایی را بشناسید که می توانند در انجامش به شما کمک کنند ایده یک کار گروهی، چیزی است که برای شما و اعضای گروهتان مهم است.

گوش کنید :

ایده را پیدا کرده اید، گروه را گرد هم آورده اید و حالا می خواهید در جلساتی برای انجام کارها مذاکره کنید آداب حضور در جلسه را رعایت کنید و برای یافتن ایده های جدید از میان حرف های دیگران حساس باشید زمانی نیاز است که شما صحبت کنید و زمانی باید تنها شنونده باشید اغلب ما نگرانیم که وقتی نوبت به ما برای حرف زدن می رسد، نتوانیم آنچه را که باید بگوییم و این نگرانی که تا جایی پیش می رود که حتی حرف های طرف مقابل مان را هم نمی شنویم. درست در همین لحظات است که ممکن است نکته اصلی ای را که باید در صحبت مان به آن اشاره کنیم نشنویم.

فداکار باشید:

شاید لازم باشد گاهی اوقات به خاطر منافع دیگران به منافع خودتان کمتر توجه کنید. همیشه هم پای منافع در میان نیست، گاهی دیگران نیاز دارند که حرفشان به کرسی بنشیند. اگر شما هرازگاه این فداکاری را در حق آنها بکنید، مطمئن باشید که آنها هم گاه خودشان را برای رضایت شما قربانی خواهند کرد.

مشورت

تشریک مساعی کنید:

چیزی که یک نفر می داند، ممکن است، کلید مشکلات فرد دیگری باشد اگر شما پذیرفته اید که کاری گروهی را پیش ببرید باید ایده هایتان را در اختیار دیگران قرار دهید و از این هراس نداشته باشید که کسی نظرتان را به نام خودش تمام کند. در بحث ها مشارکت کنید از این طریق است که می توانید یک ایده خام را که به ذهنتان رسیده است پرورش دهید و کامل کنید.

ارتباطتان را نزدیک تر کنید:

اگر گروهتان شکست می خورد یا پیروز می شود، در هر حال باید با هم گروهی هایتان در مورد علت آن شکست یا بر صحبت کنید نقاط ضعف و قدرت گروه را با کمک یکدیگر بشناسید و برای بهبود اوضاع تلاش کنید. اینکه دلایل موفقیت گروه را ارزیابی کنید راه بسیار خوبی است اما بهتر از آن این است که نقش خودتان را در آن پیروزی هم مورد ارزیابی قرار دهید و برای پر کردن نقاط ضعف تان تلاش کنید می توانید در این راه از هم گروه هایتان هم کمک بگیرید.

مراقب لحن و واژه ها باشید:

با هم گروه هایتان چطور صحبت می کنید ؟ آرام یا با تحکم. توجه کنید که در یک کار گروهی موقعیت افراد نسبتا برابر است و تفاوت ها تنها در پذیرش نقش های متفاوت در گروه است. پس مراقب نحوه حرف زدن تان با دیگران باشید به کسی توهین نکنید تا دیگران هم به شما احترام بگذارند و بر شخصیت استوارتان تکیه کنند.

همدل باشید:

موقعیت افراد گروه را درک کنید چه روزهایی آنها بیشتر به شما احتیاج دارند و چه لحظاتی به همدردی تان نیاز دارند؟ این باعث می شود که در موقعیت های سخت آنها هم شرایط شما را درک کنند.

ایده تان را کاملاً توضیح دهید و تلاش کنید با استدلال و منطق، نظر موافق دیگران را جلب کنید اشکالی ندارد اگر تغییراتی در آن ایجاد کنید.

دوست گروهتان باشید:

روابط دوستانه تان را با اعضای گروه گسترش دهید شاید لازم باشد گاهی با هم شام بخورید یا دسته جمعی به کوه بروید. روابط دوستانه گروهی که فراتر از کار شکل می گیرد می تواند بر کیفیت کار شما هم تاثیر بگذارد شاید بد نباشد بعد از هر پیروی آن را به اتفاق هم جشن بگیرید؛ جشنی که فقط برای شما و گروه شماست.

با مذاکره متقاعد کنید: 

یک کلام نباشید. ایده تان را کاملاً توضیح دهید و تلاش کنید با استدلال و منطق، نظر موافق دیگران را جلب کنید اشکالی ندارد اگر تغییراتی در آن ایجاد کنید. شما وارد یک کار گروهی شده اید و باید به این ایمان داشته باشید که چند فکر همیشه بهتر از یک فکر است.

صبور باشید:

شاید گاهی فکر کنید اگر تنها تصمیم می گرفتید تا حالا کارتان تمام شده بود؛ در حالی که یک موضوع ساده هفته ها در گروه تان به بحث گذاشته می شود؛ بی آنکه نتیجه داده باشد. این طور نیست هر جلسه بحث قسمتی از آن نتیجه است. شاید در روند تصمیم گیری همه چیز به آن سرعت پیش نرود اما نتیجه اش با آنچه فکر می کرده اید زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت.

همدیگر را درک کنید:

گاهی شما از هم گروه تان چیزی را می خواهید و فکر می کنید درخواستی منطقی است؛ در حالی که او با اصرار تقاضایتان را رد می کند. شاید اگر مهارت های ارتباطی را بهتر  بیاموزید و به او نزدیک تر شوید دلیلش را کشف کنید ممکن است شما از دو فرهنگ متفاوت باشید و قطعا در خانواده های متفاوت پرورش یافته اید طبیعی است که فهم شما از یک موضوع با فهم دیگری متفاوت باشد پس صبور باشید و استدلال هایش را بشنوید. شاید لازم باشد افراد را به شیوه خودشان قانع کنید.

متعهد باشید:

تعهد شما به تصمیم های گروه و کاری که با توافق انجام می دهید مهم ترین اصل است. شاید شما از اول با آن ایده موافق نبوده اید اما مهم این است که آن را پذیرفته اید پس بهانه گیری نکنید و به مسوولیت تان فکر کنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : همشهری مثبت

مقالات مرتبط :

از پیله خود خارج شوید

برای ما شدن ، گذشت کن!

آماده باش کامل!!

هدفمند باش و پیروز شو!

لذت گرفتن دست های تو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.