تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به بررسی لزوم داشتن برچسب سوخت برای خودرو ها اشاره شده و خودرو ها را از این نظر رده بندی کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داشتن برچسب مصرف سوخت‌ برای خودرو‌های داخلی الزامی است

برچسب سوخت

براساس استانداردهای تدوین شده انرژی توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت از اول مهرماه تولید خودروهای پرمصرف در ابتدا با جریمه و در ادامه با توقف خط تولید مواجه خواهد شد.

رامین رحیمیان، رییس گروه گزینش فناوری ناوگان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، افزود: از اول مهرماه تمامی خودروها باید برچسب مصرف سوخت بنزین را داشته باشند و همچنین وزارت صنایع باید با خودروهایی كه مصرف بالای سوخت دارند، جهت جریمه و تعطیلی خط تولید اقدام كنند.

به گزارش ایسنا، استاندارد مصرف سوخت براساس حجم خودروها توسط سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تعیین شده و توسط موسسه استاندارد نیز بر همین مبنا معیار مصرف سوخت خودروها تعیین شده است

برچسب انرژی بر اساس A بهترین و G بدترین تقسیم‌بندی شده و به ترتیب A، B، C، D، E، F و G خواهد بود. بر این اساس مزدا 323، هیوندای ورنای و سیناد كوپه در محدوده B مصرف سوخت قرار می‌گیرند حال آن كه در محدوده A یعنی بهترین حالت هیچ كدام از خودروهای ساخت داخل قرار ندارند..

در رده C نیز دوو ماتیز، پژو 206 و موسو به ترتیب قرار می‌گیرند. در محدوده D نیز پراید 141، پراید، پروتن سدان زانتیا، پروتن هاچ بك و دوو سیلو قرار می‌گیرند. ون كاروان نیز برچسب E را كسب كرده است. سپند PK، زانتیا، پژو پارس، نیسان ماكسیما، نیسان رونیز، نیسان سرانزا و موسو 3200 در مرحله f قرار دارند و پژو 405 و سمند نیز رتبه انرژی G را كسب كرده‌اند. پیكان ، پژو RD و آمبولانس مزدا نیز از نظر مصرف سوخت مردود شمرده می‌شوند.

بر اساس این گزارش كارشناسان بر این عقیده‌اند كه بر چسب انرژی به دلیل مشخص شدن مصرف هر خودرو در كاهش قیمت خودروهای پر مصرف تاثیر می‌گذارد.

بر اساس اطلاعات دریافتی طبقه‌بندی خودروها براساس سطح تصویر خودرو بوده است. به همین دلیل خودروها با سطح تصویر كمتر از 2/6 مترمربع كلاس MC بین 2/6 تا 8/6 كلاس SC بین 8/6 تا 2/7 كلاس C بین 2/7 تا 76 M/، 7/6 تا 8 L، 8 تا 92 VL/ و اندازه تصویر بیش از 2/9 مترمربع كلاس EL محسوب می‌شود.

همچنین خودروها برای سال 83 به ترتیب برای MC و SC، C، M و L به ترتیب باید كمتر از 4/8 و 2/9، 5/10، 1/11 و 4/13 مصرف داشته باشند . این استانداردها هر سال سخت‌تر شده به گونه‌ای كه كلاس MC كه در سال 83، 4/8 لیتر مصرف سوخت قابل قبول خواهد بود، در سال 86 باید زیر 7 لیتر مصرف داشته باشد. در سال 86، كلاس MC و SC، C، M و L به ترتیب باید زیر 7، 9/7، 3/8، 8/8 و 11 لیتر مصرف داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید، پاترول شش سیلندر با مصرف 32 لیتر در هر 100 كیلومتر، بیشترین میزان و دوو ماتیز با مصرف 5/8 لیتر در 100 كلیومتر، كمترین میزان مصرف را در بین خودروهای داخلی در حال تردد دارند.

برآوردها، بر روی برخی دیگر از خودروهای داخلی نیز نشان می‌دهد، پژو ‌206 با 9 لیتر، پراید با 4/10 لیتر، سمند با 6/13 لیتر، پژو ‌405 با ‌14 لیتر، پژو آر‌دی 5/15 لیتر، و پیكان ‌1600 انژكتوری با 8/15 لیتر در هر 100 كیلومتر، میانگین مصرف سوخت را به خود اختصاص می‌دهند.

حال باید توجه داشت براساس اعلام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به دلیل تكنولوژی قدیمی استفاده شده در اكثر خودروهای ساخت داخل میانگین میزان مصرف سوخت خودروهای در حال تردد كشور در مقایسه با خودروهای هم‌رده روز دنیا بین ‌47 تا ‌165 درصد بیشتر است

منبع : www.irancar.com