تبیان، دستیار زندگی
وی اظهار داشت: در صورتی به شیعیان برای ساخت مسجد اجازه می‌دهند که فقط در منطقة خود مسجد بسازند اما در مناطقی جدید که شیعیان و اهل سنت با هم زندگی می‌کنند به آنها اجازه نمی دهند. از این رو، شیعیان در خانه‌های بزرگ گرد آمده نماز می‌خوانند. اما از چندین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگذشت رهبر شیعیان عربستان


مرحوم شیخ محمد علی عمری این عالم بزرگ شیعی مدتهای مدیدی در زندانهای وهابیان سعودی گذراند، اما پس از رهایی مسجد شیعیان در مرکز مدینه را مرکز فعالیتهای خود قرار داد و با رونق دادن به آن نقش موثری در اتحاد شیعیان مدینه داشت.


شیخ عمری

خانواده "عمری" از جمله کسانی هستند که موفق شده اند از شیعه حمایت کنند و راه آن را ادامه دهند. پدر آیت الله العمری از علما و وکیل و نمایندة آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی در نجف بود. جد ایشان «الشیخ احمد العمری» نیز از علما بودند که متاسفانه تاریخچة زیادی دربارة ایشان در دست نیست.

شیخ محمد علی عمری از شیعیان به نام عربستان صبح یکشنبه به دیار حق شتافت در حالی که هزاران نکته از زندگی این مجاهد ناگفته مانده است.

شیخ کاظم عمری فرزند مرحوم شیخ عمری می گوید: پدرم یکبار در رؤیایی صادقه خود را در حال سفر به مدینه می­بینند که امیرمؤمنان وی را به اسم خطاب می‌کنند و می­پرسند: کجا می‌روی؟ پاسخ می­دهد: مدینه! حضرت می‌فرمایند: «زود برگرد که در آنجا ناله‌ها برخواهد خاست و حوادثی عظیم در راه است». ایشان در نجف با جدیتی بیشتر به درس و تحصیل ادامه می‌دهند و وقتی از ارتحال پدرشان با خبر می‌شوند آیت الله سید ابوالحسن برایشان در مدرسه «شربیانی» مجلس فاتحه برگزار می‌کند.

مزرعه آیت الله عمری وقف کریم اهل بیت است

وی افزود: پدرم زمانی که در نجف زندگی می­کرد با تنگناها و دشواریهای بسیار مالی روبرو بود اما پس از مدتی خدا در زندگیش گشایشی ایجاد کرد طوری که  او توانست اندک سرمایه‌ای جمع کند و در مدینه مزرعه‌ای بخرد. در این مزرعه چاهی وجود دارد که معروف است آن را رسول الله به یک پیرزنی هدیه و دعا کردند که خدا خیری کثیر در آن قرار دهد.

شیخ عمری

بعدها این مزرعه توسعه یافت. امروز مزرعه با همة محصولاتش وقف کریم اهل بیت و پذیرایی از میهمانان ایشان است.

وی افزود: آیت الله العمری در نجف با شرایطی سخت مواجه بوده­اند و با شهریة اندکی که داشتند تنها می­توانستند وسائل ضروری و نان تهیه کنند اما با جدیت تحصیل و زندگی زاهدانة خود را ادامه دادند و در پی رفاه نبودند زیرا خداوند نورانیت علم را در گرسنگی و غربت نهاده است پس باید هجرت کرد، سختی را تحمل نمود و صبر پیشه کرد. آن زمان، سطح زندگی و معیشت در عراق بسیار سخت بود به طوری که پدرم می­گفت: یکبار برای غسل مجبور شدند حصیر خود را آتش بزنند تا بتوانند برای فریضة نماز صبح آب را در آن سرما گرم کنند.بیان این نکته هم خالی از لطف نیست که علما در مسائل عبادی و نماز اینگونه بوده‌اند.

سرپرستی امور شیعیان مدینه

وی اظهار داشت: وقتی مرجعیت نجف به آقای حکیم رسید آیت الله حکیم پدرم را مکلف کرد تا برای سرپرستی امور شیعیان به وطن بازگردد و در مدینه به مؤمنان خدمت کند. مرحوم شیخ العمری با زحمات فراوان این حوزة شیعی را در میان فشارهای بسیار حفظ کرد و در آن احکام دین و معارف را آموزش و طلاب را پرورش داد و آنها را برای تبلیغ به مناطق مختلف عربستان فرستاد. وی احکام، فقه و حدیث تدریس می کرد و به برگزاری مجلس عزای امام حسین و ملاقات با مؤمنان در موسم حج و دیدار با شخصیتها و علمای جهان اسلام اهتمام  ویژه­ای داشت.

فرزند مرحوم شیخ عمری گفت: شیعیان در این دو منطقه (احساء و قطیف) حضور دارند. البته در مدینة منوره هم هستند که به «نخاوله» معروفند اما شمارشان اندک است. گفتنی است شماری از شیعیان مدینة منوره از اشراف آن شهر به شمار می‌روند.

امام جماعت حسینیه شیعیان ادامه داد: شیعیان از قدیم در مناطق خود مساجدی مخصوص به خود داشته­اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حتی چند سال پیش از این رویداد در منطقه قانونی صادر شد که بر اساس آن شیعیان حق ساختن مسجد را ندارند. به بیان دیگر، از 35 سال قبل شیعیان را از ساختن مسجد بازداشتند. از این‌رو، همان مساجد قدیمی و حسینیه­ها پابرجا و دایر است که البته می توانند آنها را تعمیر کنند.

شیخ عمری

وی اظهار داشت: در صورتی به شیعیان برای ساخت مسجد اجازه می‌دهند که فقط در منطقة خود مسجد بسازند اما در مناطقی جدید که شیعیان و اهل سنت با هم زندگی می‌کنند به آنها اجازه نمی دهند. از این رو، شیعیان در خانه‌های بزرگ گرد آمده نماز می‌خوانند.

اما از چندین وقت پیش، آنان را از این کار هم باز داشته­­اند.حسینیه‌های موجود، از سالها پیش بر جا مانده‌اند و ساختن حسینیة جدید در عربستان ممنوع است. اکنون با اجازة دولت عربستان شیعیان می­توانند مسجد بسازند اما ساختن حسینیه همچنان ممنوع است.

آیت الله شیخ محمد علی عمری از علمای شیعه عربستان صبح یکشنبه و پس از یکدوره بیماری سخت دارفانی را وداع گفت.

وی که حدود 100 سال سن داشت از یک هفته پیش و در پی وخامت وضع جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود که سحرگاه امروز به دیدار معبود شتافت.

شیخ محمد علی عمری متولد سال 1332 هجری قمری در مدینه منوره در سن 16 سالگی برای تحصیل معارف اهل بیت (ع) به نجف اشرف هجرت کرد و پس از طی تمامی مراحل دروس حوزوی به مدینه منوره بازگشت و به ترویج احکام الهی پرداخت.  این عالم بزرگ شیعی مدتهای مدیدی نیز در زندانهای وهابیان سعودی گذراند، اما پس از رهایی از بند مسجد شیعیان در مرکز مدینه را مرکز فعالیتهای خود قرار داد و با رونق دادن به آن نقش موثری در اتحاد شیعیان مدینه داشت.


منبع:خبرگزاری مهر

بخش سیاست