تبیان، دستیار زندگی
باید از این استعدادها به نحوی صحیح استفاده شود، متاسفانه با وجود این كه هنر معنای وسیعی دارد؛ ولی در برخی جوامع یك معنای مبتذل در اذهان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمند از نگاه آیت الله صافی

هنرمند از نگاه آیت الله صافی

این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه استفاده صحیح از هنر و استعداد‌های الهی را بهترین راه قدردانی از نعمت‌های الهی دانست و افزود: باید از این استعدادها به نحوی صحیح استفاده شود، متاسفانه با وجود این كه هنر معنای وسیعی دارد؛ ولی در برخی جوامع یك معنای مبتذل در اذهان دارد.


آیت‌الله العظمی صافی در دیدار با اعضای برگزار کننده‌جشنواره‌هنرهای آسمانی گفت: هنر واقعی استفاده صحیح از نبوغ و استعدادهای بشری است. این مرجع تقلید در این دیدار با قدردانی از برگزاری این جشنواره اظهاركرد: از شما تشكر می‌كنم كه این نیات پاك را دارید و اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌ای كرده‌اید.

وی با بیان این كه ظرافت‌های فراوانی از سوی خداوند متعال در وجود انسان قرار داده شده است، تصریح كرد: باید قدردان این استعدادها و نبوغی كه در انسان است باشیم و شاکر این نعمات باشیم.

آیت الله صافی:وجود شعرا و شعرهای الهی نشان این است كه انسان دارای باطن پاكی است و با غیب در ارتباط است؛ زیرا امكان ندارد از انسان این‌گونه شعرهای توحیدی صادر شود؛ ولی با غیب در ارتباط نباشد.

این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه استفاده صحیح از هنر و استعداد‌های الهی را بهترین راه قدردانی از نعمت‌های الهی دانست و افزود: باید از این استعدادها به نحوی صحیح استفاده شود، متاسفانه با وجود این كه هنر معنای وسیعی دارد؛ ولی در برخی جوامع یك معنای مبتذل در اذهان دارد.

وی هنر اسلامی را دارای پیشینه بسیار غنی و قوی یاد كرد و به نقل از دكتر گوستاولون فرانسوی ادامه داد: این نویسنده فرانسوی در كتاب تمدن اسلام و عرب می‌نویسد، مسلمانان وقتی به وسیله هدایت‌های اسلام، هنر را اسلامی كردند، هنر گرایش‌های بهتری پیدا كرد و آثار هنری خود را در مسائل مذهبی به نمایش گذاشتند.

آیت‌الله العظمی صافی از شعر به عنوان یكی از هنرهای الهی نام برد و افزود: وجود شعرا و شعرهای الهی نشان این است كه انسان دارای باطن پاكی است و با غیب در ارتباط است؛ زیرا امكان ندارد از انسان این‌گونه شعرهای توحیدی صادر شود؛ ولی با غیب در ارتباط نباشد.

وی با بیان این كه هنر در تربیت و روح مردم تاثیر فراوان دارد، یادآور شد: رشته‌های هنری فراوانی وجود دارد كه باید به درستی و براساس موازین شرعی از آن استفاده كرد؛ اگر از اینها درست استفاده كنیم می‌توانیم مردم را هدایت ‌كنیم.

وی از نهج‌البلاغه به عنوان هنری فوق‌هنرهای بشری یاد كرد و آن را یكی از هنرهای امیرمومنان حضرت علی علیه السلام دانست.

این مرجع تقلید جهان تشیع، هنر را دارای ابعاد مختلفی برشمرد و هنر همسرداری، درست زندگی كردن و هنر زندگی و اقتصاد را از جمله انواع هنرها یاد كرد و افزود: هنرهای فراوانی در وجود انسان‌ها نهفته است كه باید همه این هنرها استخراج شود و به درستی استفاده شود.

وی با توجه به تاثیر شعر در انسان، به عنوان نمونه، اشعاری از فردوسی را خواندند و تاكید كرد: گاهی یك شعر به قدری در انسان تاثیر می‌گذارد كه خطابه و سخنرانی آن تأثیر را نخواهد داشت. استعدادهای فراوانی در وجود انسان نهفته است كه باید این هنرها شناسایی و به عنوان هنر و جمال بشریت معرفی شود؛ زیرا هنر اهمیت بسیار زیادی دارد ولی انسان از آنها غافل است.

آیت الله العظمی صافی در پایان در توصیه‌هایی به طلاب گفت: هر چه به این نكات الهی بیشتر توجه كنید موجب خداشناسی و كمال بیشتر انسانی می‌شود و رشد فكری و معنوی انسان را رقم خواهد زد و باید دقت شود که شرع و دستورات شرعی در هنر رعایت كرد.

بخش هنری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا