تبیان، دستیار زندگی
شاید در جریان پروژه هر کودک یک لب تاپ بوده باشید این پروژه که توسط گروهی از دانشمندان به نام OLPC راه اندازی شده هدف خود را فراهم کردن یک کامپیوتر قابل حمل ابتکاری برای کودکان فقیر در سراسر جهان اعلام نموده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر کودک یک لپ‌تاپ

شاید در جریان پروژه "هر کودک یک لپ تاپ" بوده باشید این پروژه که توسط گروهی از دانشمندان به نام OLPC راه اندازی شده  هدف خود را فراهم کردن یک کامپیوتر قابل حمل ابتکاری برای کودکان فقیر در سراسر جهان اعلام نموده است.

اگرچه از ابتدای تشکیل این گروه حرف و حدیث های فراوانی عنوان شده که به عقیده مخالفان، کشور‌های در حال توسعه نیاز به غذا، سوادآموزی و ... دارند، نه لپ‌تاپ آن هم برای کودکان! این افراد معتقدند که این پروژه از ابتدا محکوم به فنا بوده است.

ولی پروژه OLPC همچنان به کار خود ادامه می دهد و امسال هم مدیران آنها از جمله نیکلا نگروپونته بنیانگذار طرح OLPC  در نمایشگاه CES حضور داشت و آنها که تحت تاثیر تنوع گسترده و هزینه پایین تبلت‌ها شدند تصمیمات جدیدی در مورد این طرح اعلام نمودند آنها که به هدف خرید قطعات ارزان‌قیمت و کم مصرف برای کشورهای در حال توسعه راهی لاس وگاس شده بودند.

گروه OLPC به تازگی کامپیوتری را ساخته اند که می تواند به تبلت تبدیل گردد اما برنامه آنها برای سال 2012 ارائه یک دستگاه مجزاست.

شود، اما تیم فعال در این پروژه تصمیم دارند تا سال 2012 یک دستگاه مجزا را به مردم این کشورهای در حال توسعه ارائه کنند.

گروه OLPC بزرگترین چالش خود را در ارائه و توزیع این لپ تاپ ها کاهش مصرف برق آنها می داند،

لپ تاپ مدل  XO-1.75از ابتدای مهر سال آینده در حقیقت پس از اتمام تعطیلات تابستان به مدارس کشورهای در حال توسعه جهان ارائه خواهد شد.

این لپ تاپ که 165 دلار قیمت دارد جایگزین مدل قبلی است که با قیمت 199 دلار در میان  بیش از 2 میلیون کودک توزیه شده است.

آنها بزرگترین چالش خود را در ارائه و توزیع این لپ تاپ ها کاهش مصرف برق آنها می داند،

McNierney که هم اکنون سمت مدیر بخش فن‌آوری OLPC را بر عهده دارد در گفتگ. با گزارشگر BBC عنوان نمود که آنها موفق شدند وات مصرفی لپ تاپ‌ها را از 5 وات به 2 وات کاهش دهند و این موضوع با استفاده از چیپ‌های ARM امکان پذیر شده است.

زمانی که گزارشگر از او پرسید : چه مدت باطری می تواند شارژ را در خود نگه دارد مخصوصا زمانی که ممکن است بچه ها به برق دسترسی نداشته باشند.

او عنوان نمود که این موضوع مهمترین مشکل آنهاست همچنین اضافه نمود که با طراحی جدید آنها، لپ تاپ ها قادرند بین 7 تا 8 ساعت بدون نیاز به برق مورد استفاده قرار گیرند. وی افزود تیم آنها امیدوار است با جایگزین کردن تبلت ها این زمان را به  10 تا 12 ساعت افزایش دهد.

مادربرد XO-1.75 که قطعات لپ تاپ بر روی آن سوار است، در پشت نمایشگر لپ تاپ قرار گرفته است به همین دلیل به آسانی این امکان وجود دارد که نمایشگر لپ‌تاپ را به طور کامل چرخانده شود.

یکی از حامیان اصلی پروژه تبلت OLPC شرکت مارول است. قرار است تراشه ها و پردازنده‌های ساخت این شرکت در تعدادی از تبلت‌های OLPC به کار برده شوند. McNierney هم در این باره عنوان کرد: «قیمت ارزان قطعات یکی از مهم ترین عوامل موفقیت اپل در فروش بیش از 7.5 میلیون تبلت در سال گذشته بود. وی گمان می کند که این گروه هم بتوانند چنین موفقیتی را تکرار کنند وی افزود که آنها تصور نمی کردند که بتوانند هزینه خرید این دستگاه ها  را تقبل کنیم تا این که در سال گذشته قیمت آنها تا 50 درصد کاهش یافت بنابر این آنها امیدوارند تبلتهای ارزان قیمت تری را راهی کشورهای جهان سوم کنند.

بنابر آنچه گفته شد OLCP امیدوارست که به جای لپ تاپ، تبلتهای ارزان قیمتی را که بعضا کارایی مناسبی را داشته باشند و بین 10 تا 12 ساعت بدون نیاز به شارژ طی کنند وارد بازار نماید.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

سایت: BBC

مطالب مرتبط:

بهترین تبلت CES کدام است؟

لوکس‌ترین‌های لاس‌وگاس