تبیان، دستیار زندگی
کافی‌ست تصمیم بگیرید لپ‌تاپ، موبایل، تلویزیون و یا هر محصول دیگری را بخرید آن وقت است که میان این همه برند گیج می‌شوید و تازه این اول کار است. هر برندی برای خودش چندین سری دارد و هر سری چندین محصول!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور وسایل الکترونیکی بخریم؟


کافی‌ست تصمیم بگیرید لپ‌تاپ، موبایل، تلویزیون و یا هر محصول دیگری را بخرید آن وقت است که میان این همه برند گیج می‌شوید و تازه این اول کار است. هر برندی برای خودش چندین سری دارد و هر سری چندین محصول!

با چنین وضعیتی انتخاب شما بسیار سخت می‌شود. شما میان این همه مارک و برند و محصولات لوکس گیر می‌کنید و نمی دانید تفاوت هر محصول با دیگری در چیست و سوال‌های زیادی در ذهنتان مطرح می‌شود.


می خواهید بدانید چرا یک محصول با کانفیگ مشابه دارای قیمت بالاتری است؟ چرا بعضی برندها محبوبیت خاصی دارند؟ گارانتی چیست؟ وارانتی محصولات به چه صورت است؟ چطور بفهمیم یک محصول تقلبی است و یا غیر تقلبی؟ زیبایی ملاک شماست و یا کیفیت؟ و سوال مهمتر این است که شما می‌خواهید چقدر هزینه کنید؟

چطور وسایل الکترونیکی بخریم؟

این همه تنوع در عین اینکه شما را گیج می‌کند به شما وسعت انتخاب بیشتری می‌دهد. تمام برندها تلاش می‌کنند نظر شما را جلب کنند پس وضعیت بازار روی هم رفته مطلوب است و شما باید بهترین محصول را مناسب شرایط خودتان انتخاب کنید.

قدم اول

اولین مرحله برای خرید وسایل الکترونیکی نیاز سنجی است. نیاز سنجی به چه معناست؟ فرض کنید آخرین کانفیگ برای پردازنده لپ تاپ در بازار Ci7 با 6 گیگابایت کش و 6 گیگابایت حافظه رم است. در عین حال کار شما با لپ تاپ در حد مرور در اینترنت و کارکردن با آفیس است. در این شرایط خریدن همچین مدلی بی فایده است. شما پول بیشتری برای وسایلی که هرگز از آنها استفاده نمی‌کنید پرداخت می‌کنید.

تحت تاثیر جو بازار و فروشندگان قرار نگیرید. به فرض اینکه مدل پیشنهادی فروشنده بهترین مدل است محصولی را نخرید، ببینید نیاز شما چیست و شما چه انتظاراتی از محصول دارید. پس در ابتدا تمامی نیازهایتان از محصول را لیست کنید.

قدم دوم

بودجه را تعیین کنید. ببینید چقدر می‌توانید هزینه کنید. در حال حاضر شما با هر مبلغ متعارفی می‌توانید وسایل الکترونیکی مورد نظرتان را خریداری کنید. پس نگران نباشید و بودجه خودتان را مشخص کنید.

قدم سوم

به هیچ وجه تحت تاثیر متعصبین برندهای مختلف قرار نگیرید. اگر با خوره‌های گجت‌ سر و کار ندارید منظور من را خوب متوجه نمی‌شوید. برای مثال آدم‌های وجود دارند که معتقدند گوشی موبایل فقط نوکیا یا فقط سونی اریکسون و حتی سر این موضوع دعوا هم می‌کنند! عده‌ای هم هستند که روی اپل تعصب شدید دارند و بقیه گوشی‌های هوشمند را به حساب نمی‌آورند! این داستان ادامه دارد و برای هر برندی صادق است.

چطور وسایل الکترونیکی بخریم؟

شما نباید گول این افراد و تبلیغات آنها را بخورید. این موضوع را جدی بگیرید. تمامی این برندها خوب هستند. شما باید بسته به نیازسنجی که در قدم اول کرده‌اید برند و محصول خودتان را انتخاب کنید. باز هم مبگوبم، ویروس خوره‌ها را جدی بگیرید!

قدم چهارم

بسته به اینکه چه محصولی می‌خواهید بخرید در اینترنت به جستجو بپردازید. انواع مدل‌ها را ببینید. مشخصات آنها را بخوانید. اگر از اصطلاحی سر در نمی‌آورید آن را گوگل کنید یا از کسی بپرسید. سعی کنید جدیدترین محصولات هر برند را ببینید. در حال حاضر سایت‌های زیادی هستند که به بررسی تک تک محصولات دیجیتالی به زبان فارسی پرداخته‌اند. خواندن مطالب این سایت‌ها برای شما بسیار مفید خواهد بود.

قدم پنجم

بعد از کمی تحقیق در اینترنت، به چندتا مرکز خرید مراجعه کنید. ترجیحا به مجتمع‌های تجاری بروید تا در یک مکان مشخص بتوانید از ده‌ها فروشگاه دیدن کنید.

چطور وسایل الکترونیکی بخریم؟

از فروشگاه‌ها لیست قیمت محصولات را بگیرید و آنها را با بقیه فروشگاه‌ها مقایسه کنید. اطلاعات و مشخصات دستگاه را نیز مقایسه کنید. از فروشندگان در مورد تفاوت محصولات و سری‌های مختلف سوال بپرسید. اگر محصول خاصی در نظرتان است، اطلاعاتی که از اینترنت پیدا کرده‌اید را با فروشنده در میان بگذارید تا از صحت و سقم آنها با خبر شوید.

از سوال کردن خجالت نکشید. اصلا مهم نیست که شما نمی‌دانید خروجی HDMI چیست و انواع صفحات لمسی چه تفاوتی با هم دارند. فروشنده اگر می‌خواهد اجناسش را بفروشد وظیفه دارد به شما کمک کند. پرسیدن حق شماست. من به شخصه با فروشندگانی مواجه شده‌ام که حتی به خودشان زحمت جواب دادن به مشتری را نمی‌دهند. اگر با چنین مواردی رو به رو شدید خیلی راحت از فروشگاه بیایید بیرون. بدانید شما هیچ تعهدی ندارید تا از آن فروشگاه خرید کنید. تا دلتان بخواهد فروشگاه هست و فروشندگان با اخلاق و مشتری مدار.

قدم ششم

بعد از انتخاب برند و سری و محصول، به دنبال فروشگاهی بگردید که بهترین و معتبرترین گارانتی را عرضه می‌کند. خرید کردن با گارانتی معتبر گرانتر است ولی در عین حال خیالتان راحت تر است. مثلا اگر دارید یک گوشی 500 هزارتومانی می‌خرید، پرداختن 20 هزار تومان بیشتر برای خرید از گارانتی معتبر آنقدر تفاوتی در هزینه ایجاد نمی‌کند.

امیدوارم از خریدتان راضی باشید و لحظات خوبی را با گجت جدیدتان تجربه کنید.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان