تبیان، دستیار زندگی
مهارت در رانندگی از جمله عوامل بسیار مهم در نحوه عملکرد صحیح و همچنین در عرصه ترافیک است . لذا عدم تبحر راننده در کنترل وسیله نقلیه و عکس‌العمل‌های نامناسب در هنگام برخورد با سوانح احتمالی، منشا بسیاری از تصادفات رانندگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكات ایمنی در رانندگی

ایمنی در رانندگی.

مهارت در رانندگی از جمله عوامل بسیار مهم در نحوه عملکرد صحیح و همچنین در عرصه ترافیک است . لذا عدم تبحر راننده در کنترل وسیله نقلیه و عکس‌العمل‌های نامناسب در هنگام برخورد با سوانح احتمالی، منشا بسیاری از تصادفات رانندگی است. قبل و هنگام رانندگی باید نکاتی را در نظر داشت تا رانندگی با بیشترین ایمنی انجام شود ، در زیر به نکاتی در مورد این موضوع اشاره شده است.

1-   با آرامش وبا برنامه ریزی از منزل خارج شوید .

2- حتما قبل از حرکت خودرو را بازدید کنید و قبل از روشن نمودن خودرو ضمن بستن کمربند ایمنی آینه ها را نیز تنظیم کنید تا دید کور نداشته باشید .

3-  سعی کنید کمی زودتر از مبدا حرکت کنید و بدانید که احتمال اینکه در چنین روزهایی شما به گره های ترافیکی برخورد میکنید زیاد است، بنابراین حتما باید با حوصله باشید وگرنه با یک حرکت اشتباه دیگران شما فشار خونتان افزایش میابد واین افزایش فشار خون باعث میشود که شما عکس العمل سریعتری داشته باشید .

4- رعایت فاصله را با خودروهای جلویی

5- طبق ماده ۱۴۹ قوانین راهنمایی ورانندگی شما درحین رانندگی حق صحبت کردن وآشامیدن وسیگار کشیدن ویا با گوشی موبایل حرف زدن ممنوع است ودر حین حرکت انجام دادن این رفتارها تخلف محسوب میشود در ضمن حادثه ساز نیز میباشد .

6- سعی کنید مسیری را انتخاب کنید که بار ترافیکی آن سبکتر است

7- از آنجا كه مرگهای ناشی از ضربه سر با استفاده از كمربند ایمنی تا 25% كاهش می‌یابد، باید در طول مسیر همواره كمربندهای ایمنی را بسته نگهدارید.

8- صندلی عقب ایمن‌ترین محل برای كودكان است، از قرار دادن آنان در آغوش خود، در صندلی جلو، بیرون از صندلی مخصوص كودكان، پشت شیشه اتومبیل و صندلی عقب اجتناب كنید.

9- از كشیدن سیگار، صحبت كردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، مشاجره و شوخی و ... بدلیل كاهش تمركز در حین رانندگی خودداری كنید.

10- پرخاشگری، لجبازی و غرور از عوامل اصلی در بروز حادثه هستند ضمن پرهیز از آن، با چنین رانندگانی با احتیاط برخورد نمایید و پلیس را درجریان قرار دهید.

11- در صورت مصرف داروهایی كه بر هشیاری و سرعت واكنش شما در رانندگی تأثیر منفی دارند، از رانندگی خودداری كنید.

12- در زمان بروز خستگی و كم خوابی از رانندگی خودداری كنید.

13- به كودكان خود آموزش دهید كه در حین حركت از بازی كردن بادستگیره‌های اتومبیل، بازكردن در و قراردادن دست و سرخود خارج از پنجره اتومبیل خودداری كنند.

14- کمربند ایمنی را فراموش نکنید.

در شرایط خاص چون مه، برف و باران، رعایت نکات ایمنی سلامت جان راننده و سرنشینان خودرو را تضمین می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است دید راننده کاهش یابد، که ممکن است ناشی از تاریکی زیاد، برف، مه، باران، دود و یا حتی نور زیاد باشد

آموزش ایمنی در رانندگی به صورت تصویری

گرد آورنده: آموت سر

بخش دانش و زندگی تبیان