تبیان، دستیار زندگی
تالیف: قیصری، مهدی تاریخ انتشار: دى 1384 تعداد صفحات: 248 قیمت: 15000 ریال شابک: 3-101-419-964 قطع: رقعی نوبت چاپ: اول شمارگان: 3000 معرفی کتاب: ایران به علت موقعیت استراتژیك خود همواره مورد توجه دول استعمارگر بوده است. زما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبری به نام نواب


تالیف: قیصری، مهدی

تاریخ انتشار: دى 1384

تعداد صفحات: 248

قیمت: 15000 ریال

شابک: 3-101-419-964

قطع: رقعی

نوبت چاپ: اول

شمارگان: 3000

معرفی کتاب: ایران به علت موقعیت استراتژیك خود همواره مورد توجه دول استعمارگر بوده است. زمانی كه موج استعمار به سواحل ایران رسید زمینه‏ی روی كار آمدن حكومت وابسته و تأمین‏كننده‏ی منافع استعمارگران نیز فراهم شد. انقلاب مشروطه كه در واقع واكنشی در مقابل این شكست‏ها و دخالت‏ها بود ناكام ماند و در جریان جنگ اول جهانی، بیگانگان بر مملكت استیلا یافتند. پس از جنگ، انگلیسی‏ها رضاخان را بر سر كار آوردند و حكومت دیكتاتوری رضاشاه برای تحمیل تجدد فرمایشی به ملت ایران به سخت‏ گیری بر علما و تعطیل مراسم مذهبی و سركوبی هرگونه ندای آزادی‏خواهی پرداخت.

حكومت رضاشاه دین را عامل عقب‏ماندگی جامعه معرفی می‏كرد و به شدت با مظاهر دینی می‏جنگید. كشتار مردم در واقعه‏ی گوهرشاد شاهدی بر این مدعاست. پس از تبعید رضاشاه از ایران، گروهی از تئوریسین‏های ضد دین با حمایت حكومت هر روز بخشی از اعتقادات دینی را به چالش می‏كشیدند كه این امر برای علمای نجف، كه قطب دینی جهان اسلام بودند، قابل‏تحمل نبود. از این رو، صدور فتوا برای قتل احمد كسروی را باید از این منظر دید. جمعیت فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی با دغدغه‏ی مذهبی شكل گرفت و تحت رهبری خردمندانه‏ی ایشان با مظاهر استبداد و استعمار جنگید. قتل اشخاص وابسته‏ای همانند رزم‏آرا، هژیر و.. كه مانع اصلی بر سر راه ملی شدن صنعت نفت بودند، بخشی از كارنامه‏ی درخشان فعالیت این گروه است؛ آنان بدون شك در ملی شدن صنعت نفت سهم عمده‏ای داشتند.

این كتاب در صدد است تا یك دهه مبارزه فدائیان اسلام را تحت رهبری نواب برای خواننده بازگو كند.