تبیان، دستیار زندگی
سازمان جهانی گردشگری با پیش‌بینی رشد 5 درصدی گردشگری در جهان تا سال 2020 اعلام كرد در بخش جنوبی آسیا، کشورهای هند، ایران و نپال با بیشترین رشد و رونق در صنعت گردشگری خود مواجه خواهند شد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادعاهای متناقض درباره گردشگری ایران

آمار


سازمان جهانی گردشگری با پیش‌بینی رشد 5 درصدی گردشگری در جهان تا سال 2020 اعلام كرد در بخش جنوبی آسیا، کشورهای هند، ایران و نپال با بیشترین رشد و رونق در صنعت گردشگری خود مواجه خواهند شد!

این سازمان در تازه ترین گزارش خود اعلام كرده است که میزان مسافرت های انجام شده در جهان تا سال 2020 به بیش از 1.6 میلیارد سفر خواهد رسید و صنعت گردشگری جهان تا این سال با رشد و رونق چشمگیری روبرو خواهد شد.


بر این اساس اروپا تا سال 2020 بیشترین تعداد گردشگر خارجی را جذب خواهد و تا سال 2020 بیش از 777 میلیون سفر به كشورهای اروپایی انجام خواهد شد. شرق آسیا و منطقه اقیانوسیه نیز با جذب 397 میلیون مسافر و آمریكا با 282 میلیون گردشگر و آفریقا و خاور میانه نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

منطقه جنوب آسیا نیز با رشد چشمگیری در زمینه صنعت گردشگری روبرو خواهد شد و كشورهای هند، ایران، نپال، سریلانكا و مالدیو با بیشترین رشد این صنعت روبرو می شوند.

اردن، مصر، سوریه، ترکیه، عربستان نیز به ترتیب به دنبال لبنان هستند و سعی در گرفتن گوی سردمداری توریسم منطقه خاورمیانه دارند. اما شاید تاسف برانگیزتر از همه این باشد که بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، در 10 سال آینده ایران در رتبه های آخر این رده‌بندی و تنها بالاتر از سوریه قرار خواهد گرفت

این در حالی است که چند روز قبل، شورای جهانی سفر و گردشگری درگزارش های خود از بررسی رونق توریسم در 181 کشور جهان اعلام کرد که سیر نزولی گردشگری در ایران، در 10سال آینده ادامه خواهد داشت.

در این گزارش که توسط کارشناسان شورای جهانی گردشگری و به کمک دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد تهیه شده بود، میزان درآمد کشورها از صنعت توریسم در بازه های زمانی 10 ساله بررسی و پیش بینی شد که ایران تا سال 2020 با رکود یک دهم درصدی در جذب درآمدهای توریسم، مواجه خواهد بود که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی حاصل از گردشگری را از 3.9 به 3.8 درصد کاهش می دهد.

آمار

بررسی های انجام شده توسط شورای جهانی گردشگری نشان می دهد که در خاورمیانه رقبای سرسختی مانند لبنان و اردن، جایگاه ایران را در گردشگری منطقه رو به انحطاط برده اند. به طوری که لبنان با 37.6 درصد رشد در تولید ناخالص داخلی از گردشگری، رو به رو است و این رقم برای ایران به 3.9 درصد می رسد!

اردن، مصر، سوریه، ترکیه، عربستان نیز به ترتیب به دنبال این کشور هستند و سعی در گرفتن گوی سردمداری توریسم منطقه خاورمیانه دارند. اما شاید تاسف برانگیزتر از همه این باشد که بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، در 10 سال آینده ایران در رتبه های آخر این رده‌بندی و تنها بالاتر از سوریه قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر نام فرانسه، امریکا و چین در صدر فهرست 10مقصد برتر گردشگری جهان که در سال 2010 در جذب توریست موفق بوده اند به چشم می خورد و کشورهای مکزیک، کنیا و نیوزلند هم در رده های هشتم تا دهم قرار دارند. کشورهای اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و ترکیه هم به ترتیب رده های چهارم تا هفتم جدول را پر کرده اند.

الهام مرادی

بخش گردشگری


برگرفته از: مهر، فارس