تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته چند تن از مدیران و معاونین شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با امام جمعه محترم مشهد دیدار و گفتگو کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار اعضای سازمان تبلیغات خراسان رضوی با امام جمعه مشهد

دیدار با امام جمعه مشهد مقدس

روز گذشته چند تن از مدیران و معاونین شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با امام جمعه محترم مشهد دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی، دراین نشست و ملاقات، مدیر اداره فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی پیام مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی را به محضر ایشان تقدیم کرد و پاره ای از گزارشات ایام ماه محرم و اقدامات انجام شده به سمع و نظر ایشان رسید.

سپس حجت الاسلام صباغیان،ریاست شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی، ضمن تشکر و قدردانی از امام جمعه مشهد در خصوص ملاقات با مسئولین شورای هیأت مذهبی، اشاره به وحدت و همدلی هیأت مذهبی  خراسان رضوی و مشهد مقدس نمودند. وی گفت: امسال سالم ترین عزاداری را در شهر مشهد داشتیم و شاهد کمترین تخلف در هیأت بودیم. ایشان حتی اشاره ای به هماهنگی کامل بین نیروی انتظامی و کلانتری ها و سر کلانتری ها بایکدیگر درروزهای عزاداری کردند.درادامه گزارش مبسوطی از عملکرد این شورا در ماه محرم از جمله:

افزایش 12درصدی اهدای خون نسبت به سال گذشته

پرهیز ازمراسم قمه زنی علنی و کاهش از صد درصد سال 83 به نه درصدی امسال را ذکر نمودند.

ایشان همچنین در طی سخنانشان رویکردهای این شورا را اینگونه بیان کردند:

رویکرد های: مسجد محوری

رویکرد: امر به معروف و نهی از منکر در شورای هیأت مذهبی

رویکرد: حمایتی، پشتیبانی و غذایی در دهه های اول و آخر

رویکرد: تقویت مناسبت های نظام

رویکرد: صدور مجوز هدایتی، حمایتی و ارشادی

هم چنین رویکرد جدید شاخص ها و مقیاس ها را جزء اهم مسائل  شورای هیئات مذهبی دانستند. و مقیاس برترین های علمی و فرهنگی در نزد شورا از بالاترین شاخص برخوردار است.

صباغیان اظهار داشت خوشبختانه امسال هیأت عزادارای از برگزاری مراسم پس از ساعت 10 شب به بعد پرهیز نموده و از ریتم های لهوی و صوتی وعزاداری های نا متعارف همچون عزاداری بر روی شیشه، آتش، خارو زدن تازیانه به روی خردسالان ممانعت به عمل آمد. وحتی از نشان دادن شمایل ائمه اطهارجلوگیری شد.

ایشان در ادامه سخنانشان ضمن تشکر از آستانقدس رضوی، خواستار همکاری بیشتراین سازمان با هیئات مذهبی و سینه زنان حسینی در خصوص اجازه ورود پرچم های عزاداری واجازه تشرف به پشت پنجره فولاد ، وعزاداری هیئات و سینه زنان و اختتامیه مراسم درصحن های متبرکه و بیوتات، همچون سال های گذشته شدند.

ریاست شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی همچنان خواستار توجه بیشتر شهرداری ها ومناطق تابعه  و عوامل آنها به،عزاداران حسینی شده وتقاضای همکاری لازم و ممانعت از جمع آوری علامات و پرچم های عزاداران حضرت سید الشهدا(ع) شدند.

سپس آقای میرمرتضوی، معاونت شورای هیأت مذهبی خراسان رضوی از مقام محترم امام جمعه مشهد، خواستار ارشاد هیأت مذهبی و راهکارهایی برای ایجاد وحدت هرچه بیشتر بین این عزیزان شدند.

در ادامه حیدری فر، دبیر شورای هیأت مذهبی؛ در خصوص هیئت های مذهبی و برگزاری مراسم خاص بازارگزارشی ارائه داده و ازبرادران توانمند نیروی انتظامی در مراسم تاسوعا و عاشورا تقدیر و تشکربه عمل آورده وخواستار همکاری سایر ادارات و ارگان ها با شورای هیأت مذهبی و پشتیبانی  و کمک های مالی شدند.

در انتهای این نشست امام جمعه محترم مشهد رهنمودهایی را بدین شرح عنایت فرمودند:

رهنمود های امام جمعه مشهد به شورای هیأت مذهبی

آیت الله علم الهدی با توجه به سخنان مدیران و معاونین شورای هیأت مذهبی تاکید نمودند تا به این مسئله به دید واقع گرایانه نگاه شود. ایشان یادآورشدند که، مسئله هیأت را با الگوهای فرهنگی نمی توان حل کرد و این مشکل در حوزه علمیه هم وجود دارد.این موضوع باید با اصول خود هیأت اداره شود.

امام جمعه محترم مشهد فرمودند، سخنان پر بارمقام معظم رهبری را باید سرلوحه امور قرار دهیم که می فرمایند(( هیچ کاری را به صورت تحمیلی نمی توان انجام داد و به هیئت ها نمی شود اجبار کرد که این کار را بکن یا نکن)).

ایشان تاکید کردند که، در زمان طاغوت،حکومت هیچ ربطی به دین نداشته و حتی تناقض هم داشتند ولی الآن دیگر اینچنین نیست.

وی گفت: اقدامات دینی و اجتماعی باید با نظام هماهنگ باشد وباید مسیرهیأت تحت نظا رت نظام دینی بوده و با این جریانات به طور حتم با انعطاف برخورد شود.نباید با هیأت به صورت کلمه مؤکد نه و نکن برخورد کرد. زیرا هرکاری که طبق قانون درست نمی شود.

وی گفت: قریب 500 هیأت سنتی در مشهد وجود دارد و شورا باید این هیئت ها را محور اصلی قرار دهد و کار را به پیشکسوتان بسپارد.پیشکسوتان باید ابزار اجرایی کار شود نه سوژه عملیاتی. پیشکسوت باید در استخدام شما درآید و خودش پیشقدم شود تا بتوان با معضلات احتمالی برخورد نمود . ایشان در بخشی از سخنانشان یادآوری نمودند که مخالف جمع آوری علم ها هستند.

ایشان همچنین  پیشنهاد دادند که از سه نهاد؛ شهرداری، اوقاف، ارشاد و حتی سازمان تبلیغات برای تهیه بودجه استفاده کنند.و همچنین ایشان قول همکاری در خصوص برنامه ریزی و بودجه گیری را به هیأت مذهبی دادند.

امام جمعه مشهد گفت: نباید برگزاری مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) به صورت ضعیف و سبک و کمک از دیگران انجام بگیرد، ولی در عوض شاهد خرج های میلیاردی برای موسیقی و ادوات آن درکشور اسلامی باشیم.

ایشان همچنین در خصوص ورود هیئت ها به بیوتات و صحن های متبرکه  قول مساعدی را در خصوص تصمیم گیری  و ایجاد تسهیلات با مدیران آستان قدس رضوی و قائم مقام تولیت ،آقای علوی دادند.

آیت الله علم الهدی فرمود، نباید با علم مخالفت شود.زیرا علم و علامات نمادی از حضرت ابوالفضل(ع) ازعهد صفویه است و نمادی از قدرت و مظهر قدرت در هنرهای تجسمی است. و حتی میتوان آن را نماد همه توانمندی ها دانست .ایشان در ادامه گفت با اینکه امروزه مظهر قدرت چیز دیگری است، اما شورای هیئات مذهبی و اداره کل ارشاد اسلامی باید با همکاری یکدیگر و وفاق کامل به دنبال تشکیلاتی قوی از هنرهای تجسمی باشند تا به اصلاح علامات بپردازند نه اینکه بخواهند آن را از بین ببرند.

دیدار با امام جمعه مشهد مقدسدیدار با امام جمعه مشهد مقدس
دیدار با امام جمعه مشهد مقدسدیدار با امام جمعه مشهد مقدس
دیدار با امام جمعه مشهد مقدسدیدار با امام جمعه مشهد مقدس

گزارش: محمد ولی طاهری بنکدار

تنظیم: هومن بهلولی