تبیان، دستیار زندگی
دادگاه حریری به حربه‌ای برای اسراییلی‌ها برای تضعیف و انفعال جناح مقاومت بویژه حزب ا... تبدیل شده است. دیگر حربه های آنها چه بوده است و اهداف آنان چه می‌باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دادگاه حریری و بازی موش و گربه


 دادگاه حریری به حربه‌ای برای اسراییلی‌ها برای تضعیف و انفعال جناح مقاومت بویژه حزب ا... تبدیل شده است. دیگر حربه های آنها چه بوده است و اهداف آنان چه می‌باشد؟


ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان در یك بمب گذاری مشكوك در اوایل سال 2005 سبب شد تا این واقعه به نقطه عطفی مهم در تحولات سیاسی این كشور تبدیل شود. این واقعه، از یكسو موجب تقویت جناح حریری در انتخاباتی كه چند ماه پس از آن برگزار شد گردید. سعد حریری یكی از پسران رفیق حریری با سرپرستی حزب المستقبل توانست اكثریت پارلمانی را در قالب جناح 14 مارس بدست آورد و فواد سنیوره را به عنوان نخست وزیر بر قدرت بنشاند. از سوی دیگر آمریكا و اروپا با تحریك سعد حریری به خونخواهی ترور رفیق حریری برخاسته و در قالب كمیته تحقیق بین المللی كه توسط شورای امنیت تصویب شده بود در پی تأمین اهداف خود برآمدند.

حریری

هر چند كه رژیم‌صهیونیستی حضوری ملموس و قابل رؤیت در این روند نداشته ولی واقعیت امر آن است كه بیش از هر طرف دیگر، از این مسأله سودمند شده است. چرا كه تاكنون موضوع ترور حریری سبب خروج نیروهای سوریه از لبنان شد- امری كه اسراییلی‌ها به شدت در پی تحقق آن بودند- و در حال حاضر نیز مقاومت حزب ا... – نزدیكترین دشمن اسراییل- در معرض اتهام و تهدید قرار گرفته است.

حربه های اسراییلی ها در برابر حزب ا...

جنبش حزب ا... طی 3 دهه اخیر با مقاومتهای خود موفق شد اسطوره شكست ناپذیری نظامی اسراییل را باطل نموده و چهره  ای جدید و شكست پذیر از این رژیم ارائه دهد كه در جنگ 33 روزه به اوج خود رسید. اسراییلی‌ها برای این جنبش مقاومت كه مزاحمی جدی تلقی شد چندین روش و برنامه را پیاده كردند:

1- براه انداختن چندین عملیات: رژیم‌صهیونیستی با اجرای عملیات تسویه حساب (1992) و خوشه‌های خشم (1996) در حقیقت در پی اثبات برتری خود و تضعیف مقاومت بوده است.

2- نفوذ و جاسوسی: اسراییلی‌ها با بهره‌مندی از تشتت قومی و عدم  اقتدار دولت مركزی لبنان و به مدد امكانات تكنولوژیكی خود موفق شدند ارتباطات و مخابرات لبنان را تحت نفوذ خود درآورده و از این طریق اطلاعات سودمندی را در قبال حزب ا... كسب كنند.

3- اختلاف افكنی: تنوع قومی و سیاسی لبنان و وجود شیعیان، سنی‌ها، دروزی‌ها، فرقه‌های متعدد مسیحی و به تبع آن تشكل‌های سیاسی متعدد، شرایط مساعدی برای تقویت اختلافات و تضعیف مقاومت حزب‌ا... ، فراهم نموده بود.

4- جنگ 33 روزه: اوج تلاش رژیم‌صهیونیستی برای تضعیف مقاومت حزب‌ا...، حمله به لبنان و براه انداختن 33 روز جنگ ویرانگر علیه لبنان بوده است كه سرانجام به اولین و بزرگترین شكست این رژیم ملقب شد.

حال حاضر بلمار، پرونده را تحویل دانیل فرانسین، قاضی مقدماتی دادگاه داده است تا وی به بررسی این پرونده بپردازد. این در حالی است كه طی ماههای اخیر عربستان و سوریه تلاشهای گسترده‌ای را برای توقف فعالیت دادگاه و كمیته تحقیقاتی انجام داده‌اند كه ظاهراً به دلیل دخالتهای آمریكا، اسراییل و حامیان اروپایی و همچنین بی‌توجهی سعد حریری به آن، بی‌نتیجه بوده است

دادگاه حریری، جدیدترین حربه

پس آنكه مجموعه شیوه‌های فوق الذكر برای مقابله با حزب ا... كارگر واقع نشد داستان ترور حریری پیاده شد. پس از این واقعه شورای امنیت با مصوبه‌ای، كمیته تحقیقاتی در سال 2005 تشكیل داد و تاكنون 4 نفر مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. اولین مأموریت این دادگاه خارج كردن سوریه از لبنان بود. این امر با موفقیت انجام شد و دولت سوریه كه به درخواست اتحادیه عرب و برای كنترل درگیریهای داخلی لبنان وارد این كشور شده بود پس از حدود 3 دهه، عقب نشینی كرد. پس از آن و بعد از حدود 4 سال، چهارمین رئیس كمیته تحقیق كه دانیل بلمار می‌باشد بر اساس شهادتِ شاهدان دروغین كه قبلاً كذب بودن شهادت آنان در مورد سوریه به اثبات رسیده است درصدد محكوم نمودن حزب‌ا... می‌باشد.

در حال حاضر بلمار، پرونده را تحویل دانیل فرانسین، قاضی مقدماتی دادگاه داده است تا وی به بررسی این پرونده بپردازد. این در حالی است كه طی ماههای اخیر عربستان و سوریه تلاشهای گسترده‌ای را برای توقف فعالیت دادگاه و كمیته تحقیقاتی انجام داده‌اند كه ظاهراً به دلیل دخالتهای آمریكا، اسراییل و حامیان اروپایی و همچنین بی‌توجهی سعد حریری به آن، بی‌نتیجه بوده است.

حریری

اهداف رژیم‌صهیونیستی و آمریكا

آمریكایی‌ها و اسراییلی‌ها از متهم ساختن حزب‌ا... در موضوع ترور رفیق حریری در پی چه اهدافی هستند؟ به نظر می‌رسد باید به موارد زیر توجه كرد:

1- انفعال حزب‌ا... همانند سودان: اگر به تحولات سودان نگاه شود به این نتیجه می‌رسیم كه آمریكا و اروپا پس از یك دوره فشار بر این كشور و حتی محكوم شدن عمر البشیر رئیس جمهور سودان به ارتكاب جنایات جنگی در دارفور، حكم دستگیری وی صادر شد. در این شرایط، البشیر با ایجاد شرایط مساعد در راستای جدایی جنوب سودان و استقلال آن، توانست تا حدی رضایتمندی آمریكا و اروپا را بدست آورد. این امر حتی سبب شد تا آمریكا اعلام نماید احتمال خروج سودان از لیست سیاه وجود دارد. به نظر می‌رسد چنین پروژ‌ه‌ای در لبنان و در برابر حزب‌ا... نیز در حال پیاده‌سازی است. در این چارچوب ابتدا تلاش می‌شود تا حزب‌ا... از طریق دادگاه حریری محكوم و اعضای آن به عنوان عاملین ترور معرفی شوند. در مرحله بعد و در راستای تبادل امتیاز، بر زمین گذاشته شدن سلاح مقاومت به ازای مسكوت ماندن دادگاه و احكام آن خواسته می‌شود.

پرونده ترور رفیق حریری در حال حاضر به مانند یك بازی موش و گربه شده است زیرا آمریكا و رژیم‌صهیونیستی با تمسك به این پرونده خودساخته در حال تأمین اهدافی هستند كه طی سالیان گذشته و از طرق دیگر موفق به دستیابی به آنها نشده بودند

2- در اولویت قرار گرفتن بحران لبنان بر فلسطین: طبیعی است كه درگیر شدن لبنان و جنبش حزب‌ا... به موضوع دادگاه حریری و سپس تلاش كشورهای عربی و مسلمان به حل‌ آن از توانایی و توجه آنان بر مسأله فلسطین و بویژه نوارغزه، خواهد كاست. در آن صورت اسراییلی‌ها با شرایط بهتری برای تكمیل شهرك‌سازی، تمدید محاصره غزه و تداوم دیگر جنایات خود مواجه خواهند بود.

3- فرافكنی نسبت به مشكلات داخلی: كابینه‌های رژیم‌صهیونیستی همواره با بحران‌ها و مشكلات عدیده‌ای مواجه هستند. به عنوان مثال در حال حاضر كابینه نتانیاهو بدلیل انشعاب در حزب كارگر و خروج تعدادی از اعضای كابینه با بحران روبروست. طبیعی است برای فرار از مشكلات داخلی، ایجاد بحران‌های تصنعی در اطراف خود، راهكاری مناسب و درست تشخیص داده می‌شود.

4- بازگرداندن شرایط گذشته: رژیم‌صهیونیستی تلاش می‌كند تا جایگاه منحصر به فرد خود در گذشته را كه در میان خاورمیانه دارا بود مجدداً احیا كند و در مقابل روندهای جدیدی كه منجر به تضعیف آن می‌شود مقاومت نماید. یكی از روندهای جدید ظهور جنبشهای مقاومت و ناتوانی و یا ضعف این رژیم در برابر آنها می‌باشد. هر چند كه این اهدف میسر نمی‌باشد اما كند نمودن سرعت و شتاب این روندها نیز امری مفید برای رژیم‌صهیونیستی می‌باشد.

نتیجه‌گیری:

پرونده ترور رفیق حریری در حال حاضر به مانند یك بازی موش و گربه شده است زیرا آمریكا و رژیم‌صهیونیستی با تمسك به این پرونده خودساخته در حال تأمین اهدافی هستند كه طی سالیان گذشته و از طرق دیگر موفق به دستیابی به آنها نشده بودند. پرونده ترور حریری قطعاً آخرین پروژه برای تخریب یا تضعیف حزب‌ا... نخواهد بود. طبیعتاً در این شرایط از یكسو حزب‌ا... با كمك متحدینش باید از سناریوها و ابزارهای لازم برای مقابله با وضعیت كنونی برخوردار باشد و از سوی دیگر نباید تمامی همت و توانایی خود را صرف موضوع دادگاه حریری نموده و از دیگر كارویژه‌ها و وظایف خود باز بماند.


سلام قائمی

بخش سیاست