تبیان، دستیار زندگی
در این مراسم كه جمعی از مسؤولین سازمانها و نهادها حضور داشتند، محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش خطاب به هنرمندان گفت: ما در كلاس و شما در كلاس سینما هستید، ابزار كار شما كتاب نیست، ابزار مدرن‌تری است و شما محدودیت زمانی نداری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوایز جنبی جشنواره فیلم فجر اهدا شد


در این مراسم كه جمعی از مسؤولین سازمانها و نهادها حضور داشتند، محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش خطاب به هنرمندان گفت: ما در كلاس و شما در كلاس سینما هستید، ابزار كار شما كتاب نیست، ابزار مدرن‌تری است و شما محدودیت زمانی ندارید. تقاضا دارم من و شما با كمك هم در راستای تقویت هویت ملی تلاش كنیم و انقلاب اسلامی را در تمامی جهان معرفی كنیم.

هیأت داوران :

جواد طوسی، جعفر توكلی، مهدی مختاری و حسین حسین زاده لوح تقدیر به همراه ده سكه تمام بهار آزادی به خاطر نگاه لطیف و روابط انسانی و تأكید بر باورهای ملی و مذهبی و توجه به سالمندان به فریدون حسن‌پور نویسنده و كارگردان فیلم «وقتی همه خواب بودند» تقدیم كرد.

علی كردان معاون وزارت كار و امور اجتماعی هم كه در این مراسم حاضر شده بود هنگام اهدای جوایز این وزارتخانه گفت: من بیشتر از آن كه متعلق به وزارت كار باشم، متعلق به سینما هستم و از همین جا قول می دهم سال آینده این وزارتخانه، یكی دو كار سینمایی را با بنیاد سینمایی فارابی آغاز كند.

هیأت داوران این وزارتخانه نیز جوایزی را به پرویز شهبازی برای فیلم «به آهستگی» اهدا كرد.

در ادامه این مراسم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران جایزه خود را به اصغر فرهادی اهدا كرد.

محمود گبرلو رییس این انجمن به جمله ای از امام راحل اشاره كرد و گفت: از نهادها و سازمان های مختلف می خواهم بودجه بیشتری را برای حمایت از سینما در نظر بگیرند.

عزیزالله حاجی مشهدی، محمد خزایی، محمد اطبایی داوران این انجمن بودند. كه فیلم چهارشنبه سوری را برگزیدند.

در ادامه این مراسم انجمن مدیران تولید با حضور سیدضیاء هاشمی و سیدمحمد اطبایی از برگزیدگان خود به شرح ذیل تقدیر كرند.

جایزه اول: لوح تقدیر به خاطره شایستگی مدیریت و فراهم نمودن بستر اجرایی در امر تولید، فیلم سینمایی به اردشیر ایران‌نژاد مدیر تولید فیلم «شاهزاده ایرانی» تقدیم شد و جایزه دوم به فاطمه ابوالقاسمی برای فیلم «وقتی همه خواب بودند» تقدیم شد.

علیرضا رضاداد و مجید مسچی (مدیر عامل مؤسسه سینما شهر) نیز بهترین سالن های سینما‌ها و دست‌اندركاران آنها را به این شرح معرفی كردند معرفی كردند.

بهترین سینمای جشنواره: لوح تقدیر و 10 سكه بهار آزادی به مدیریت مجموعه سینما فلسطین كه نماینده سازمان آموزش و پرورش آن را دریافت كرد.

بهترین مدیر سینما: 8 لوح تقدیر و 8 سكه بهار آزادی به مدیریت سینما استقلال اهدا شد.

بهترین متصدی نمایش: لوح تقدیر و 4 سكه بهار آزادی به متصدی نمایش سینما بهمن.

بهترین سركنترل‌چی: لوح تقدیر و 2 سكه بهار آزادی به احمد ضرابیان از سینما آفریقا اهدا شد.

بهترین متصدی گیشه: لوح تقدیر و 2 سكه بهار آزادی به متصدی گیشه سینما سپیده.

بهترین متصدی خدمات محسن امیری‌مقدم (سینما پایتخت) شناخت شد.

این گروه تقدیر ویژه از سازمان توسعه سینمایی سوره و حوزه هنری، از مجموعه فرهنگی ورزشی چمران وابسته به بنیاد مستضعفان به خاطر بهینه‌سازی سینما آفریقا انجام دادند.

شركت توانیر با هدف تشویق پدیدآورندگان فرهنگ استفاده بهینه از برق، جایزه خود را به خاطر بهره‌گیری طبیعی از نور به مونا زندی كارگردان «عصر جمعه» اهدا می‌كند.

مركز ملی فرش ایران نیز به خاطر طرح موضوع رنگ و رنگ‌آمیزی در فرش دست بافت، جایزه خود را به خسرو معصومی كارگردان جایی در دور دست اهدا كرد.

همچنین این مركز جایزه دیگری به فرهاد آهی طراح صحنه و لباس «شهر آشوب» تقدیم كرد.

مركز ملی فرش ایران همچنین از ابراهیم حقیقی طراح پوستر جشنواره، به خاطر استفاده از تصویر فرش در پوستر جشنواره فیلم فجر تقدیر كرد.

ابراهیم حقیقی هنگام دریافت جایزه خود گفت: از دبیر جشنواره یك خواهش دارم كه بخش پوستر، آنونس، عكس و تیتراژ را به جشنواره اضافه كنند.

پرویز كرمی مسئول دفتر آموزش و فرهنگ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (در وزارت ارشاد) جایزه ویژه 8 سكه و لوح سپاس خود را به كارگردانی «تقاطع» ابوالحسن داوودی اهدا كرد.

داوودی نیز هنگام دریافت جایزه خود اظهار داشت: خیلی متشكرم كه بالاخره یك جا فیلم ما را تحویل گرفتند. شب گذشته به من اعلام كردند، سازمان ترافیك قرار است به فیلم من جایزه بدهد. اما بلافاصله تماس گرفتند و اعلام كردند این سازمان جایزه‌اش را پس گرفته است، گفتند به صلاح نیست كه به این فیلم جایزه بدهیم كه البته داوران بخش اصلی نیز این صلاح را رعایت كردند.

نماینده قوه قضاییه نیز در این مراسم به دلیل ارائه تصویری واقع‌بینانه از این مجموعه و ارج نهادن به مسند قضا و اجرای عدالت در كنار عفو و رأفت اسلامی است، لوح تقدیر و جایزه ویژه خود را به حمید رحمانیان برای كارگردانی فیلم «‌دم صبح» اهدا كرد.

«هیأت داوران جشنواره روستا» در بخش جنبی بیست و چهارمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان با بیست و هفتمین بهار شكوفایی انقلاب اسلامی ایران، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه فیلم بلند سینمایی را با مضمون فرهنگ، هنر، آیین و سنت‌های كار، تلاش و زندگی روستاییان و كشاورزان این مرز و بوم، به خاطر نویسندگی و كارگردانی فیلم بلند سینمایی «‌وقتی همه خواب بودند» به فریدون حسن پور اهدا كرد.

كمیته ترویج ستاد ویژه فناوری نانو، نیز دو اثر برتر جشنواره از نظر زیرساخت های توسعه علم و تكنولوژی را «پرونده هاوانا» و «زاگرس» تشخیص داد.

در بیانیه داوران این هیأت آمده است: هر دو فیلم بیانگر واقعیت های امروز كشور، خواه مثبت و خواه منفی بودند؛ نگاه زاگرس نگاهی تصویری و معطوف به فناوری مهم سد سازی بود ولی نگاه «پرونده هاوانا» نگاهی تحلیلی و آماری و معطوف به فناوری پیشرفته‌ای همچون بیوتكنولوژی است.

این هیأت در نهایت جایزه ویژه خود را به محمد علی نجفی كارگردان «زاگرس» اعطا كرد.

اما ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منكر جایزه خود را به سبب اهتمام چشمگیر مازیار میری در تبلور بخشیدن به طیف گسترده‌ای از فضیلت های اخلاقی به ویژه در ارائه تصویری آرمانی از ضرورت مقاومت در برابر فساد محیط، در فیلم «به آهستگی» این اثر را به عنوان فیلم برگزیده خود اعلام كرد.

میری هم در هنگام دریافت جایزه گفت: فقط جایزه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منكر را كم داشتم كه گرفتم و از اینكه مسؤولان به لایه های پنهانی این فیلم توجه كرده اند، ممنونم.

بر اساس نظر داوران سازمان بهزیستی برای انتخاب 2 فیلم برتر، هیچ یك از فیلم‌های حاضر در جشنواره دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های مورد نظر سازمان بهزیستی نبوده است. با این حال، جایزه ویژه سازمان بهزیستی به خاطر بازی نقش هنرمندی سالمند و معلول در فیلم «ستاره می‌شود» و همچنین سالها تلاش صادقانه و حضور فعال وی در كنار جامعه معلولان؛ به عزت‌الله انتظامی تقدیم شد.

هیأت داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز آرا خود را به این شرح صادر كرد: فیلم «شاهزاده ایرانی» به كارگردانی محمد نوری زاد به دلیل تأكید بر هویت ملی و دینی اهداء لوح تقدیر و 10 سكه بهار آزادی.

فیلم «شب بخیر فرمانده» به كارگردانی انسیه شاه حسینی به دلیل پرداختن به یك زن كارگردان به مقوله دفاع مقدس اهداء لوح تقدیر و 10 سكه بهار آزادی.

در بخش انتخاب بهترین كارگردان، هیأت داوران اهداء جوایز خود را در این بخش به ابراهیم حاتمی‌كیا، كارگردان فیلم «به نام پدر» اهدا می‌نماید.

هیأت داوران «جشنواره روستا» نیز ضمن تقدیر از كارگردان فیلم زاگرس برای به تصویر كشیدن عظمت و توانمندی فن‌آوری سدسازی توسط دستان توانمند مهندسان و كارگران ایرانی و تبیین جایگاه و هویت روستاییان و عشایر و حرمت بخشیدن به این عزیزان برای رسیدن به قله‌های بلند افتخار و اقتدار تندیس، دیپلم افتخار و جایزه ویژه جشنواره روستا را به فریدون حسن‌پور نویسنده و كارگردان فیلم «وقتی همه خواب بودند» به خاطر بیان واقعیت های زندگی روستایی، پاكی و صفا و صمیمیت جامعه روستایی به ویژه زنان و دختران و كودكان این قشر از جامعه و نیز به تصویر كشیدن باورها، سنت‌ها و اعتقادات مذهبی روستاییان اهدا كرد.

در ادامه این مراسم هیأت داوران «مؤسسه فرهنگی گل‌آقا» ضمن ابراز تأسف از عدم حضور فیلم های كمدی تولید شده در سال جاری در جشنواره امسال، هیچ یك از آثار ارائه شده در جشنواره را به طور صد درصد واجد خصوصیات سینمای كمدی ندانست و جایزه خود را به خاطر موفقیت در كارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی و به كارگیری طنز در یك موقعیت نامتعارف ـ ضمن ارج نهادن به آخرین حضور سینمایی شادروان منوچهر نوذری ـ به شاهد احمدلو برای فیلم «چند می‌گیری گریه كنی» تقدیم كرد.

در پایان این مراسم جایزه فیلم برگزیده تماشاگران به فیلم «چهارشنبه سوری» ساخته اصغر فرهادی اهدا شد.

جمال ساداتیان تهیه‌كننده فیلم كه برای دریافت این سیمرغ به روی صحنه آمده بود گفت: برای بنده و آقای فرهادی باعث افتخار است كه سیمرغ انتخاب تماشاگران را دریافت كردیم و به خاطر استقبال مردم در تلاش هستیم به زودی فیلم را اكران كنیم.

وی ادامه داد: ما نیز این سیمرغ را به آقای ابراهیم حاتمی‌كیا كارگردان «به نام پدر» به خاطر فیلم زیبایشان تقدیم می‌كنیم، چون آراء این دو فیلم به هم نزدیك بود.